Публікація: Психолого-педагогічні аспекти ставлення до тілесності в студентському середовищі
Вантажиться...
Дата
Автори
Назва журналу
ISSN журналу
Назва тому
Видавець
Вид-во УДУ імені Михайла Драгоманова
Анотація
Стаття присвячена одній з актуальних проблем ставлення студентської молоді до власного тіла в світлі сучасних тенденцій моди та соціальних мереж. З'являється можливість проектувати бажане тіло, використовуючи різновиди тілесних практик, фітнес технологій та в руховій активності. Мета дослідження полягає в визначені основних чинників, що впливають на сприйняття молодіжним середовищем власної тілесності а також з'ясувати основні причини соціальної привабливості видів силового фітнесу та атлетичної гімнастики у молодіжному середовищі. Матеріал і методи дослідження. У ході дослідження використовувалися методи: теоретичні методи аналізу наукових джерел, психолого-педагогічне спостереження; анкетування; методи рухових тестів. Для визначення рівня задоволеності (незадоволеності) власним тілом та диференційованості образу власного тіла використовувався невербальний метод – тест на вказівку кольором на незадоволення власним тілом (The Color-a-Person body dissatisfaction test, CAPT). Результати дослідження. З учасниками психолого-педагогічного дослідження було проведено опитування з використанням невербальної методики. З метою аналізу динаміки рівня фізичного розвитку та рухової підготовленості серед здобувачів вищої освіти був проведений психолого-педагогічний експеримент. Висновки. Аналіз динаміки морфофункціональних характеристик здобувачів вищої освіти показав, що параметри фізичного розвитку та функціональної підготовленості організму залежать від стилю життя та рухової активності.
The article addresses one of the pressing issues concerning students’ attitudes toward their own bodies in the context of modern fashion trends and social media influence. It explores the emerging opportunity to «design» a desirable body using various bodily practices, fitness technologies, and physical activity. The aim of the study is to identify the main factors influencing young people’s perception of their own physicality, as well as to determine the key reasons for the social appeal of strength fitness and athletic gymnastics among youth. Materials and Methods. The study employed the following methods: theoretical analysis of scientific literature, psychological and pedagogical observation, surveys, and motor skills testing. To assess satisfaction or dissatisfaction with one’s own body and the degree of body image differentiation, a non-verbal method was used – the Color-a-Person Body Dissatisfaction Test (CAPT). Research Results. A survey using a non-verbal technique was conducted among participants of the psychological and pedagogical study. To analyze the dynamics of physical development and motor fitness among higher education students, a psychological and pedagogical experiment was carried out. Conclusions. Analysis of the dynamics of the morphofunctional characteristics of higher education students showed that the parameters of physical development and functional fitness are influenced by lifestyle and physical activity.
The article addresses one of the pressing issues concerning students’ attitudes toward their own bodies in the context of modern fashion trends and social media influence. It explores the emerging opportunity to «design» a desirable body using various bodily practices, fitness technologies, and physical activity. The aim of the study is to identify the main factors influencing young people’s perception of their own physicality, as well as to determine the key reasons for the social appeal of strength fitness and athletic gymnastics among youth. Materials and Methods. The study employed the following methods: theoretical analysis of scientific literature, psychological and pedagogical observation, surveys, and motor skills testing. To assess satisfaction or dissatisfaction with one’s own body and the degree of body image differentiation, a non-verbal method was used – the Color-a-Person Body Dissatisfaction Test (CAPT). Research Results. A survey using a non-verbal technique was conducted among participants of the psychological and pedagogical study. To analyze the dynamics of physical development and motor fitness among higher education students, a psychological and pedagogical experiment was carried out. Conclusions. Analysis of the dynamics of the morphofunctional characteristics of higher education students showed that the parameters of physical development and functional fitness are influenced by lifestyle and physical activity.
Опис
Ключові слова
рухова активність, тілесність, силовий фітнес, студентська молодь, здоров’я, physical activity, corporality, strength fitness, student youth, health
Бібліографічний опис
Гладощук, О. Г. Психолого-педагогічні аспекти ставлення до тілесності в студентському середовищі / О. Г. Гладощук, Л. О. Чехлата // Науковий часопис Українського державного університету імені Михайла Драгоманова. Серія 15 : Науково-педагогічні проблеми фізичної культури (фізична культура і спорт) : зб. наукових праць / За ред. О. В. Тимошенка. – Київ : Вид-во УДУ імені Михайла Драгоманова, 2025. – Вип. 7 (194). – С. 66-70.
