Публікація: Упровадження оздоровчої аеробіки в освітній процес як засобу фізичного та психологічного розвитку здобувачів освіти
Вантажиться...
Дата
Автори
Назва журналу
ISSN журналу
Назва тому
Видавець
Вид-во УДУ імені Михайла Драгоманова
Анотація
Зміцненню здоров’я та формуванню здорового способу життя здобувачів освіти певною мірою сприяють заняття з фізичного виховання із застосуванням ефективних засобів, методик і технологій. Одним із таких засобів є оздоровча аеробіка. Відмінною особливістю аеробіки є постійне перебування в русі, що дає змогу розвивати навички оздоровчої спрямованості, дисциплінованості, сформувати мотивацію на здоровий спосіб життя. Мета статті – висвітлити переваги та особливості інтеграції оздоровчої аеробіки в освітній процес. Розкрито характер аеробних вправ, їхню структуру й інтенсивність. Зазначено, що вдало підібрані викладачем вправи на заняттях суттєво сприяють розвитку важливих фізичних якостей: сили, швидкості, спритності, витривалості; закріплюють і вдосконалюють різноманітні вміння й навички з ходьби, бігу, стрибків. Наголошено на дотриманні певної стратегії навчання та ускладнення програми занять залежно від рухового досвіду та підготовленості студенток. Отже, важливим завданням викладачів фізичного виховання є стимулювання рухової активності учасників освітнього процесу, залучення їх до новітніх засобів фізичної активності, зокрема до оздоровчої аеробіки, що сприяє покращенню фізичного та психоемоційного стану організму.
The problem of improving the health of participants in the educational process requires special attention, since it significantly affects the future of our nation. Therefore, it is necessary to look for ways to use such means in the educational process of students that would contribute to increasing physical activity and, as a result, improving health and forming a healthy lifestyle. The purpose highlight the benefits and features of integrating health aerobics into the educational process. Methods – analysis of scientific and methodological literature on this problem, Internet resources, pedagogical observations and generalization of the opinions of scientists and practitioners. Research results. To a certain extent, physical education classes using effective means, methods and technologies contribute to improving the health and forming a healthy lifestyle of students. One of such means is health aerobics. Its main task is to improve the health of the body. That is why it is recommended to everyone who wants to keep their body in excellent shape, be cheerful, cheerful and healthy, regardless of age and initial state of health. A distinctive feature of aerobics is constant movement, which allows you to develop health-improving skills, discipline, and form motivation for a healthy lifestyle. The features of using health-improving aerobics in the process of physical education are revealed, which provides sufficient physical activity and helps to strengthen health, forms moral and volitional qualities. The nature of aerobic exercises, their structure and intensity are highlighted. It is noted that exercises successfully selected by the teacher in classes significantly contribute to the development of important physical qualities: strength, speed, agility, endurance; consolidate and improve various skills and abilities in walking, running, jumping. It is emphasized that adherence to a certain learning strategy and the complication of the class program depending on the motor experience and preparedness of the students. Conclusions. An important task of physical education teachers is to stimulate the motor activity of participants in the educational process, to form a positive attitude towards physical culture and sports as the basis of a healthy lifestyle. Health aerobics is an effective means that helps improve the physical and psycho-emotional state of the body.
The problem of improving the health of participants in the educational process requires special attention, since it significantly affects the future of our nation. Therefore, it is necessary to look for ways to use such means in the educational process of students that would contribute to increasing physical activity and, as a result, improving health and forming a healthy lifestyle. The purpose highlight the benefits and features of integrating health aerobics into the educational process. Methods – analysis of scientific and methodological literature on this problem, Internet resources, pedagogical observations and generalization of the opinions of scientists and practitioners. Research results. To a certain extent, physical education classes using effective means, methods and technologies contribute to improving the health and forming a healthy lifestyle of students. One of such means is health aerobics. Its main task is to improve the health of the body. That is why it is recommended to everyone who wants to keep their body in excellent shape, be cheerful, cheerful and healthy, regardless of age and initial state of health. A distinctive feature of aerobics is constant movement, which allows you to develop health-improving skills, discipline, and form motivation for a healthy lifestyle. The features of using health-improving aerobics in the process of physical education are revealed, which provides sufficient physical activity and helps to strengthen health, forms moral and volitional qualities. The nature of aerobic exercises, their structure and intensity are highlighted. It is noted that exercises successfully selected by the teacher in classes significantly contribute to the development of important physical qualities: strength, speed, agility, endurance; consolidate and improve various skills and abilities in walking, running, jumping. It is emphasized that adherence to a certain learning strategy and the complication of the class program depending on the motor experience and preparedness of the students. Conclusions. An important task of physical education teachers is to stimulate the motor activity of participants in the educational process, to form a positive attitude towards physical culture and sports as the basis of a healthy lifestyle. Health aerobics is an effective means that helps improve the physical and psycho-emotional state of the body.
Опис
Ключові слова
фізичне виховання, студентки, оздоровча аеробіка, структура занять, physical education, female students, health aerobics, class structure
Бібліографічний опис
Кренделєва, В. У. Упровадження оздоровчої аеробіки в освітній процес як засобу фізичного та психологічного розвитку здобувачів освіти / В. У. Кренделєва // Науковий часопис Українського державного університету імені Михайла Драгоманова. Серія 15 : Науково-педагогічні проблеми фізичної культури (фізична культура і спорт) : зб. наукових праць / За ред. О. В. Тимошенка. – Київ : Вид-во УДУ імені Михайла Драгоманова, 2025. – Вип. 7 (194). – С. 135-138.
