Публікація: Оціночні критерії інтенсивності тренувальних навантажень у парно-групових видах спортивної акробатики на етапах багаторічного вдосконалення
Вантажиться...
Дата
Автори
Бачинська, Н. В.
Назва журналу
ISSN журналу
Назва тому
Видавець
Вид-во УДУ імені Михайла Драгоманова
Анотація
У статті розглядається важливість вивчення та нормування інтенсивності навантажень у парно-групових видах акробатики на етапах багаторічного вдосконалення. Як відомо, тренувальні заняття з великими навантаженнями та значною інтенсивністю відіграють провідну роль у досягненні високих спортивних результатів як у конкретному змаганні, так й у спортивної майстерності взагалі. Мета статті. Розробка та впровадження оціночних критеріїв інтенсивності тренувальних навантажень у парно-групових видах спортивної акробатики на етапах багаторічного вдосконалення. Аналіз всіх варіантів у складно-координаційних видах спорту (зокрема спортивній гімнастиці) дозволив зупинитися на варіанті, який є більш зручним у використанні в практичній діяльності та включає в себе необхідні складові для підрахунку інтенсивності занять в парно-групових видах акробатики. Авторська модель оціночних критеріїв інтенсивності тренувальних навантажень у тренувальний процес розрахована для кожного виду парно-групової акробатики, з урахуванням навчально-тренувальних, груп спортивного вдосконалення та вищої спортивної майстерності всіх етапів багаторічної підготовки з розрахунком величини навантаження. Аналіз отриманих даних показав, що практично у всіх видах парно-групової акробатики відмічено статистично значущі відмінності між інтенсивністю занять на різних етапах багаторічного вдосконалення (р˂0,05-0,001).
The article considers the importance of studying and normalizing the intensity of loads in pair-group types of acrobatics at the stages of multi-year improvement. For sports acrobatics, taking into account modern requirements and the complexity of the competition program, the reliability and stability of technical, functional and special physical preparation requires the expansion of already existing data and the search for new ways of improving the training process. Training classes with heavy loads and significant intensity play a leading role in achieving high sports results both in a specific competition and in sportsmanship in general. The purpose of the article (task setting). Development and implementation of evaluation criteria for the intensity of training loads in pair and group types of sports acrobatics at the stages of multi-year improvement. The analysis of scientific literature, pedagogical observations, timing of training classes, and the use of the extrapolation method allowed us to develop normative indicators of load intensity for each type of pair and group acrobatics for all stages of multi-year improvement. The chosen formula for our research includes the basic, main indicators, namely the total time of the lesson (in minutes), the number of performed elements and the number of approaches (this is an average intensity indicator). In practical activities, the coach or the athletes themselves can use this formula to quickly make calculations and compare the intensity of any individual training class (classes) in different microcycles and mesocycles of different stages of training. Pedagogical observations, timing of training classes, and the use of the extrapolation method allowed us to develop normative indicators of load intensity for each type of pair and group acrobatics for all stages of multi-year improvement. The author's model of evaluation criteria for the intensity of training loads in the training process is calculated for each type of pair-group acrobatics, taking into account educational and training groups, sports improvement groups and higher sports mastery of all stages of multi-year training with the calculation of the amount of load. The analysis of the obtained data showed that in almost all types of pair-group acrobatics, statistically significant differences were noted between the intensity of classes at various stages of multi-year improvement (significance level at p˂0.05-0.01).
The article considers the importance of studying and normalizing the intensity of loads in pair-group types of acrobatics at the stages of multi-year improvement. For sports acrobatics, taking into account modern requirements and the complexity of the competition program, the reliability and stability of technical, functional and special physical preparation requires the expansion of already existing data and the search for new ways of improving the training process. Training classes with heavy loads and significant intensity play a leading role in achieving high sports results both in a specific competition and in sportsmanship in general. The purpose of the article (task setting). Development and implementation of evaluation criteria for the intensity of training loads in pair and group types of sports acrobatics at the stages of multi-year improvement. The analysis of scientific literature, pedagogical observations, timing of training classes, and the use of the extrapolation method allowed us to develop normative indicators of load intensity for each type of pair and group acrobatics for all stages of multi-year improvement. The chosen formula for our research includes the basic, main indicators, namely the total time of the lesson (in minutes), the number of performed elements and the number of approaches (this is an average intensity indicator). In practical activities, the coach or the athletes themselves can use this formula to quickly make calculations and compare the intensity of any individual training class (classes) in different microcycles and mesocycles of different stages of training. Pedagogical observations, timing of training classes, and the use of the extrapolation method allowed us to develop normative indicators of load intensity for each type of pair and group acrobatics for all stages of multi-year improvement. The author's model of evaluation criteria for the intensity of training loads in the training process is calculated for each type of pair-group acrobatics, taking into account educational and training groups, sports improvement groups and higher sports mastery of all stages of multi-year training with the calculation of the amount of load. The analysis of the obtained data showed that in almost all types of pair-group acrobatics, statistically significant differences were noted between the intensity of classes at various stages of multi-year improvement (significance level at p˂0.05-0.01).
Опис
Ключові слова
спортивна акробатика, інтенсивність, оціночні критерії, навантаження, тренувальний процес, багаторічна підготовка, sports acrobatics, intensity, assessment criteria, workload, training process, long-term training
Бібліографічний опис
Бачинська, Н. В. Оціночні критерії інтенсивності тренувальних навантажень у парно-групових видах спортивної акробатики на етапах багаторічного вдосконалення / Н. В. Бачинська // Науковий часопис Українського державного університету імені Михайла Драгоманова. Серія 15 : Науково- педагогічні проблеми фізичної культури (фізична культура і спорт) : зб. наукових праць / За ред. О. В. Тимошенка. – Київ : Вид-во УДУ імені Михайла Драгоманова, 2024. – Вип. 7 (180). – С. 32-38.
