Публікація:
Концепція формування та розвитку методичної системи навчання медико-біологічних дисциплін майбутніх учителів фізичної культури з використанням дистанційних технологій

Вантажиться...
Ескіз

Дата

Автори

Лівак, П. Є.

Назва журналу

ISSN журналу

Назва тому

Видавець

Вид-во УДУ імені Михайла Драгоманова

Дослідницькі проекти

Організаційні одиниці

Випуск журналу

Анотація

Метою представленої роботи був поглиблений аналіз концепції формування та розвитку методичної системи навчання медико-біологічних дисциплін для майбутніх учителів фізичної культури з використанням дистанційних технологій. Методом аналізу дотичної наукової літератури виявлено, що у викладанні медико-біологічних дисциплін для майбутніх учителів фізичної культури є відмінності, які не обмежуються лише меншою кількістю годин, відведених на заняття, але також включають відмінності в наочному матеріалі. Результати дослідження показали, що обмежена кількість модульних годин, великий обсяг матеріалу та високі вимоги до знань мотивують викладачів вдосконалювати освітні підходи та впроваджувати нові форми навчання. Висновок - дисципліни є важливою складовою освітньої програми та становлять теоретично-методологічну базу для подальших медико-біологічних курсів, таких як основи фізіології фізичної культури та спорту, спортивна медицина, основи біохімії фізичної культури та спорту, фізична реабілітація та інші. Оволодіння цими предметами дозволяє фахівцям розуміти та науково обґрунтовувати фізіологічні зміни, які відбуваються у процесі адаптації до регулярних фізичних навантажень.
The concept of formation and development of methodological system of teaching medical and biological disciplines to future physical education teachers using distance technologies. Medical-biological disciplines are paramount in the education of future physical education teachers. The purpose of this study was to conduct an in-depth analysis of the concept of developing and enhancing the methodological system for teaching medical-biological disciplines to future physical education teachers using distance learning technologies. Through analysis of relevant scientific literature, differences in teaching medical-biological disciplines to future physical education teachers were identified, extending beyond just the fewer hours allocated for classes to include variations in visual materials, specialized resources, and technologies. The research results revealed that the limited number of modular hours, extensive material coverage, and high knowledge demands motivate instructors to improve educational approaches and implement new teaching methods. For future physical education teachers, studying medical-biological disciplines in accordance with professional education standards can pose a challenge, as it requires a deep understanding of morpho-functional characteristics of the human body. However, this challenge should not deter their motivation and ability to study medical-biological disciplines. In conclusion, these disciplines are essential components of the educational program and form the theoretical-methodological basis for further medical-biological courses, such as the fundamentals of physiology of physical culture and sports, sports medicine, basics of biochemistry of physical culture and sports, physical rehabilitation, and others. Mastery of these subjects enables professionals to understand and scientifically justify physiological changes occurring during adaptation to regular physical activities. Insufficient knowledge of morpho-functional characteristics of human organs and systems by physical education teachers can lead to negative consequences for the health of their students during the educational and training process. Integrating innovative technologies into the educational process significantly facilitates the comprehension of complex anatomy and physiology concepts and enhances the quality of student preparation. Thus, optimizing traditional teaching methods alongside the application of modern information technologies contributes to better knowledge retention and increases the effectiveness of practical sessions.

Опис

Ключові слова

біологічні процеси, рухова активність, складні концепції, анатомія, фізіологія, інформаційні технології, практичні заняття, самостійне засвоєння, практична діяльність, biological processes, motor activity, complex concepts, anatomy, physiology, information technology, practical classes, self-study, practical activities

Бібліографічний опис

Лівак, П. Є. Концепція формування та розвитку методичної системи навчання медико-біологічних дисциплін майбутніх учителів фізичної культури з використанням дистанційних технологій / П. Є. Лівак // Науковий часопис Українського державного університету імені Михайла Драгоманова. Серія 15 : Науково- педагогічні проблеми фізичної культури (фізична культура і спорт) : зб. наукових праць / За ред. О. В. Тимошенка. – Київ : Вид-во УДУ імені Михайла Драгоманова, 2024. – Вип. 7 (180). – С. 97-102.

Зібрання

Endorsement

Review

Supplemented By

Referenced By