Публікація:
Вплив родини на мотивацію здобувачів освіти ЗВО до занять фізичною культурою та спортом

Вантажиться...
Ескіз

Дата

Автори

Масляк, І. П.
Мамешина, М. А.
Кузьменко, І. О.
Бала, Т. М.
Бихун, Н. В.
Петрова, А. С.

Назва журналу

ISSN журналу

Назва тому

Видавець

Вид-во УДУ імені Михайла Драгоманова

Дослідницькі проекти

Організаційні одиниці

Випуск журналу

Анотація

В статті відображено результати дослідження ціннісних родинних орієнтирів в призмі ставлення до занять фізичною культурою та спортом здобувачів вищої освіти. В процесі дослідження використовувались наступні методи: аналіз та узагальнення наукової і методичної літератури; метод соціологічного опитування (анкетування); методи математичної статистики. В результаті дослідження було визначено, що важливим чинником формування інтересу до фізичної культури є підтримка родини. Більшість здобувачів освіти, які займалися руховою діяльністю разом із батьками, демонструють вищий рівень мотивації та позитивне ставлення до занять фізичними вправами. Проте значна частина респондентів не займались руховою активністю з батьками, що може бути причиною недостатньої мотивації. При цьому, лише частина батьків проявляє інтерес до фізичної підготовленості своїх дітей. Це свідчить про необхідність активізації роботи з родинами для формування позитивних ціннісних орієнтирів і залучення батьків до популяризації фізичної культури та спорту.
The purpose of the research is to determine the peculiarities of family influence on the motivation of higher education students to engage in physical culture and sports. Material and methods of the research. The following methods were used in the research: analysis and synthesis of scientific and methodological literature; method of sociological survey (questionnaire); and methods of mathematical statistics. The questionnaire was provided to higher education applicants in electronic format in the form of a Form using the tools of the Google service. Results of the research. A significant number of students (53,8%) engage in physical activity with their parents, but almost half don’t (46,2%). The most common types of joint physical activity are gym visits (32,7%), recreational running (30,9%), recreational walking and swimming (25,5%), and also morning hygienic gymnastics (20%). The majority of respondents engage in joint physical activity with their parents twice (27,8%) or three times a week (18,5%). At the same time, 24% don’t have a clear regularity of exercise. It is interesting to note that 47,7% of respondents indicated that their parents are interested in their physical fitness, 23,1% indicated that their parents aren’t interested, and 29.2% were undecided. Conclusions. Family support is an important factor in developing an interest in physical culture. The majority of students who were engaged in physical activity with their parents demonstrated a higher level of motivation and a positive attitude towards physical activity. However, a significant proportion of respondents didn’t engage in physical activity with their parents, which may be the reason for their lack of motivation. At the same time, only some parents show interest in their children’s physical fitness. This indicates the need to intensify work with families to form positive value orientations and involve parents in the promotion of physical culture and sports.

Опис

Ключові слова

студенти, вища освіта, фізичне виховання, здобувачі вищої освіти, мотивація, сім’я, students, higher education, physical education, higher education applicants, motivation, family

Бібліографічний опис

Вплив родини на мотивацію здобувачів освіти ЗВО до занять фізичною культурою та спортом / І. П. Масляк, М. А. Мамешина, І. О. Кузьменко, Т. М. Бала, Н. В. Бихун, А. С. Петрова // Науковий часопис Українського державного університету імені Михайла Драгоманова. Серія 15 : Науково-педагогічні проблеми фізичної культури (фізична культура і спорт) : зб. наукових праць / За ред. О. В. Тимошенка. – Київ : Вид-во УДУ імені Михайла Драгоманова, 2025. – Вип. 5 (192). – С. 101-105.

Зібрання

Endorsement

Review

Supplemented By

Referenced By