Публікація:
Роль біофідбеку у професійній підготовці майбутніх фахівців фізичної культури та спорту

Вантажиться...
Ескіз

Дата

Автори

Тищенко, В. О.
Коваленко, Ю. О.
Соколова, О. В.
Флерчук, В. В.

Назва журналу

ISSN журналу

Назва тому

Видавець

Вид-во УДУ імені Михайла Драгоманова

Дослідницькі проекти

Організаційні одиниці

Випуск журналу

Анотація

У контексті сучасної освітньої парадигми підготовки вчителів фізичної культури біофідбек-технології виступають не лише як інструмент моніторингу фізіологічних параметрів, а й як засіб формування адаптивних моторних патернів через сенсорно-моторну інтеграцію. Використання алгоритмічного аналізу біофідбек-сигналів у навчальному процесі дозволяє персоналізувати підхід до розвитку моторних навичок, забезпечуючи точне коригування кінематичних характеристик рухів на основі реального фізіологічного стану суб’єкта. У дослідженні проаналізовано вплив біофідбек-технологій на професійну підготовку майбутніх фахівців фізичної культури та спорту. Біофідбек розглядається як ефективний інструмент оптимізації рухової діяльності, розвитку сенсомоторного контролю, підвищення когнітивних здібностей і покращення моторного навчання. Використання біофідбеку дозволяє отримувати зворотний зв’язок у режимі реального часу щодо ключових фізіологічних параметрів організму, що сприяє вдосконаленню рухових патернів та запобіганню травматизму. Аналіз сучасних досліджень підтверджує, що інтеграція біофідбек-технологій у навчальні програми забезпечує глибше розуміння механіки рухів, корекцію технічних помилок та раціональне використання енергетичних ресурсів спортсмена. Особливу увагу приділено сенсомоторному контролю, який є критично важливим для майбутніх учителів фізичної культури, оскільки дозволяє ефективно адаптувати фізичні вправи до індивідуальних особливостей учнів. Окремо розглянуто когнітивно-моторне навчання, що поєднує фізичну активність із когнітивними завданнями, стимулюючи нейропластичність мозку та покращуючи когнітивну витривалість. Наведено приклади вправ, які підвищують швидкість реакції, адаптивність, концентрацію уваги та гнучкість мислення, що є важливими складовими професійної підготовки педагогів. Дослідження акцентує увагу на перспективах використання технологій віртуальної та доповненої реальності у процесі підготовки. Методи дозволяють відпрацьовувати рухові навички у контрольованому середовищі та сприяють підвищенню точності рухів, просторової орієнтації та психомоторної координації. Результати дослідження демонструють, що застосування біофідбеку та когнітивно-моторного навчання у підготовці вчителів фізичної культури значно покращує якість викладання, підвищує рівень професійної компетентності та сприяє створенню ефективних тренувальних програм. Подальші дослідження можуть бути спрямовані на розширення застосування біофідбек-технологій у спортивній реабілітації, адаптивній фізичній культурі та професійному спорті.
In the context of the modern educational paradigm for training physical education teachers, biofeedback technologies function not only as a tool for monitoring physiological parameters but also as a means of forming adaptive motor patterns through sensorimotor integration. The application of algorithmic analysis of biofeedback signals in the educational process enables a personalized approach to motor skill development, ensuring precise correction of kinematic movement characteristics based on the real physiological state of the subject. This study analyzes the impact of biofeedback technologies on the professional training of future specialists in physical education and sports. Biofeedback is considered an effective tool for optimizing motor activity, developing sensorimotor control, enhancing cognitive abilities, and improving motor learning. The use of biofeedback allows real-time feedback on key physiological parameters of the body, facilitating the refinement of motor patterns and injury prevention. An analysis of contemporary research confirms that integrating biofeedback technologies into educational programs ensures a deeper understanding of movement mechanics, the correction of technical errors, and the rational utilization of an athlete's energy resources. Special attention is given to sensorimotor control, which is critically important for future physical education teachers, as it enables effective adaptation of physical exercises to the individual characteristics of students. Cognitive-motor learning, which combines physical activity with cognitive tasks, is also examined as a method that stimulates brain neuroplasticity and improves cognitive endurance. Examples of exercises that enhance reaction speed, adaptability, attention concentration, and cognitive flexibility – key components of professional pedagogical training – are presented. The study emphasizes the prospects of using virtual and augmented reality technologies in the training process. These methods allow for the practice of motor skills in a controlled environment, contributing to improved movement accuracy, spatial orientation, and psychomotor coordination. The results of the study demonstrate that the application of biofeedback and cognitive-motor learning in the training of physical education teachers significantly enhances teaching quality, increases the level of professional competence, and promotes the development of effective training programs. Further research may focus on expanding the application of biofeedback technologies in sports rehabilitation, adaptive physical education, and professional sports.

Опис

Ключові слова

психолого-педагогічний аспект, рефлексивне мислення, когнітивно-моторне навчання, сенсомоторний контроль, віртуальна реальність, нейропластичність, рухова діяльність, psychological and pedagogical aspects, reflective thinking, cognitive-motor learning, sensorimotor control, virtual reality, neuroplasticity, motor activity

Бібліографічний опис

Роль біофідбеку у професійній підготовці майбутніх фахівців фізичної культури та спорту / В. О. Тищенко, Ю. О. Коваленко, О. В. Соколова, В. В. Флерчук // Науковий часопис Українського державного університету імені Михайла Драгоманова. Серія 15 : Науково-педагогічні проблеми фізичної культури (фізична культура і спорт) : зб. наукових праць / За ред. О. В. Тимошенка. – Київ : Вид-во УДУ імені Михайла Драгоманова, 2025. – Вип. 5 (192). – С. 164-167.

Зібрання

Endorsement

Review

Supplemented By

Referenced By