Дисертації
Permanent URI for this collectionhttps://enpuir.udu.edu.ua/handle/123456789/29
Browse
Browsing Дисертації by Title
Now showing 1 - 20 of 2171
- Results Per Page
- Sort Options
Item Peter Lombard's Philosophical Theology(2019) Ткаченко, Ростіслав ЮрійовичДисертаційне дослідження доводить, що Петро Ломбардський підходить до теми божественних атрибутів крізь призму концепту божественної тринітарної сутності і лише після викладу цієї доктрини. Такі атрибути, як воля Бога чи знання Бога, не можуть аналізуватися абстрактно. Вони є аспектами або «сторонами» однієї, досконалої і простої божественної сутності, яка називається «єдиною і найвищою реальністю». Магістер Сентенцій трактує ці атрибути так: знання Бога – це божественна сутність як знаюча, Божа сила – божественна сутність як здатна зробити певні речі, а Божа воля – божественна сутність як воліюча деякі речі. Далі підкреслюється, що Ломбардець тісно пов’язує божественне знання та волю, оскільки вчення про знання Бога є доктриною, яка включає в себе багато вужчих атрибутів, хоча деякі з них передбачають не лише знання, але воління та прийняття рішень. Боже провидіння, росположення (диспозиція) та приречення є переліченими як аспекти божественного знання, поєднані з його волевиявленнями, але між двома ключовими атрибутами, знанням і волею, немає плутанини, тому що вчення Ломбардця передбачає певний логічний порядок божествених атрибутів. Боже знання як таке не має причинної сили, якщо не пов’язане з божественною волею, тобто знання логічно передує будь-якому волевиявленню. Загалом, Божа сила передбачає негайне знання Бога (у його вічному «тепер»), але обидва атрибута логічно передують волі Бога. Бог вічно знає, що він може зробити чи дозволити, і вічно воліє перетворити деякі з цих можливостей в актуальності.Item Абсентеїзм як феномен електоральної культури в контексті демократизації українського суспільства(2015) Гаврилюк, Дмитро ЮрійовичДисертація присвячена комплексному аналізу сутності абсентеїзму як феномену електоральної культури сучасної України та його специфіки в умовах демократизації українського суспільства. Теоретично обґрунтовано поняття «абсентеїзм» у політологічному та міждисциплінарному дискурсах. З’ясовано стан розробленості проблеми у зарубіжних та вітчизняних політологічних дослідженнях. Проаналізовано специфіку феномену абсентеїзму в культурі виборчого процесу українського суспільства. Виокремлено західний досвід подолання абсентеїзму та його імплементацію в українській політикокультурний простір. Запропоновано авторський підхід до чинників попередження феномену абсентеїзму.Item Автобіографічний дискурс художньої прози Пантелеймона Куліша(2019) Риженко, Катерина ВасилівнаУ дисертації вперше в українському літературознавстві проаналізовано, систематизовано й узагальнено ключові аспекти автобіографічного дискурсу в прозі Пантелеймона Куліша – основоположника української саможиттєписної епіки. Простежено генологічну парадигму та трансформаційну еволюцію еґолітературних текстів письменника в контексті національної автобіографіки другої половини ХІХ ст.; з’ясовано ідейно-художні, жанрові, структурні та стильові рівні автобіографічної прози П. Куліша; досліджено наративні моделі самооб’єктивації авторського «Я» в белетристиці письменника; уведено до наукового обігу маловідому автобіографічну епіку письменника: повісті «История Ульяны Терентьевны», «Яков Яковлевич», «Феклуша», «Дедушкин завет», «Омут», роман «Владимирия», роман у віршах «Евгений Онегин нашего времени», «Історичне оповідання», «Около полустолетия назад. Литературные воспоминания» та ін. Мета дослідження полягає у комплексному аналізі ідейно-художніх, жанрових, структурних та стильових рівнів автобіографічного дискурсу прози Пантелеймона Куліша. Об’єктом дослідження є автобіографічний світ художньої епіки П. Куліша («Жизнь Куліша», оповідання «Другой человек», цикл «Воспоминания детства», повісті «Дедушкин завет», «Омут», роман «Владимирия», роман у віршах «Евгений Онегин нашего времени»), мемуарно-автобіографічної прози («Історичне оповідання», «Около полустолетия назад») та щоденник митця. Предмет дослідження – формування парадигми й функціонування автобіографічного дискурсу Пантелеймона Куліша в контексті розвитку української саможиттєписної літератури другої половини ХІХ ст. Наукова новизна одержаних результатів роботи полягає в тому, що вперше в українському літературознавстві системно, цілісно і багатоаспектно проаналізовано специфіку автобіографічної прози Пантелеймона Куліша як основоположника української еґо-літератури; простежено генологічну парадигму та трансформаційну еволюцію мемуарно-автобіографічної прози П. Куліша в контексті розвитку національної життєписної белетристики другої половини ХІХ ст.; досліджено наративні моделі самооб’єктивації авторського «Я» в белетристиці письменника, уведено до наукового обігу маловідомі автобіографічні твори письменника (повісті «Омут», «Дедушкин завет», роман «Владимирия» та ін.); виокремлено прикмети й еволюцію української мемуарно-автобіографічної прози та основні історико-літературні й структурно-типологічні різновиди національної автобіографіки Середньовіччя, Бароко, Просвітництва та Нового часу; уточнено природу та кореляцію термінів «автобіографічний дискурс», «автобіографізм», «автобіографіка», «художня автобіографія», «література non- fiction», «автобіографічний роман».Item Автокефалія православних як чинник змін в релігійно-церковному та суспільно-політичному житті України(2020) Висоцька, Тамара МихайлівнаДисертація присвячена аналізу українського досвіду поєднання національних цінностей з універсальними християнськими цінностями у межах «відкритого православ’я», ідеї якого надають унікальні можливості для перманентних об’єднавчих процесів, широкого соціально-політичного та громадянського примирення, починаючи з релігійної сфери та закінчуючи загально-національними і регіональними ініціативами. Позитивний потенціал впливу українського православ’я на вироблення загальної громадянської та політичної ідентичності на основі більш ширшій, ніж етнічна культура чи київська християнська традиція, поступово розкривається, поки що переважно у діяльності та риториці Православної Церкви України. Здійснена об’єктивна релігієзнавча оцінка векторів змін, оцінка можливого позитивного впливу «відкритого православ’я» як ідейної платформи єднання усіх православних України, виокремлення точок дотику ідей «відкритого православ’я» ПЦУ та цінностей, що сповідують більшість помісних православних церков на чолі з Константинопольською патріархією. Проведена комплексна оцінка перспектив подальших об’єднавчих процесів в українському православ’ї після конституювання Православної Церкви України.Item Авторський голос у літературній спадщині Михайла Драй-Хмари(2023) Черіпко, Сергій ІвановичДисертація становить комплексне аналітико-синтетичне дослідження поетичної, літературознавчої, епістолярної спадщини М. Драй-Хмари. У роботі зроблено системний аналізу доробку митця через оцінку його авторського голосу, що передбачає характеристику життєвого шляху та творчості письменника загалом у зв’язках із літературним процесом 20-х – 30-х рр. ХХ ст. Простежено особливості формування і виявів авторського голосу у дискурсі доби, національних та мистецьких світоглядних параметрах, визначено специфіку ідіостилю М. Драй-Хмари під впливом реалій тогочасного радянського суспільства. У поетичному слові розкрито зміст образної концепції суспільної кризи перших десятиліть ХХ ст. Аналіз нонфікційних форм літературної спадщини дозволив з’ясувати особливості сприйняття письменника ідеологічної та культурної ситуації того часу, дослідити матеріали, відображені крізь авторську оцінку суспільної доби, літературних і позалітературних колізій, охарактеризувати особливості критичного мислення митця. Літературно-критичні виступи й епістолярій М. Драй-Хмари передають динаміку суспільної та художньої свідомості українського інтелігента.Item Авторські лексичні новотвори в поезії Василя Барки: семантика, функції, прагматика(2008) Адах, Наталія АрсенівнаУ дисертації здійснено комплексний аналіз лексичних інновацій (понад 1300 одиниць), зафіксованих у поезії Василя Барки. Проаналізовано семантичні особливості новотворів різних частиномовних класів. Виокремлено найчисленніші тематичні групи інновацій. Досліджено ключові поняття та слова-символи у поетичній картині світу В.Барки. У роботі визначено прагматичний потенціал новотворів, його вплив на створення і розуміння значення інновацій. Висвітлено номінативну, стилістичну, експресивну та текстотвірні функції новотворів. Проаналізовано головні здобутки української письменницької лексикографії ХХ – ХХІ ст., детально описано засади створення словника новотворів і представлено фрагменти різножанрових словників інновацій В.Барки.Item Агітаційно-пропагандистська діяльність радянських органів репатріації серед "переміщених осіб" з України (1944-1953 рр.)(2017) Андрєєв, Андрій СергійовичУ дисертації комплексно досліджено мотивації, напрямки, форми, методи та особливості агітаційно-пропагандистської діяльності радянських органів репатріації серед переміщених осіб з України у 1944-1953 рр. На основі опрацьованої джерельної бази встановлено місце і роль ідеологічної складової в діяльності радянських органів репатріації в Україні. Дисертантом з’ясовано коло завдань, що переслідувалися тоталітарним режимом у ході пропагандистської обробки репатріантів-українців, проаналізовано функціональне забезпечення ідеологічної та агітаційно-пропагандистської роботи з репатріантами у прикордонній смузі та в областях Української РСР, висвітлено її об’єкти, основні напрямки, форми й методи.Item Акмеологічні засади професійної самореалізації майбутнього вчителя музики(2016) Зарицька, Анна АндріївнаУ дисертації здійснено теоретичне, методологічне та організаційнометодичне дослідження проблеми професійної самореалізації майбутнього вчителя музики на акмеологічних засадах. На основі аналізу теоретичних передумов досліджуваної проблеми узагальнено наукові підходи вітчизняних та зарубіжних авторів щодо тлумачення феномена «самореалізація», розширено, конкретизовано понятійно-категорійний апарат, визначено компонентну структуру, акмечинники та механізми професійної самореалізації майбутнього учителя музики. З позицій надбань акмеологічної та психологопедагогічної наук, особистісного професійного досвіду обґрунтовано організаційно-педагогічні умови, критерії, показники та спроектовано структурно-функціональну модель готовності майбутніх учителів музики до професійної самореалізації. Висвітлено змістово-процесуальні аспекти експериментального дослідження, представлено кількісні та якісні результати впровадження структурно-функціональної моделі в навчально-виховний процес підготовки майбутніх музикантів-педагогів.Item Аксіологічний вимір трансформації педагогічної освіти Великої Британії в умовах інформаційного суспільства(2016) Ісламова, Олександра ОлегівнаВперше у вітчизняному дискурсі філософії освіти здійснена філософська концептуалізація аксіологічного виміру трансформаційних процесів у британській педагогічній освіті в умовах інформаційного суспільства. Продемонстровано низку особливостей британської системи підготовки вчителів як освітнього феномену інформаційної доби, зокрема, показано, що в контексті реформ в системі педагогічної освіти, відбуваються зміни у її аксіологічному спрямуванні, а саме: вирішення проблеми підготовки «нового вчителя» в руслі державної політики, спрямованої на забезпечення освітою усіх, а не обраних; поширення ринкової ідеології тощо.Item Аксіологічні аспекти творчої спадщини В. Г. Короленка (історико-філософський контекст)(2013) Блоха, Ярослав ЄвгенійовичУ дисертації здійснений комплексний аналіз аксіологічних аспектів творчої спадщини Володимира Короленка в історико-філософському контексті. Розглянуто особливості трактування мислителем основних ціннісних орієнтацій у різних філософських та релігійних напрямках (спадщині Сократа і Платона (класична антична філософія), М.Монтеня (філософія епохи Відродження), Вольтера (філософія французького Просвітництва), Джона Дж.С. Мілля та Ж.-М. Гюйо (філософія початку XIX століття), В.Леніна, К.Маркса, П.Струве, М.Туган-Барановського (філософія кінця XIX - початку XX століття), буддизмі, християнстві, мусульманстві. Шляхом історико-філософського аналізу розкрито специфічні риси тлумачення В.Королепком таких філософських та етичних категорій як «діалектика», «метафізика», «скептицизм», «матеріалізм», «свідомість», «воля», «щастя», «добро», «зло», «помста», які він інтерпретував ненауково, виходячи з власних міркувань і світосприйняття. Показано актуальність ідей В.Короленка на сучасному етапі розвитку Української держави, погляди на проблему запобігання війни та встановлення миру, співіснування української та російської культур, захисту гнаної української духовно-національної ідентичності й доцільність їх вивчення сучасниками.Item Аксіологічні засади формування екологічної культури студентів вищих технічних навчальних закладів(2008) Глухова, Ганна ГеннадіївнаДисертаційне дослідження присвячено проблемі формування екологічної культури студентів вищих технічних навчальних закладів. У роботі визначені система понять і концептуальних вихідних положень формування екологічної культури студентів на засадах аксіології. Уточнено й цілісно розкрито сутність і структуру екологічної культури випускників вищої технічної школи як іманентного складника їхньої професійної підготовки до майбутньої професійної діяльності. Розроблено механізм діагностики сформованості означеного особистісного новоутворення (критерії, показники, ситуації прояву, коефіцієнти вагомості, методи кваліметричного оцінювання, рівні). Теоретично обґрунтовано та експериментально перевірено технологію формування екологічної культури студентів техніко-технологічних спеціальностей та організаційнопедагогічні умови її ефективного функціонування.Item Аксіологія релігійно-освітнього дискурсу(2017) Назаренко, Юлія АнатоліївнаУ дисертації вперше у вітчизняному релігієзнавстві проведено комплексне дослідження аксіологічної природи релігійно-освітнього дискурсу в умовах глобалізації й інформаційної революції, а також виявлено основні проблеми взаємодії освіти і релігії в сучасному освітньому просторі України. Розкрито, що система цінностей входить в ядро особистості й виступає як світоглядна основа всіх сфер і аспектів її життєдіяльності, включаючи релігійну та освітню. Проблема морального, духовному розвитку особистості, вибору системи цінностей є особливо актуальною в епоху глобалізації. Перед релігією й освітою важливою метою є формування ієрархії цінностей, яка впливає передусім на моделі поведінки особистості та її життєвий вибір. Ієрархія цінностей трактується як специфіка свідомості, в рамках якої формується особистість.Item Активизация познавательной деятельности старшекласников при обучении информатике с использованием програмно-обучающего комплекса(2011) Карасиков, Вячеслав ВитальевичВ работе создана и научно обоснована методика совместного использования средств сетевого администрирования и педагогических программных средств для активизации учебно-познавательной деятельности учащихся. На основании анализа научно-методической литературы приведена классификация программно-педагогических средств, уточнено понятие «средство сетевого администрирования» (ССА), разработаны ССА VVKServer 3.2 и информационно-обучающая среда TestReader 5.03, объединенные в комплекс «InfoK», созданы отдельные компоненты курса «Информатика», разработаны методические рекомендации по проведению занятий в компьютерном кабинете в условиях классно-урочной системе обучения. Для созданных программ были разработаны стандартные пакеты настроек, которые учитывают различные виды и темы занятий.Item Активне громадянство в глобалізованому суспільстві: соціально-філософський аналіз(2023) Сюй ШішіПроаналізувавши поняття активного громадянства у філософському і загальнонауковому дискурсі запропоновано авторську дефініцію поняття: активне громадянство – це тип відносин між людиною і державою, за якого індивід має визнані громадянські, політичні і соціальні права та діяльно використовує їх для участі в політичному житті та розбудові держави. Спираючись на концепт соціального капіталу П. Бурдьє, у структурі активного громадянства виділено три рівні: а) мікрорівень (індивідуальні домогосподарства та «низові» ініціативи); б) мезорівень (горизонтальні та вертикальні відносини між групами активних громадян); в) макрорівень (інституційне та політичне середовище, яке служить середовищем для активного громадянства). Проаналізовано дві найбільш поширені концепції громадянства ‒ «республіканську» та «неоліберальну». Показано, що освіта, соціальна відповідальність та знання є трьома наріжними каменями активного громадянства.Item Активізація навчально-пізнавальної діяльності старшокласників у процесі вивчення властивостей твердих тіл у курсі фізики(2009) Корсун, Ігор ВасильовичУ дисертаційному дослідженні розроблений методичний підхід до розв’язання проблеми активізації навчально-пізнавальної діяльності старшокласників у процесі навчання фізики, який полягає у тому, що на всіх етапах внутрішнього процесу засвоєння знань (сприймання, осмислення і розуміння, узагальнення, закріплення, застосування на практиці) в учнів розвиваються відповідні пізнавальні процеси (сприймання, увага, мислення, уява, пам’ять) та формується пізнавальний інтерес. Реалізовано даний методичний підхід за допомогою активних засобів та методів навчання фізики у процесі вивчення будови твердих тіл та їх механічних, теплових, електричних, магнітних та оптичних властивостей для класів загальноосвітнього, технологічного та фізико-математичного профілів навчання. Результати педагогічного експерименту підтвердили гіпотезу дослідження про те, що реалізація розробленого методичного підходу у процесі вивчення будови та властивостей твердих тіл підвищить рівень розвитку пізнавальної активності старшокласників.Item Активізація навчально-пізнавальної діяльності студентів коледжів у процесі навчання математичних дисциплін(2009) Бакланова, Марина ЛеонідівнаУ дисертації досліджено особливості навчально-пізнавальної діяльності студентів коледжів та виявлено об’єктивне існування проблем у процесі навчання математичних дисциплін у ВНЗ І-ІІ р.а.. Для розв’язання проблем, на які викладач може вплинути і вирішення яких залежить від його фахової, психолого-педагогічної і методичної підготовки та наявного програмного і методичного забезпечення навчального процесу, запропонована система активізації НПД студентів коледжів у процесі навчання математичних дисциплін. Дана система складається з психологічної, дидактичної та управлінської підсистем. Розроблені методичні рекомендації щодо впровадження у процес навчання математичних дисциплін коледжів нових педагогічних технологій та ІКТ. Вірогідність теоретичних висновків та ефективність розроблених методичних рекомендацій підтверджені результатами педагогічного експерименту.Item Активізація пізнавальної діяльності старшокласників на уроках математики в класах гуманітарних профілів(2017) Шишенко, Інна ВолодимирівнаУ дисертаційній роботі: з’ясовано реальний стан досліджуваної проблеми в теорії та практиці навчання; визначено психолого-педагогічні особливості учнів-гуманітаріїв, що проявляються в навчанні математики; визначено сутність поняття «активізація пізнавальної діяльності учнів» у контексті дослідження; визначено й теоретично обґрунтовано шляхи й засоби активізації пізнавальної діяльності учнів класів з гуманітарним профілем навчання в процесі навчання математики; розроблено та експериментально перевірено розроблену методику активізації пізнавальної діяльності учнів класів з гуманітарним профілем навчання в процесі навчання математики.Item Активізація пізнавальної діяльності учнів основної школи у позакласній роботі з біології(2007) Грицай, Наталія БогданівнаУ дисертації досліджена проблема активізації пізнавальної діяльності учнів основної школи з біології шляхом застосування ефективних форм і видів позакласної роботи з предмета, а також вдосконалення методичної підготовки вчителів до їх проведення. Визначено рівні сформованості пізнавальних дій та рівні розвитку пізнавальної активності учнів у позакласній роботі з біології. Науково обґрунтовано та експериментально доведено ефективність проведення тижнів і декад біології, екскурсій у природу, гурткових занять та індивідуальної роботи в експериментальній „Школі юного біолога” з використанням особистісно орієнтованого підходу до активізації пізнавальної діяльності школярів, впровадження курсу „Методика позакласної роботи з біології” для вдосконалення підготовки студентів-біологів до організації позакласної діяльності учнів. Основні результати дослідження впроваджені в навчальний процес загальноосвітніх шкіл. Розроблено методичні рекомендації для студентів і вчителів для організації позакласної роботи з біології, спрямованої на активізацію пізнавальної діяльності учнів основної школи.Item Активізація самостійної роботи студентів педагогічних університетів у процесі навчання загальної фізики(2013) Кучменко, Олександр МиколайовичВ дисертаційній роботі визначена та уточнена сутність категорії «самостійна робота студентів». Вперше розроблено методичні підходи до активізації самостійної роботи студентів фізичних, фізико-технічних спеціальностей педагогічних університетів у процесі навчання загальної фізики в умовах кредитно-модульної системи навчання, які грунтуються на впровадженні суб’єктно-діяльнісного підходу з елементами проблемного навчання. Розроблена та впроваджена узагальнена навчальнометодична система, структуротвірним чинником якої є активізація самостійної роботи студентів педагогічних університетів у процесі навчання загальної фізики, яка представлена окремими блоками та структурними частинними комплексами, пов’язаними з вибором змісту, форм, методів і засобів навчання з метою активізації самостійної роботи студентів у процесі навчання загальної фізики в умовах реформування освіти. Розроблено навчальний посібник «Демонстраційний експеримент з фізики», в якому подана загальна методика постановки, виконання демонстраційного експерименту з фізики та конкретних демонстраційних експериментів з усіх розділів курсу загальної фізики. Набули подальшого розвитку дидактичні засоби для організації та активізації самостійної роботи, контролю та корекції навчальних досягнень студентів педагогічних університетів у процесі навчання загальної фізики. Експериментально підтверджено дієвість запропонованої навчально-методичної системи та методичних принципів активізації самостійної роботи студентів фізичних, фізико-технічних спеціальностей педагогічних університетів у процесі навчання загальної фізики.Item Актуализация эстетического потенциала лексических единиц в русской рок-поэзии(2008) Алабужев, Кирилл ВладимировичДиссертация посвящена исследованию эстетических возможностей лексических единиц в поэтическом тексте. В ходе анализа выяснено, что поэтическая речь выполняет эстетическую функцию, продиктованную особенностями жанра. Вследствие этого лексические единицы, функционирующие в художественном произведении, приобретают эстетическое значение, образующееся под влиянием семы или пучка сем, которые, накладываясь на прямое значение слова, обусловливают выдвижение на первый план нового смысла.