Публікація: Роль спортивних ігор у процесі фізичного виховання школярів
Вантажиться...
Дата
Назва журналу
ISSN журналу
Назва тому
Видавець
Вид-во УДУ імені Михайла Драгоманова
Анотація
У статті здійснено аналіз педагогічних, психологічних і фізіологічних особливостей впливу ігрової діяльності на розвиток особистості учнів. Розкрито багатий арсенал спортивних ігор, зокрема баскетболу, волейболу, футболу, їхній характер, структуру та інтенсивність. Зазначено, що за допомогою спортивних ігор у школярів розвиваються важливі фізичні якості: сила, швидкість, спритність, витривалість, закріплюються та вдосконалюються різноманітні вміння й навички з ходьби, бігу, стрибків. Звернено увагу на ретельний добір спортивних ігор з урахуванням фізичної підготовленості та інтересів учнів, їхніх можливостей, що дасть змогу урізноманітнити заняття, сформувати необхідні рухові навички. Наголошено, що систематичне залучення школярів до спортивних ігор сприяє формуванню стійкої мотивації до занять фізичною культурою, позитивному ставленню до здорового способу життя та гармонійному розвитку особистості. Обґрунтовано доцільність використання спортивних ігор на уроках фізичної культури як важливого чинника підвищення рухової активності, зміцнення здоров’я, формування морально-вольових якостей, дисциплінованості та командної взаємодії.
Today, the problem of insufficient motor regime of schoolchildren requires special attention, which negatively affects their physical development and physical fitness. This fact to a certain extent reduces the success of learning. Therefore, it is necessary to look for ways to use such means of motor activity that would contribute to improving the physical and psychological health of students. The goal is to reveal the features of the use of sports games in physical education lessons and in extracurricular activities of schoolchildren. Methods – analysis of scientific and methodological literature on this problem, Internet resources, pedagogical observations and generalization of the opinions of scientists and practitioners. Research results. An analysis of the pedagogical, psychological and physiological features of the influence of gaming activity on the development of the personality of students was carried out. A rich arsenal of sports games, their nature, structure and intensity was revealed. It is noted that with the help of sports games, schoolchildren develop important physical qualities: strength, speed, agility, endurance, and consolidate and improve various skills and abilities in walking, running, and jumping. Attention is paid to the careful selection of sports games, taking into account the physical fitness and interests of students, their capabilities. It is emphasized that the systematic involvement of schoolchildren in game activities contributes to the formation of a stable motivation for physical education, a positive attitude towards a healthy lifestyle, and harmonious development. Conclusions. The use of sports games in the educational process of students ensures the integration of the educational, educational, and health-improving functions of physical education. The success of classes depends on the correct selection of games, taking into account the age and individual characteristics of schoolchildren, the optimal dosage of the load, and the creation of a positive emotional environment.
Today, the problem of insufficient motor regime of schoolchildren requires special attention, which negatively affects their physical development and physical fitness. This fact to a certain extent reduces the success of learning. Therefore, it is necessary to look for ways to use such means of motor activity that would contribute to improving the physical and psychological health of students. The goal is to reveal the features of the use of sports games in physical education lessons and in extracurricular activities of schoolchildren. Methods – analysis of scientific and methodological literature on this problem, Internet resources, pedagogical observations and generalization of the opinions of scientists and practitioners. Research results. An analysis of the pedagogical, psychological and physiological features of the influence of gaming activity on the development of the personality of students was carried out. A rich arsenal of sports games, their nature, structure and intensity was revealed. It is noted that with the help of sports games, schoolchildren develop important physical qualities: strength, speed, agility, endurance, and consolidate and improve various skills and abilities in walking, running, and jumping. Attention is paid to the careful selection of sports games, taking into account the physical fitness and interests of students, their capabilities. It is emphasized that the systematic involvement of schoolchildren in game activities contributes to the formation of a stable motivation for physical education, a positive attitude towards a healthy lifestyle, and harmonious development. Conclusions. The use of sports games in the educational process of students ensures the integration of the educational, educational, and health-improving functions of physical education. The success of classes depends on the correct selection of games, taking into account the age and individual characteristics of schoolchildren, the optimal dosage of the load, and the creation of a positive emotional environment.
Опис
Ключові слова
спортивні ігри, фізичне виховання, школярі, рухова активність, розвиток фізичних якостей, здоровий спосіб життя, sports games, physical education, schoolchildren, physical activity, development of physical qualities, healthy lifestyle
Бібліографічний опис
Роль спортивних ігор у процесі фізичного виховання школярів / І. В. Богдановський, Ю. Б. Бойченко, О. П. Панасюк, П. В. Пантік // Науковий часопис Українського державного університету імені Михайла Драгоманова. Серія 15 : Науково-педагогічні проблеми фізичної культури (фізична культура і спорт) : зб. наукових праць / За ред. О. В. Тимошенка. – Київ : Вид-во УДУ імені Михайла Драгоманова, 2025. – Вип. 11 (198). – С. 15-18.
