Публікація: Організаційно-методичні умови діяльності педагогічних працівників інклюзивних груп закладу дошкільної освіти
Вантажиться...
Дата
Автори
Назва журналу
ISSN журналу
Назва тому
Видавець
Анотація
У дисертаційному дослідженні окреслено новий підхід до підвищення ефективності діяльності вихователів, асистентів вихователів закладів дошкільної освіти. У дисертаційному дослідженні вперше проведено теоретичне узагальнення, розроблено та експериментально перевірено ефективність структурно-функціональної моделі ефективності діяльності вихователів, асистентів вихователів з включенням компонентів: (мотиваційно-ціннісний; нормативно-діяльнісний; комунікативно-діяльнісний; практично-діяльнісний), організаційно-методичних умов (цінності, нормативно-правове регулювання, професійна взаємодія, професійна компетентність) та зв'язків між ними, реалізованих через авторську Програму підвищення кваліфікації з технологіями інтерактивного навчання: (розвиток і формування інклюзивних цінностей та мотивації; володіння та вміння користуватись нормативно-правовими актами у сфері інклюзивної освіти та в регулюванні власної професійної діяльності; формування вміння професійної взаємодії, командна співпраця, формування професійної компетентності з організації процесу інклюзивного навчання з дітьми дошкільного віку). З'ясовано, що впровадження попередніх трьох умов впливає на формування професійної компетентності з організації процесу інклюзивного навчання з застосуванням компетентнісних завдань у процесі підвищення кваліфікації вихователів, асистентів вихователів. Аналіз результатів експериментального впровадження структурно-функціональної моделі ефективності діяльності вихователів, асистентів вихователів, з метою підвищення рівня професійних компетентностей вихователів, асистентів вихователів щодо організації процесу інклюзивного навчання, реалізації індивідуальної освітньої траєкторії дитини з ООП, створення інклюзивного освітнього простору в інклюзивній групі закладу дошкільної освіти, шляхом навчання за авторською Програмою підвищення кваліфікації з технологіями інтерактивного навчання засвідчив про її ефективність, доцільність та дієвість: показники експериментальних груп підвищились відносно до показників контрольних груп на статистично важливому рівні, що підтверджено встановленим результатом значення t-критерію Стьюдента.
Практичне значення отриманих результатів полягає у розробленні та впровадженні в освітній процес авторської Програми підвищення кваліфікації з технологіями інтерактивного навчання вихователів, асистентів вихователів закладів дошкільної освіти з метою розвитку та формування професійних компетентностей щодо організації процесу інклюзивного навчання, реалізації індивідуальної освітньої траєкторії дитини з ООП, створення інклюзивного освітнього простору в інклюзивній групі закладу дошкільної освіти.
The dissertation research outlines a new approach to increasing the effectiveness of the activities of educators, assistant educators of preschool educational institutions. In the dissertation study, a theoretical generalization was first carried out, the effectiveness of the structural-functional model of the effectiveness of the activities of educators, assistant educators was developed and experimentally verified, including the following components: (motivational-value; normative-activity; communicative-activity; practical-activity), organizational and methodological conditions (values, regulatory and legal regulation, professional interaction, professional competence) and the connections between them, implemented through the author's Advanced Training Program with interactive learning technologies: (development and formation of inclusive values and motivation; possession and ability to use regulatory and legal acts in the field of inclusive education and in regulating one's own professional activities; formation of professional interaction skills, team cooperation, formation of professional competence in organizing the process of inclusive education with preschool children). It was found that the implementation of the previous three conditions affects the formation of professional competence in organizing the process of inclusive education with the use of competency-based tasks in the process of advanced training of educators and assistant educators. Analysis of the results of the experimental implementation of the structural-functional model of the effectiveness of the activities of educators and assistant educators, with the aim of increasing the level of professional competencies of educators and assistant educators in organizing the process of inclusive education, implementing the individual educational trajectory of a child with SEN, creating an inclusive educational space in an inclusive group of a preschool educational institution, through training according to the author's Advanced Training Program with interactive learning technologies, testified to its effectiveness, feasibility, and efficiency: the indicators of the experimental groups increased relative to the indicators of the control groups at a statistically significant level, which was confirmed by the established result of the Student's t-test value. The practical significance of the results obtained lies in the development and implementation of the author's Advanced Training Program with interactive learning technologies for educators, assistant educators of preschool education institutions in the educational process in order to develop and form professional competencies in organizing the inclusive process, implementing an individual educational trajectory of a child with SEN, creating an inclusive educational space in an inclusive group of a preschool education institution.
The dissertation research outlines a new approach to increasing the effectiveness of the activities of educators, assistant educators of preschool educational institutions. In the dissertation study, a theoretical generalization was first carried out, the effectiveness of the structural-functional model of the effectiveness of the activities of educators, assistant educators was developed and experimentally verified, including the following components: (motivational-value; normative-activity; communicative-activity; practical-activity), organizational and methodological conditions (values, regulatory and legal regulation, professional interaction, professional competence) and the connections between them, implemented through the author's Advanced Training Program with interactive learning technologies: (development and formation of inclusive values and motivation; possession and ability to use regulatory and legal acts in the field of inclusive education and in regulating one's own professional activities; formation of professional interaction skills, team cooperation, formation of professional competence in organizing the process of inclusive education with preschool children). It was found that the implementation of the previous three conditions affects the formation of professional competence in organizing the process of inclusive education with the use of competency-based tasks in the process of advanced training of educators and assistant educators. Analysis of the results of the experimental implementation of the structural-functional model of the effectiveness of the activities of educators and assistant educators, with the aim of increasing the level of professional competencies of educators and assistant educators in organizing the process of inclusive education, implementing the individual educational trajectory of a child with SEN, creating an inclusive educational space in an inclusive group of a preschool educational institution, through training according to the author's Advanced Training Program with interactive learning technologies, testified to its effectiveness, feasibility, and efficiency: the indicators of the experimental groups increased relative to the indicators of the control groups at a statistically significant level, which was confirmed by the established result of the Student's t-test value. The practical significance of the results obtained lies in the development and implementation of the author's Advanced Training Program with interactive learning technologies for educators, assistant educators of preschool education institutions in the educational process in order to develop and form professional competencies in organizing the inclusive process, implementing an individual educational trajectory of a child with SEN, creating an inclusive educational space in an inclusive group of a preschool education institution.
Опис
Ключові слова
інклюзивне навчання, діти з особливими освітніми потребами, організаційно-методичні умови, авторська програма, методичний вплив, індивідуальна освітня траєкторія, інклюзивні цінності, інклюзивне освітнє середовище, професійна взаємодія, професійна компетентність, технології інтерактивного навчання, психолого-педагогічний супровід, доступність освіти, inclusive education, children with special educational needs, organizational and methodological conditions, author's program, methodological influence, individual educational trajectory, inclusive values, inclusive educational environment, professional interaction, professional competence, interactive learning technologies, psychological and pedagogical support, accessibility of education
Бібліографічний опис
Ніколенко, Ірина Анатоліївна. Організаційно-методичні умови діяльності педагогічних працівників інклюзивних груп закладу дошкільної освіти : дис. ... докт. філос. : 01 Освіта/Педагогіка , за спеціальністю 016 Спеціальна освіта / Ніколенко Ірина Анатоліївна ; наук. керівник Синьов Віктор Миколайович ; М-во освіти і науки України ; УДУ імені Михайла Драгоманова. – Київ, 2025. – 373 с.
