Публікація:
Біологічні передумови розвитку витривалості учнів старшої школи

Вантажиться...
Ескіз

Дата

Назва журналу

ISSN журналу

Назва тому

Видавець

Вид-во УДУ імені Михайла Драгоманова

Дослідницькі проекти

Організаційні одиниці

Випуск журналу

Анотація

У статті розкрито біологічні передумови розвитку витривалості учнів старшої школи. Показано, що ефективність розвитку витривалості школярів зумовлена статево-віковими особливостями та рядом чинників, серед яких наявність генетичної схильності. Визначено фізіологічні основи прояву загальної та специфічних видів витривалості. З’ясовано, що шкільний вік 7-17 років є сприятливим періодом для розвитку рухової функції, котра проявляється у рухових здібностях, при цьому на різних вікових етапах спостерігаються статеві особливості та індивідуальні варіації темпів їх природного розвитку залежно від конкретного виду витривалості та темпів біологічного дозрівання організму дітей. При цьому саме біологічний вік є інформативним при вивченні морфофункціонального стану та рухових можливостей дівчат та хлопців, тому сприятливі періоди розвитку рухових здібностей дітей різного біологічного віку можуть суттєво відрізнятися від середньостатистичних статево-вікових норм. Це зумовлює необхідність розробки і впровадження в освітній процес фізичного виховання дітей шкільного віку відповідних методик заснованих на урахування біологічного віку учнів шкільного віку, зокрема старшокласників.
The article reveals the biological prerequisites for the development of endurance in high school students. It has been shown that endurance is most closely related to health, and the effectiveness of developing endurance in schoolchildren is determined by gender and age characteristics and a number of factors, including the presence of genetic predisposition. The physiological foundations of the manifestation of general and specific types of endurance are determined. It is found that school age 7-17 years is a favorable period for the development of motor function, which is manifested in particular in various types of endurance. Therefore, at different age stages, sexual characteristics and individual variations in the rates of their natural development are observed depending on the specific type of endurance and the rates of biological development of children. At the same time, it is biological age that is informative when studying the morphofunctional state and motor capabilities of girls and boys, therefore, favorable periods for the development of motor abilities of children of different biological ages can differ significantly from the average sex-age norms. This necessitates the development and implementation of appropriate methods in the educational process of physical education of school-age children, based on taking into account the biological age of school-age students, in particular high school students. The issue of differentiation of motor loads on endurance for schoolchildren in modern pedagogical theory and practice has not been sufficiently studied. The traditional methodology for developing endurance in schoolchildren is based on taking into account their gender and age characteristics, health status and motor capabilities, however, the individual variability of the morphofunctional status of students is practically not taken into account, as well as the biological age of students, which necessitates the need for scientific research in this direction.

Опис

Ключові слова

витривалість, здоров’я, біологічний вік, диференціація рухових навантажень, школярі, учні старшої школи, фізичне виховання, endurance, health, biological age, differentiation of motor loads, schoolchildren, high school students, physical education

Бібліографічний опис

Торгачов, Є. І. Біологічні передумови розвитку витривалості учнів старшої школи / Є. І. Торгачов, В. П. Радзієвський // Науковий часопис Українського державного університету імені Михайла Драгоманова. Серія 15 : Науково-педагогічні проблеми фізичної культури (фізична культура і спорт) : зб. наукових праць / за ред. О. В. Тимошенка. – Київ : Вид-во УДУ імені Михайла Драгоманова, 2025. – Вип. 8 (195). – С. 175-178.

Зібрання

Endorsement

Review

Supplemented By

Referenced By