Публікація: Цифрові таймлайни як інструмент репрезентації історичних наративів: аналіз проєкту «Історія України» на платформі Time.Graphics
Вантажиться...
Дата
Назва журналу
ISSN журналу
Назва тому
Видавець
Видавничий дім «Гельветика»
Анотація
Стаття присвячена дослідженню можливостей цифрової історії, зокрема інтерактивних таймлайнів (хронологій), у репрезентації історичного матеріалу. Основна увага приділяється проєкту «Історія України», створеному на платформі Time.Graphics, який охоплює розвиток України від найдавніших часів до сучасності. У статті розглядаються ключові аспекти цифрової історії, як-от збирання, структурування, візуалізація та публікація історичних даних. Особливий акцент зроблено на перевагах цифрових таймлайнів: візуалізації хронології, інтерактивності, інтеграції мультимедіа, порівнянні подій і виявленні причинно-наслідкових зв’язків. Проєкт «Історія України» демонструє, як цифрові інструменти сприяють популяризації історії, боротьбі з дезінформацією, дослідницькій діяльності й освіті. Науковий внесок полягає в систематизації можливостей цифрових хронологій для структурування, візуалізації та популяризації історичних даних, а також у визначенні їхнього потенціалу для освіти, досліджень і формування національної свідомості. Аналізується структура проєкту, що охоплює розвиток України від найдавніших часів до сьогодення, із застосуванням мультимедійних елементів і тегів для фільтрації контенту. Дослідження демонструє, як цифрові таймлайни сприяють протидії дезінформації, інтеграції в освітніх процесах і збереженню культурної спадщини. Визначено виклики, як-от відсутність стандартів і обмеження платформ, запропоновано перспективи розвитку, зокрема, створення українського аналогу Time.Graphics і комплексного історичного порталу. Результати підкреслюють значення цифрових технологій для модернізації історичної науки та патріотичного виховання в умовах сучасних викликів.
The article explores the possibilities of digital history, particularly interactive timelines, in representing historical material, with a focus on the “History of Ukraine” project created on the Time.Graphics platform. This project covers Ukraine’s development from ancient times to the present. The study examines key aspects of digital history, including data collection, structuring, visualization, and publication. Special emphasis is placed on the advantages of digital timelines, such as visualizing chronology, interactivity, multimedia integration, event comparison, and identifying cause-and-effect relationships. The “History of Ukraine” project demonstrates how digital tools facilitate the popularization of history, counter disinformation, support research, and enhance education. The scientific contribution lies in systematizing the capabilities of digital timelines for structuring, visualizing, and popularizing historical data, as well as identifying their potential for education, research, and fostering national consciousness. The project’s structure, covering Ukraine’s development from ancient times to the present with multimedia elements and content filtering tags, is analyzed. The study demonstrates how digital timelines counter disinformation, integrate into educational processes, and preserve cultural heritage. Challenges, such as the lack of standards and platform limitations, are identified, and prospects for development, including a Ukrainian Time. Graphics equivalent and a comprehensive historical portal, are proposed. The findings highlight the role of digital technologies in modernizing historical scholarship and promoting patriotic education amid contemporary challenges.
The article explores the possibilities of digital history, particularly interactive timelines, in representing historical material, with a focus on the “History of Ukraine” project created on the Time.Graphics platform. This project covers Ukraine’s development from ancient times to the present. The study examines key aspects of digital history, including data collection, structuring, visualization, and publication. Special emphasis is placed on the advantages of digital timelines, such as visualizing chronology, interactivity, multimedia integration, event comparison, and identifying cause-and-effect relationships. The “History of Ukraine” project demonstrates how digital tools facilitate the popularization of history, counter disinformation, support research, and enhance education. The scientific contribution lies in systematizing the capabilities of digital timelines for structuring, visualizing, and popularizing historical data, as well as identifying their potential for education, research, and fostering national consciousness. The project’s structure, covering Ukraine’s development from ancient times to the present with multimedia elements and content filtering tags, is analyzed. The study demonstrates how digital timelines counter disinformation, integrate into educational processes, and preserve cultural heritage. Challenges, such as the lack of standards and platform limitations, are identified, and prospects for development, including a Ukrainian Time. Graphics equivalent and a comprehensive historical portal, are proposed. The findings highlight the role of digital technologies in modernizing historical scholarship and promoting patriotic education amid contemporary challenges.
Опис
Ключові слова
цифрова історія, інтерактивні таймлайни, цифрові хронології, візуалізація історії, Time. Graphics проєкти, цифровий проєкт «Істoрія України», популяризація історії, протидія дезінформації в історії, освітній проєкт, digital history, interactive timelines, digital chronologies, history visualization, Time.Graphics projects, digital project ", History of Ukraine", popularization of history, counteraction to disinformation in history, educational project
Бібліографічний опис
Фесан, В. А. Цифрові таймлайни як інструмент репрезентації історичних наративів: аналіз проєкту «Історія України» на платформі Time.Graphics / В. А. Фесан // Культурологічний альманах / Український державний університет імені Михайла Драгоманова. – Київ : Видавничий дім «Гельветика», 2025. – Вип. 3 (15). – С. 78-88.
