Публікація: Формування ключових компетентностей в учнів середнього віку на уроках фізичної культури
Вантажиться...
Дата
Автори
Назва журналу
ISSN журналу
Назва тому
Видавець
Вид-во УДУ імені Михайла Драгоманова
Анотація
В статті розглядаються проблеми формування ключової компетентності учнів середнього віку – здоров’язбережувальна компетентність. Основною метою освітньої галузі «Здоров’я і фізична культура» є розвиток здоров’язбережувальної компетентності шляхом набуття учнями навичок збереження, зміцнення, використання здоров’я та дбайливого ставлення до нього, розвитку фізичної культури особистості та готовності до дій в умовах надзвичайних ситуацій та захисту Вітчизни. Мета статті – полягає у вивченні здатності майбутніх вчителів фізичної культури до формування ключових компетентностей в учнів середнього віку на уроках фізичної культури. Рівень підготовленості майбутніх учителів фізичної культури до формування ключових здоров’язбережувальних компетентностей в учнів середнього віку на уроках фізичної культури в школі можна представити як систему організаційних і психолого-педагогічних заходів закладу вищої освіти, що спрямовані на оволодіння здобувачами здоров’язбережувальними знаннями, вміннями, навичками та досвідом упровадження різних форм фізичної культури.
The article examines the problems of forming a key competency in middle-aged students - health-preserving competence. The main goal of the educational branch "Health and Physical Culture" is to develop health-preserving competence by acquiring skills in preserving, strengthening, and using health and caring for it, developing the physical culture of the individual, and readiness to act in emergency situations and protect the Fatherland. Health-preserving competence as: key is formed at the interdisciplinary level through mastering subject competencies, taking into account the specifics of subjects and the cognitive abilities of primary school students; subject - as a result of mastering the content of subjects of the educational field and students mastering the relevant competencies. The general content lines of the educational branch "Health and Physical Culture" are health, physical culture, life safety, defense of the Fatherland and civil defense. The purpose of the article is to study the ability of future physical culture teachers to form key competencies in middle-aged students in physical culture lessons. The research was conducted at Ivan Franko Zhytomyr State University in 2024–2025 academic year, in which third and fourth year students (47 people) of the Faculty of Physical Education and Sports participated. Fourth year students showed an average of 10.0 points higher performance compared to the third year students, according to the assessment method. The level of preparedness of future physical education teachers for the formation of key health-preserving competencies in middle-aged students in physical education lessons at school can be presented as a system of organizational and psychological and pedagogical measures of a higher education institution aimed at students' mastery of health-preserving knowledge, skills, abilities and experience in implementing various forms of physical education in secondary education institutions.
The article examines the problems of forming a key competency in middle-aged students - health-preserving competence. The main goal of the educational branch "Health and Physical Culture" is to develop health-preserving competence by acquiring skills in preserving, strengthening, and using health and caring for it, developing the physical culture of the individual, and readiness to act in emergency situations and protect the Fatherland. Health-preserving competence as: key is formed at the interdisciplinary level through mastering subject competencies, taking into account the specifics of subjects and the cognitive abilities of primary school students; subject - as a result of mastering the content of subjects of the educational field and students mastering the relevant competencies. The general content lines of the educational branch "Health and Physical Culture" are health, physical culture, life safety, defense of the Fatherland and civil defense. The purpose of the article is to study the ability of future physical culture teachers to form key competencies in middle-aged students in physical culture lessons. The research was conducted at Ivan Franko Zhytomyr State University in 2024–2025 academic year, in which third and fourth year students (47 people) of the Faculty of Physical Education and Sports participated. Fourth year students showed an average of 10.0 points higher performance compared to the third year students, according to the assessment method. The level of preparedness of future physical education teachers for the formation of key health-preserving competencies in middle-aged students in physical education lessons at school can be presented as a system of organizational and psychological and pedagogical measures of a higher education institution aimed at students' mastery of health-preserving knowledge, skills, abilities and experience in implementing various forms of physical education in secondary education institutions.
Опис
Ключові слова
формування ключових компетентностей, здоров’язбережувальна компетентність, навчальний процес, фізична культура, учні, середній вік, formation of key competencies, health-preserving competence, educational process, physical education, students, middle age
Бібліографічний опис
Гринько, Є. С. Формування ключових компетентностей в учнів середнього віку на уроках фізичної культури / Є. С. Гринько, І. В. Мичка // Науковий часопис Українського державного університету імені Михайла Драгоманова. Серія 15 : Науково-педагогічні проблеми фізичної культури (фізична культура і спорт) : зб. наукових праць / за ред. О. В. Тимошенка. – Київ : Вид-во УДУ імені Михайла Драгоманова, 2025. – Вип. 8 (195). – С. 49-52.
