Публікація: Оцінка сформованості здорового способу життя в учнів 11-12 років за критерієм вмотивованості їх до занять фізичними вправами
Вантажиться...
Файли
Дата
Автори
Дейнеко, А. Х.
Назва журналу
ISSN журналу
Назва тому
Видавець
Видавництво НПУ імені М. П. Драгоманова
Анотація
В статті з’ясовано ставлення учнів 11-12 років до фізкультурно-оздоровчої діяльності, як об’єктивного
показника здорового способу життя. Матеріал: у дослідженні брали участь учні загальноосвітньої школи м. Харкова.
Результати дослідження показали, що по-перше, впроваджена методика позитивно вплинула як на рівень інтересів,
цінностей та мотивів учнів досліджуваної групи, так і на особливості проведення дозвілля; по-друге, вона найкраще
спрацювала у переформатуванні сприйняття учнями занять з фізичної культури у школі у напряму збільшення інтересу
до них та бажання їх відвідувати; по-третє, комплекси вправ, використані в ході впровадження методики формування
здорового способу життя в учнів 11-12 років, сприяли підвищенню емоційного фону занять, що зробило їх більш цікавими
та корисними для учнів. Проведене дослідження підтверджує, що запропонована методика, яка спрямована на
формування здорового способу життя в учнів 11-12 років, представляє собою систему педагогічних заходів, які
забезпечують формування в учнів позитивного та дієвого ставлення до фізкультурно-спортивної діяльності.
The article reveals the attitude of 11–12-year-old students to physically fitness activities as an objective indicator of a healthy lifestyle. Material: students of secondary school in Kharkiv took part in the study. The results of the study showed that, firstly, the implemented methodology had a positive effect both on the level of interests, values and motives of the students in the study group, and on the features of leisure activities; secondly, it worked better in reformatting pupils' perception of physical education classes at school in the direction of increasing interest and the desire to attend classes; thirdly, the exercise complexes used in the course of introducing a method of forming a healthy lifestyle for students aged 11-12 years old contributed to an increase the emotional background of the classes, which made them more interesting and useful for students. The study confirms that the proposed methodology, aimed at promoting a healthy lifestyle for students aged 11-12, is a system of pedagogical activities that ensure students development of positive and effective attitude to physical culture and sports activities. The goal was to study the influence of the experimental methodology on the formation of a conscious attitude of 11–12-year-old students to physical-fitness activities. Subject of research: the process of formation of a healthy lifestyle among students 11-12 years old. To solve the set tasks, methods characteristic of theoretical and applied research in the field of physical education were used: analysis of literary sources and documentary materials; sociological methods (survey), pedagogical methods (experiment). The results of the entire range of studies conducted on the implementation of the developed methodology aimed at promoting a healthy lifestyle show its effectiveness. It allows not only to teach schoolchildren a variety of physical exercises, taking into account age, gender, level of physical fitness, but also contributes to the formation of their stable interest and need for physical exercises available to each schoolchild, which ultimately ensures the optimum level of their physical health.
The article reveals the attitude of 11–12-year-old students to physically fitness activities as an objective indicator of a healthy lifestyle. Material: students of secondary school in Kharkiv took part in the study. The results of the study showed that, firstly, the implemented methodology had a positive effect both on the level of interests, values and motives of the students in the study group, and on the features of leisure activities; secondly, it worked better in reformatting pupils' perception of physical education classes at school in the direction of increasing interest and the desire to attend classes; thirdly, the exercise complexes used in the course of introducing a method of forming a healthy lifestyle for students aged 11-12 years old contributed to an increase the emotional background of the classes, which made them more interesting and useful for students. The study confirms that the proposed methodology, aimed at promoting a healthy lifestyle for students aged 11-12, is a system of pedagogical activities that ensure students development of positive and effective attitude to physical culture and sports activities. The goal was to study the influence of the experimental methodology on the formation of a conscious attitude of 11–12-year-old students to physical-fitness activities. Subject of research: the process of formation of a healthy lifestyle among students 11-12 years old. To solve the set tasks, methods characteristic of theoretical and applied research in the field of physical education were used: analysis of literary sources and documentary materials; sociological methods (survey), pedagogical methods (experiment). The results of the entire range of studies conducted on the implementation of the developed methodology aimed at promoting a healthy lifestyle show its effectiveness. It allows not only to teach schoolchildren a variety of physical exercises, taking into account age, gender, level of physical fitness, but also contributes to the formation of their stable interest and need for physical exercises available to each schoolchild, which ultimately ensures the optimum level of their physical health.
Опис
Ключові слова
фізична культура, учні, мотивація, здоровий спосіб життя, фізичні вправи, методика, physical education, students, motivation, healthy lifestyle, exercises, method
Бібліографічний опис
Дейнеко, А. Х. Оцінка сформованості здорового способу життя в учнів 11-12 років за критерієм вмотивованості їх до занять фізичними вправами / А. Х. Дейнеко // Науковий часопис Національного педагогічного університету імені М. П. Драгоманова. Серія 15 : Науково-педагогічні проблеми фізичної культури (фізична культура і спорт) : зб. наук. праць. - Київ : Вид-во НПУ імені М. П. Драгоманова, 2019. - Вип. 2 (108). - С. 37-40.
