Публікація: Зміст і структура навчальної дисципліни "Гігієна та екологія" в системі підготовки здобувачів спеціальності "Терапія та реабілітація"
Вантажиться...
Дата
Автори
Поташнюк, І. В.
Боровець, О. В.
Сірман, О. В.
Назва журналу
ISSN журналу
Назва тому
Видавець
Вид-во УДУ імені Михайла Драгоманова
Анотація
У статті описано зміст і структуру навчальної дисципліни «Гігієна і екологія», яка викладається здобувачам першого (бакалаврського) рівня вищої освіти спеціальності 17 «Терапія та реабілітація». Вивчення курсу спрямоване на цілісне формування у студентів поглиблених знань про основні закономірності формування суспільного та індивідуального здоров’я та оволодіння практичними навичками його збереження і зміцнення шляхом використання гігієнічних засобів. Сформульовано мету і завдання навчальної дисципліни, визначено форми організації навчального процесу (лекції, практичні заняття, самостійна робота студентів). Визначено систему знань, умінь, загальних та фахових компетентностей. Встановлено очікувані результати навчання майбутніх фахівців в сфері охорони здоров’я. Подано структуру навчальної дисципліни: змістові модулі та тематику. Також визначено основні методи навчання та контролю знань здобувачів. Окреслено специфіку вивчення теоретичного та практичного матеріалу навчального курсу.
Hygiene is one of the fundamental educational disciplines in the training of specialists in many fields. He studies the laws of influence on the body of individual people and entire groups of social, natural and artificial factors of the environment, as well as the internal environment in order to identify patterns of their positive and negative impact on the body. The article describes the content and structure of the academic discipline "Hygiene and Ecology", which is taught to students of the first (bachelor's) level of higher education, specialty 17 "Therapy and Rehabilitation". The study of the course is aimed at the integral formation of in-depth knowledge among students about the basic laws of the formation of public and individual health and mastering the practical skills of its preservation and strengthening through the use of hygienic means. The purpose and tasks of the educational discipline are formulated, the forms of organization of the educational process are defined (lectures, practical classes, independent work of students). The system of knowledge, skills, general and professional competences is defined. The expected results of the training of future specialists in the field of health care have been established. The structure of the academic discipline is presented: content modules and topics. The main methods of training and control of the knowledge of the acquirers are also defined. The specifics of studying the theoretical and practical material of the training course are outlined.
Hygiene is one of the fundamental educational disciplines in the training of specialists in many fields. He studies the laws of influence on the body of individual people and entire groups of social, natural and artificial factors of the environment, as well as the internal environment in order to identify patterns of their positive and negative impact on the body. The article describes the content and structure of the academic discipline "Hygiene and Ecology", which is taught to students of the first (bachelor's) level of higher education, specialty 17 "Therapy and Rehabilitation". The study of the course is aimed at the integral formation of in-depth knowledge among students about the basic laws of the formation of public and individual health and mastering the practical skills of its preservation and strengthening through the use of hygienic means. The purpose and tasks of the educational discipline are formulated, the forms of organization of the educational process are defined (lectures, practical classes, independent work of students). The system of knowledge, skills, general and professional competences is defined. The expected results of the training of future specialists in the field of health care have been established. The structure of the academic discipline is presented: content modules and topics. The main methods of training and control of the knowledge of the acquirers are also defined. The specifics of studying the theoretical and practical material of the training course are outlined.
Опис
Ключові слова
гігієна та екологія, навчальна дисципліна, здобувачі вищої освіти, охорона здоров’я, hygiene and ecology, educational discipline, higher education students, health care
Бібліографічний опис
Поташнюк, І. В. Зміст і структура навчальної дисципліни "Гігієна та екологія" в системі підготовки здобувачів спеціальності "Терапія та реабілітація" / І. В. Поташнюк, О. В. Боровець, О. В. Сірман // Науковий часопис Українського державного університету імені Михайла Драгоманова. Серія 15 : Науково-педагогічні проблеми фізичної культури (фізична культура і спорт) : зб. наукових праць / За ред. О. В. Тимошенка. – Київ : Вид-во УДУ імені Михайла Драгоманова, 2025. – Вип. 3К (188). – С. 245-248.
