Публікація: Методологічні підходи до формування професійно орієнтованої риторичної компетентності майбутніх вчителів у педагогічних коледжах: шляхи реалізації
Вантажиться...
Дата
Автори
Гилярська, О. І.
Назва журналу
ISSN журналу
Назва тому
Видавець
НПУ імені М. П. Драгоманова
Анотація
Розглядаються методологічні підходи до формування професійно орієнтованої риторичної компетентності майбутніх вчителів у навчальному процесі в педагогічних коледжах. Здійснено огляд наукових джерел щодо аналізу таких
методологічних підходів, як компетентнісний, особистісно орієнтований, діяльнісний та задачний. З’ясовано, що
з позицій цих підходів найбільш логічно розглядати формування професійно орієнтованої риторичної компетентності. Визначено, що відповідно до компетентнісного підходу процес навчання набуває розвивального характеру і містить знання, вміння, навички, ставлення та досвід педагогічної діяльності. Доведено, що особистісно орієнтований підхід спрямований на визнання цінності, унікальності, неповторності особистості майбутнього вчителя, його права на вільний розвиток та прояв своїх здібностей у педагогічній діяльності, формування власного стилю у спілкуванні. Зазначається, що діяльнісний підхід реалізується під час цілеспрямованого навчання та процесу виховання, яке здійснюється в результаті використання переконливого слова. Акцентовано увагу на тому, що задачний підхід формування професійно орієнтованої риторичної компетентності в майбутніх учителів є процесом формування здатності
розв’язувати професійно-комунікативні задачі.
Наголошується на важливості риторичної компетентності для педагога, оскільки вона має професійне спрямування та застосовується насамперед для розв’язання навчально-виховних завдань. Доведено, що професійно орієнтована риторична компетентність майбутнього вчителя пов’язана з майстерністю педагогічного впливу словом, з дієвістю технології розвивального культуровідповідного навчання та виховання за допомогою ефективного, переконливого мовлення. Визначено перспективи подальших досліджень у даному напрямі.
The article examines methodological approaches to the formation of professionally oriented rhetorical competence of future teachers in the educational process in pedagogical colleges. Scientific sources have been reviewed on the analysis of methodological approaches such as competence, personality-oriented, activity-based and task-oriented. It has been found that it is the most logical to consider the formation of professionally oriented rhetorical competence from the standpoint of these approaches. It is determined that according to the competence approach the learning process acquires a developmental character and contains knowledge, skills, attitudes and experience of pedagogical activity. It is proved that a person-centered approach is aimed at recognizing the value, uniqueness of the future teacher’s personality, his right to free development and displaying his abilities in pedagogical activity, forming his own style in communication. It is noted that the activity approach is implemented through purposeful learning and the upbringing process that results from the use of persuasive words. The attention is drawn to the fact that the task-oriented approach of the formation of professionally oriented rhetorical competence in future teachers is the process of forming the ability to solve professional and communicative tasks. The importance of rhetorical competence for the teacher is considered greatly significant, as it has a professional focus and is used primarily to solve educational problems. It is proved that the professionally oriented rhetorical competence of the future teacher is connected with the mastery of pedagogical influence of the word, with the effectiveness of technology of developmental cultural education and education through effective, convincing speech. The prospects for further research in this area are identified.
The article examines methodological approaches to the formation of professionally oriented rhetorical competence of future teachers in the educational process in pedagogical colleges. Scientific sources have been reviewed on the analysis of methodological approaches such as competence, personality-oriented, activity-based and task-oriented. It has been found that it is the most logical to consider the formation of professionally oriented rhetorical competence from the standpoint of these approaches. It is determined that according to the competence approach the learning process acquires a developmental character and contains knowledge, skills, attitudes and experience of pedagogical activity. It is proved that a person-centered approach is aimed at recognizing the value, uniqueness of the future teacher’s personality, his right to free development and displaying his abilities in pedagogical activity, forming his own style in communication. It is noted that the activity approach is implemented through purposeful learning and the upbringing process that results from the use of persuasive words. The attention is drawn to the fact that the task-oriented approach of the formation of professionally oriented rhetorical competence in future teachers is the process of forming the ability to solve professional and communicative tasks. The importance of rhetorical competence for the teacher is considered greatly significant, as it has a professional focus and is used primarily to solve educational problems. It is proved that the professionally oriented rhetorical competence of the future teacher is connected with the mastery of pedagogical influence of the word, with the effectiveness of technology of developmental cultural education and education through effective, convincing speech. The prospects for further research in this area are identified.
Опис
Ключові слова
методологічні підходи, професійно орієнтована риторична компетентність, майбутні вчителі, компетентнісний підхід, особистісно орієнтований підхід, діяльнісний підхід, задачний підхід, педагогічні коледжі, methodological approaches, vocationally oriented rhetorical competence, future teachers, competence approach, personality-oriented approach, activity approach, task-oriented approach, pedagogical colleges
Бібліографічний опис
Гилярська, О. І. Методологічні підходи до формування професійно орієнтованої риторичної компетентності майбутніх вчителів у педагогічних коледжах : шляхи реалізації / О. І. Гилярська // Науковий часопис Національного педагогічного університету імені М. П. Драгоманова. Серія 5 : Педагогічні науки : реалії та перспективи : зб. наук. праць. – Київ : Вид-во НПУ імені М. П. Драгоманова, 2019. – Вип. 72 (т.1) – С. 111-117.
