Публікація: Фізичне виховання підростаючого покоління в українській педагогіці першої половини ХХ-го сторічча
Вантажиться...
Файли
Дата
2019
Автори
Крук, М. З.
Жуковський, Є. І.
Крук, А. З.
Колеснік, І. В.
Назва журналу
ISSN журналу
Назва тому
Видавець
Видавництво НПУ імені М. П. Драгоманова
Анотація
В умовах розбудови національної системи освіти важлива роль належить аналізу педагогічної спадщини не
тільки діячів сучасності, а й минулого, щодо проблеми фізичного виховання підростаючого покоління та зміцненню його
здоров’я. Важливим, з цієї точки зору, є звернення до педагогіки першої половини ХХ ст., оскільки саме в цей період
накопичено чимало наукових знань щодо розвитку фізичного виховання підростаючого покоління.
У статті зроблено спробу аналізу поглядів видатних українських педагогів першої половини ХХ-го століття
К.Ушинського, С.Шацького, С. Русової, Г. Ващенка та А. Макаренка на проблему фізичного виховання підростаючого
покоління, визначення його мети, завдань та засобів.
Within development of national educational system, an important role is played by an analysis of pedagogical heritage of both contemporary and traditional scholars, regarding a problem of physical education of younger generation and strengthening of its health. From this point of view, an appeal to pedagogy of the first half of the twentieth century is of great importance, since during this period a great deal of scientific knowledge has been accumulated concerning development of physical education of younger generation. This article attempts to analyze the surface looks outstanding Ukrainian teachers first half of the twentieth century K. Ushynskoho, S. Shatskoho, S. Rusova, G. Vaschenko and A. Makarenko the problem of physical education of the younger generation, determination of its goals, objectives and means. In our study, we conditionally divided works of outstanding pedagogues into several stages, by expressing opinions and views on physical education of younger generation by K. Ushinskiy and S. Shatskij until beginning of the twentieth century, S. Rusova and G. Vaschenko to an era of national-state regeneration , and pedagogical views of A. Makarenko before the Soviet era of our state history. Certain aspects of physical education, which are highlighted in pedagogy of a first half of the twentieth century, are also relevant at present time in solving many issues of a creation of an effective system of harmonious development of younger generation, to main tasks of which belong skilful combination of physical development of an individual with its intellectual and mental enhancement, personal hygiene, nutrition, alternation of work and rest, wide use of natural factors in physical education of children and adolescents. Regarding means of physical education, prominent pedagogues of a first half of the twentieth century advised to use physical work, gymnastics and workout in fresh air, hiking, playing games and sports.
Within development of national educational system, an important role is played by an analysis of pedagogical heritage of both contemporary and traditional scholars, regarding a problem of physical education of younger generation and strengthening of its health. From this point of view, an appeal to pedagogy of the first half of the twentieth century is of great importance, since during this period a great deal of scientific knowledge has been accumulated concerning development of physical education of younger generation. This article attempts to analyze the surface looks outstanding Ukrainian teachers first half of the twentieth century K. Ushynskoho, S. Shatskoho, S. Rusova, G. Vaschenko and A. Makarenko the problem of physical education of the younger generation, determination of its goals, objectives and means. In our study, we conditionally divided works of outstanding pedagogues into several stages, by expressing opinions and views on physical education of younger generation by K. Ushinskiy and S. Shatskij until beginning of the twentieth century, S. Rusova and G. Vaschenko to an era of national-state regeneration , and pedagogical views of A. Makarenko before the Soviet era of our state history. Certain aspects of physical education, which are highlighted in pedagogy of a first half of the twentieth century, are also relevant at present time in solving many issues of a creation of an effective system of harmonious development of younger generation, to main tasks of which belong skilful combination of physical development of an individual with its intellectual and mental enhancement, personal hygiene, nutrition, alternation of work and rest, wide use of natural factors in physical education of children and adolescents. Regarding means of physical education, prominent pedagogues of a first half of the twentieth century advised to use physical work, gymnastics and workout in fresh air, hiking, playing games and sports.
Опис
Ключові слова
фізичне виховання, здоров’я, гармонійний розвиток, гігієна, фізичні вправи, гімнастика, гра, спорт, physical education, health, harmonious development, hygiene, exercise, fitness, game, sport
Бібліографічний опис
Фізичне виховання підростаючого покоління в українській педагогіці першої половини ХХ-го сторічча / М. З. Крук, Є. І. Жуковський, А. З. Крук, І. В. Колеснік // Науковий часопис Національного педагогічного університету імені М. П. Драгоманова. Серія 15 : Науково-педагогічні проблеми фізичної культури (фізична культура і спорт) : зб. наук. праць. - Київ : Вид-во НПУ імені М. П. Драгоманова, 2019. - Вип. 3 (111). - С. 77-81.
