Публікація: Вербализация оценочных значений в русской детской литературе середины ХХ - начала ХХІ века
Вантажиться...
Файли
Дата
Автори
Кайкы, Мария Юрьевна
Назва журналу
ISSN журналу
Назва тому
Видавець
Анотація
Дисертацію присвячено дослідженню мовних засобів оформлення оцінки в російській дитячій літературі середини ХХ – початку ХХІ століття. Проаналізовано прагматичний та когнітивний підходи до аналізу оцінки; розглянуто сучасні класифікації оцінних значень, і на їх основі сформовано нову класифікацію оцінок. Виділено й описано різні види оцінки: квантитативну, емоційну, естетичну, етичну, сенсорну, раціональну, логічну, соціальну на фонетичному, лексичному, словотвірному й граматичному рівнях мовної структури. З’ясовано вербальні засоби оформлення оцінки в дитячій літературі радянського періоду (на матеріалі текстів В. Ю. Драгунського й М. М. Носова) та пострадянського періоду (на матеріалі текстів Е. М. Успенського й Г. Б. Остера).
The thesis analyses language means of registration of an estimation in Russian children's literature of middle ХХ – beginnings ХХІ of a century. Different kinds of estimation were standed out and were described: a quantitative estimation, an emotional estimation, an ethical estimation, an aesthetic estimation, a touch estimation, a logic estimation, a rational estimation, a social estimation. Verbal means of registration of an estimation meanings in the children's literature of the Soviet period (on a material of texts of V. Ju. Dragunsky and N. N. Nosov) аnd Post-Soviet period (on a material of texts of E. N. Uspensky and G. B. Oster) are studied. The estimation category is considered at all levels of language structure: phonetic, lexical, word-formation and grammatical. It is established that the most high-frequency kind of an estimation is quantitative in the literature of the Soviet period, the emotional estimation is the most high-frequency kind of the given category in texts of beginning of ХХI century.
The thesis analyses language means of registration of an estimation in Russian children's literature of middle ХХ – beginnings ХХІ of a century. Different kinds of estimation were standed out and were described: a quantitative estimation, an emotional estimation, an ethical estimation, an aesthetic estimation, a touch estimation, a logic estimation, a rational estimation, a social estimation. Verbal means of registration of an estimation meanings in the children's literature of the Soviet period (on a material of texts of V. Ju. Dragunsky and N. N. Nosov) аnd Post-Soviet period (on a material of texts of E. N. Uspensky and G. B. Oster) are studied. The estimation category is considered at all levels of language structure: phonetic, lexical, word-formation and grammatical. It is established that the most high-frequency kind of an estimation is quantitative in the literature of the Soviet period, the emotional estimation is the most high-frequency kind of the given category in texts of beginning of ХХI century.
Опис
Ключові слова
оцінка, кількісна оцінка, емоційна оцінка, етична оцінка, естетична оцінка, сенсорна оцінка, логічна оцінка, раціональна оцінка, соціальна оцінка, класифікація оцінних значень, an estimation, a quantitative estimation, an emotional estimation, an ethical estimation, an aesthetic estimation, a touch estimation, a logic estimation, a rational estimation, a social estimation, estimation’s meanings classification
Бібліографічний опис
Кайкы, Мария Юрьевна. Вербализация оценочных значений в русской детской литературе середины ХХ - начала ХХІ века : дис. ... канд. филол. наук : 10.02.02 – русский язык / Кайкы Мария Юрьевна ; науч. руководитель Иванова Людмила Петровна ; Национальный педагогический университет имени М. П. Драгоманова. - Киев, 2010. - 230 с.
