Публікація: Синергія мотиваційних стратегій і технологій штучного інтелекту у формуванні креативних здібностей майбутніх управлінців
Вантажиться...
Дата
Автори
Назва журналу
ISSN журналу
Назва тому
Видавець
Полтавський державний аграрний університет
Анотація
У статті досліджено теоретико-методологічні засади поєднання мотиваційних стратегій і технологій штучного інтелекту у формуванні креативних здібностей майбутніх менеджерів. Обґрунтовано, що мотиваційна складова є ключовим чинником у розвитку творчого потенціалу студентів, тоді як штучний інтелект є потужним інструментом персоналізації освітнього процесу та стимулювання інноваційного мислення. Визначено основні види мотиваційних стратегій – інтринсивна, досягнення, проєктно-орієнтована та коопераційна – які створюють основу для формування внутрішньої готовності до творчості. Охарактеризовано напрями використання ШІ в освітньому середовищі: адаптивне навчання, генерація ідей, імітаційне моделювання управлінських ситуацій і підтримка колективної творчої взаємодії. Показано, що синергія мотиваційних стратегій і технологій штучного інтелекту сприяє активізації когнітивного, емоційно-вольового та мотиваційного компонентів креативності, підвищує рівень академічної успішності та конкурентоспроможність майбутніх фахівців. Зроблено висновок, що інтеграція цих двох підходів є одним із найперспективніших напрямів розвитку сучасної освіти, орієнтованої на інноваційність і сталий розвиток. У статті також окреслено перспективи подальших досліджень, серед яких: створення інтегрованих освітніх платформ, розробка інструментів діагностики синергетичного ефекту, оцінка впливу ШІ на формування емоційного інтелекту й етичної культури майбутніх менеджерів. Результати дослідження мають практичне значення для удосконалення методики професійної підготовки управлінців у закладах вищої освіти в умовах цифрової трансформації суспільства.
The article explores the theoretical and methodological foundations of combining motivational strategies and artificial intelligence (AI) technologies in developing creative abilities of future managers. It substantiates that motivation is a key factor in enhancing students’ creative potential, while AI serves as a powerful tool for personalizing the learning process and fostering innovative thinking. The paper identifies the main types of motivational strategies – intrinsic, achievement-oriented, project-based, and cooperative – as the basis for forming internal readiness for creativity. It also outlines the main directions of AI application in higher education: adaptive learning, idea generation, simulation of management situations, and facilitation of collective creativity. The study demonstrates that the synergy between motivational strategies and AI technologies enhances the cognitive, emotional-volitional, and motivational components of creativity, improves academic performance, and increases the competitiveness of future professionals. It concludes that integrating these approaches represents one of the most promising directions for modern education focused on innovation and sustainable development. The article also highlights the prospects for further research, including the development of integrated educational platforms, diagnostic tools for measuring synergistic effects, and studies on the ethical and emotional aspects of AI-supported learning in management education. The research results have practical value for improving professional training methods for future managers in the context of digital transformation.
The article explores the theoretical and methodological foundations of combining motivational strategies and artificial intelligence (AI) technologies in developing creative abilities of future managers. It substantiates that motivation is a key factor in enhancing students’ creative potential, while AI serves as a powerful tool for personalizing the learning process and fostering innovative thinking. The paper identifies the main types of motivational strategies – intrinsic, achievement-oriented, project-based, and cooperative – as the basis for forming internal readiness for creativity. It also outlines the main directions of AI application in higher education: adaptive learning, idea generation, simulation of management situations, and facilitation of collective creativity. The study demonstrates that the synergy between motivational strategies and AI technologies enhances the cognitive, emotional-volitional, and motivational components of creativity, improves academic performance, and increases the competitiveness of future professionals. It concludes that integrating these approaches represents one of the most promising directions for modern education focused on innovation and sustainable development. The article also highlights the prospects for further research, including the development of integrated educational platforms, diagnostic tools for measuring synergistic effects, and studies on the ethical and emotional aspects of AI-supported learning in management education. The research results have practical value for improving professional training methods for future managers in the context of digital transformation.
Опис
Ключові слова
мотиваційні стратегії, штучний інтелект, креативні здібності, майбутні менеджери, цифровізація освіти, емоційний інтелект, синергетичний ефект, motivational strategies, artificial intelligence, creative abilities, future managers, digital education, emotional intelligence, synergy effect
Бібліографічний опис
Городянська, Л. В. Синергія мотиваційних стратегій і технологій штучного інтелекту у формуванні креативних здібностей майбутніх управлінців / Л. В. Городянська // Вісник Полтавського державного аграрного університету. Серія «Публічне управління та адміністрування» / Полтавський державний аграрний університет. - Полтава, 2025. - Вип. 4. - С. 38-41.
