Публікація:
Особливості розвитку координаційних здібностей учнів середнього віку на уроках фізичної культури

Вантажиться...
Ескіз

Дата

Назва журналу

ISSN журналу

Назва тому

Видавець

Вид-во УДУ імені Михайла Драгоманова

Дослідницькі проекти

Організаційні одиниці

Випуск журналу

Анотація

У статті розглядається вікова динаміка, структура та рівень розвитку координаційних здібностей учнів 9–11 класів. Мета статті – розкрити особливості розвитку координаційних здібностей в учнів середнього віку на уроках фізичної культури. Координація рухів являє собою не лише фізичну спритність, але й складний результат взаємодії рецепторних систем із центральною нервовою системою. Розвиток координаційних здібностей у видах спорту вимагає акцентування уваги на формуванні «відчуття м’яча» чи «відчуття снаряда», що базується на вдосконаленні кінестетичних диференціацій. У середньому шкільному віці координаційні здібності учнів переходять від кількісного накопичення до якісного вдосконалення. Це період коли диференціювання вмінням керувати силою і часом та швидко приймати рішення в русі стають найбільш визначальними для спортивного успіху.
The article examines the age dynamics, structure and level of development of coordination abilities of middle-aged students. The purpose of the article is to reveal the peculiarities of the development of coordination abilities in middle-aged students in physical education lessons. Coordination of movements is not only a physical skill, but also a complex result of the interaction of receptor systems with the central nervous system. The development of coordination abilities in sports requires an emphasis on the formation of a "feeling of the ball" or "feeling of the projectile", which is based on the improvement of kinesthetic differentiations. The following main components are distinguished in the structure of coordination abilities of schoolchildren: 1) sensorimotor analysis of movements is the ability to perceive and evaluate one's own movements, which includes awareness of the dynamic, temporal and spatial characteristics of the position of the body and its individual parts in complex interaction; 2) the formation of a motor task involves its awareness and interpretation for the effective implementation of the set goal; 3) programming and implementation of movement is the ability to form a plan of action and choose the most appropriate way to perform a specific movement. Among the key structural components of students' coordination abilities, we can distinguish: spatial-temporal orientation, balance, rhythm, accuracy of differentiation, quick reaction, the ability to adapt or restructure movements, as well as coordination of actions (combinatorics). In middle school age, students' coordination abilities move from quantitative accumulation to qualitative improvement. This is the period when differentiation of the ability to control force and time and make quick decisions in motion become the most crucial for athletic success. The main principle of developing programs for physical education classes in futsal is to match pedagogical influences and physical activity to the energy capabilities of the students' body.

Опис

Ключові слова

координація, координаційні здібності, фізична підготовка, урок фізичної культури, футзал, рухові навички, сенситивні періоди, учні середнього віку, coordination, coordination abilities, physical training, physical education lesson, futsal, motor skills, sensitive periods, middle-aged students

Бібліографічний опис

Логвиненко, С. С. Особливості розвитку координаційних здібностей учнів середнього віку на уроках фізичної культури / С. С. Логвиненко, Г. П. Грибан // Науковий часопис Українського державного університету імені Михайла Драгоманова. Серія 15 : Науково-педагогічні проблеми фізичної культури (фізична культура і спорт) : зб. наукових праць / За ред. О. В. Тимошенка. – Київ : Вид-во УДУ імені Михайла Драгоманова, 2025. – Вип. 11 (198). – С. 105-108.

Зібрання

Endorsement

Review

Supplemented By

Referenced By