Публікація: Філософська парадигма мовної підготовки педагогічних кадрів європейського простору освіти
Вантажиться...
Дата
Автори
Назва журналу
ISSN журналу
Назва тому
Видавець
Анотація
Аналіз ключових концепцій та теорій в області мовної підготовки майбутніх педагогів виявив, що в контексті філософії освіти сучасний науковий дискурс акцентує на значущості цього аспекту, особливо в умовах глобалізації та мультикультурних освітніх середовищ. Роль мови виділяється не тільки як навчального інструменту, але й як ключа до культурного обміну та когнітивного розвитку. У процесі розробки методологічних підходів для дослідження іноземномовної підготовки майбутніх педагогів виявлено, що методологічний аспект є важливим у відповіді на сучасні освітні виклики, включаючи культурні, психологічні та соціальні аспекти навчання. Дослідження ціннісного спектру мовної підготовки в європейському контексті виявило, що вона перетворюється з традиційного лінгвістичного навчання на процес, який глибше занурює здобувачів освіти в культурні значення та цінності, які стоять за лексикою та граматикою. Цей підхід відображає потреби глобалізованого світу, де важливими є культурне розуміння та міжкультурна компетентність для плідного міжнародного спілкування. Європа, з її багатим мовним та культурним різноманіттям, стає ідеальним місцем для розвитку цих навичок. Мовна підготовка тепер більше не обмежується вивченням граматики та словникового запасу, але розглядається як засіб формування особистості, розвитку думки та відображення культурно-історичного багатства народів. Вона включає в себе важливість розуміння культурної релевантності, етичних норм та соціальних контекстів, що є невід’ємною частиною педагогічної практики.
The analysis of key concepts and theories in the field of language training of future teachers revealed that in the context of the philosophy of education, modern scientific discourse emphasizes the importance of this aspect, especially in the conditions of globalization and multicultural educational environments. The role of language stands out not only as a learning tool but also as a key to cultural exchange and cognitive development. In developing methodological approaches for the study of foreign language training for future teachers, it was found that the methodological aspect is important in responding to modern educational challenges, including cultural, psychological, and social aspects of learning. A study of the value spectrum of language training in the European context revealed that it is changing from traditional linguistic teaching to a process that immerses students more deeply in the cultural meanings and values behind vocabulary and grammar. This approach reflects the needs of a globalized world where cultural understanding and intercultural competence are essential for fruitful international communication. With its rich linguistic and cultural diversity, Europe has become an ideal place to develop these skills. Language training is now no longer limited to the study of grammar and vocabulary. However, it is considered a means of personality formation, development of thought, and reflection of a nation’s cultural and historical wealth. It includes the importance of understanding cultural relevance, ethical norms, and social contexts, which is integral to pedagogical practice.
The analysis of key concepts and theories in the field of language training of future teachers revealed that in the context of the philosophy of education, modern scientific discourse emphasizes the importance of this aspect, especially in the conditions of globalization and multicultural educational environments. The role of language stands out not only as a learning tool but also as a key to cultural exchange and cognitive development. In developing methodological approaches for the study of foreign language training for future teachers, it was found that the methodological aspect is important in responding to modern educational challenges, including cultural, psychological, and social aspects of learning. A study of the value spectrum of language training in the European context revealed that it is changing from traditional linguistic teaching to a process that immerses students more deeply in the cultural meanings and values behind vocabulary and grammar. This approach reflects the needs of a globalized world where cultural understanding and intercultural competence are essential for fruitful international communication. With its rich linguistic and cultural diversity, Europe has become an ideal place to develop these skills. Language training is now no longer limited to the study of grammar and vocabulary. However, it is considered a means of personality formation, development of thought, and reflection of a nation’s cultural and historical wealth. It includes the importance of understanding cultural relevance, ethical norms, and social contexts, which is integral to pedagogical practice.
Опис
Ключові слова
філософська парадигма, мовна підготовка, педагогічні кадри, європейський освітній простір, культурна ідентичність, міжкультурна компетентність, освітні тенденції, philosophical paradigm, language training, teaching staff, European educational space, cultural identity, intercultural competence, educational trends
Бібліографічний опис
Чжао Ган. Філософська парадигма мовної підготовки педагогічних кадрів європейського простору освіти : дис. ... докт. філос. : 03 Гуманітарні науки, за спеціальністю 033 Філософія / Чжао Ган ; Драпушко Ростислав Григорович ; М-во освіти і науки України ; УДУ імені Михайла Драгоманова. – Київ, 2025. – 230 с.
