Публікація: Педагогічні умови виховання духовної культури студентів університету у процесі музично-естетичної діяльності
Вантажиться...
Дата
2018
Автори
Чжоу Цянь
Назва журналу
ISSN журналу
Назва тому
Видавець
Анотація
У роботі подано трактування понять «духовна культура студентів», «виховання духовної культури студентів», «музично-естетична діяльність студентів». Визначено систему критеріїв, показників та рівнів вихованості духовної культури студентів університету у процесі музично-естетичної діяльності. Обґрунтовано сутність, структуру та загальні особливості музично-естетичної діяльності студентів університету, які визначають її виховний зміст. Окреслено педагогічні умови виховання духовної культури студентів університету: дотримання різноспрямованості в реалізації завдань виховання духовної культури; поєднання аксіологічного й особистісно-діяльнісного підходів, а також підсилення музичнотеоретичного та музично-просвітницького аспектів у процесі організації заходів музично-естетичної діяльності; створення ситуацій духовно-культурної «причетності»; забезпечення духовно й культурно насиченого освітнього середовища в університеті. На практиці перевірено їх змістове наповнення.
In the paper presents an interpretation of concepts: «students’ spiritual culture», «spiritual culture education for university students», «students’ musical-aesthetic activities». The criteria, markers and levels of spiritual culture education for university students in the process of music-aesthetic activity have been defined. The essence, structure and main peculiarities of music-aesthetic activity of university students, which defines its educational content, have been outlined. The pedagogical conditions of spiritual culture education for university students in the process of music-aesthetic activity have been defined: abidance by the heterogeneity principle in realization of spiritual culture education tasks in the process of music-aesthetic activity; combination of axiological and individually-oriented approaches in the process of music-aesthetic activity events organization; strengthening of music-theoretical and music-educational aspects of musicaesthetic activity in the process of students spiritual culture education; creation of spiritual-cultural “involvement” in the process of music-aesthetic activity; providing of spiritually and culturally rich educational environment at university. These practical materials in the context of spiritual culture education for university students tested.
In the paper presents an interpretation of concepts: «students’ spiritual culture», «spiritual culture education for university students», «students’ musical-aesthetic activities». The criteria, markers and levels of spiritual culture education for university students in the process of music-aesthetic activity have been defined. The essence, structure and main peculiarities of music-aesthetic activity of university students, which defines its educational content, have been outlined. The pedagogical conditions of spiritual culture education for university students in the process of music-aesthetic activity have been defined: abidance by the heterogeneity principle in realization of spiritual culture education tasks in the process of music-aesthetic activity; combination of axiological and individually-oriented approaches in the process of music-aesthetic activity events organization; strengthening of music-theoretical and music-educational aspects of musicaesthetic activity in the process of students spiritual culture education; creation of spiritual-cultural “involvement” in the process of music-aesthetic activity; providing of spiritually and culturally rich educational environment at university. These practical materials in the context of spiritual culture education for university students tested.
Опис
Ключові слова
духовна культура, духовна культура особистості, студенти університету, духовна культура студентів, виховання духовної культури студентів університету, музично-естетична діяльність студентів, структура музично-естетичної діяльності студентів університету, педагогічні умови виховання духовної культури студентів університету в процесі музично-естетичної діяльності, inward culture, personality spiritual culture, university students, students’ spiritual culture, spiritual culture education for university students, students’ musical-aesthetic activities, structure of the musical-aesthetic activities, the pedagogical conditions of spiritual culture education for students
Бібліографічний опис
Чжоу Цянь. Педагогічні умови виховання духовної культури студентів університету у процесі музично-естетичної діяльності : дис. ... канд. пед. наук : 13.00.07 – теорія і методика виховання / Чжоу Цянь ; наук. керівник Вольнова Леся Миколаївна ; М-во освіти і науки України, Нац пед. ун-т ім. М. П. Драгоманова. - Київ, 2018. - 297 с.
