Публікація: Місце освітнього компонента «Студентський спорт» у структурі підготовки фахівців зі спеціальності 017 «Фізична культура і спорт»
Вантажиться...
Дата
Назва журналу
ISSN журналу
Назва тому
Видавець
Вид-во УДУ імені Михайла Драгоманова
Анотація
У статті висвітлено результати дослідження, присвяченого аналізу ролі навчальної дисципліни «Студентський спорт» у підготовці магістрів спеціальності 017 «Фізична культура і спорт». Актуальність теми визначається потребою у формуванні практично орієнтованих компетентностей здобувачів, здатних діяти в умовах реального професійного середовища, зокрема у сфері студентського спорту. У дослідженні використано методи аналізу наукових джерел і програмної документації, опитування студентів, а також інтерпретацію результатів внутрішнього моніторингу якості курсу, проведеного Центром забезпечення якості освіти ЗНУ. Отримані емпіричні дані свідчать про високу прикладну значущість дисципліни, її вплив на розвиток організаторських, комунікативних і соціальних навичок, а також мотивації до активної професійної діяльності. Більшість опитаних студентів відзначили, що курс «Студентський спорт» сприяє формуванню професійної ідентичності, лідерства та відповідальності, а також посилює інтеграцію між навчанням і практикою. У відкритих відповідях підкреслено потребу в додаткових практичних модулях та партнерстві з реальними спортивними структурами. Аналіз змісту курсу в контексті освітньої програми дозволив виявити його інтегративну, виховну та соціалізуючу функції. Дисципліна розглядається як важливий ресурс для професіоналізації майбутніх фахівців і потребує подальшого розвитку в напрямі проєктного навчання, міждисциплінарної співпраці та залучення студентів до реального управління спортивною діяльністю.
The article presents the results of a study dedicated to analyzing the role of the academic discipline “Student Sport” in the training of master's degree students majoring in 017 "Physical Culture and Sports." The relevance of the topic is determined by the need to develop practically oriented competencies in students, enabling them to act effectively in real professional environments, particularly in the field of student sports. The study employed methods of scientific literature and curriculum analysis, student surveys, and interpretation of the results of internal quality monitoring of the course conducted by the Center for Quality Assurance in Education at Zaporizhzhia National University. The obtained empirical data demonstrate the high applied value of the discipline, its influence on the development of organizational, communication, and social skills, as well as motivation for active professional engagement. Most surveyed students noted that the course “Student Sport” contributes to the formation of professional identity, leadership, and responsibility, and enhances the integration between learning and practice. Open responses emphasized the need for additional practical modules and cooperation with real sports organizations. Analysis of the course content within the context of the educational program revealed its integrative, formative, and socializing functions. The discipline is considered an important resource for the professionalization of future specialists and requires further development in the direction of project-based learning, interdisciplinary collaboration, and student involvement in the real management of sports activities.
The article presents the results of a study dedicated to analyzing the role of the academic discipline “Student Sport” in the training of master's degree students majoring in 017 "Physical Culture and Sports." The relevance of the topic is determined by the need to develop practically oriented competencies in students, enabling them to act effectively in real professional environments, particularly in the field of student sports. The study employed methods of scientific literature and curriculum analysis, student surveys, and interpretation of the results of internal quality monitoring of the course conducted by the Center for Quality Assurance in Education at Zaporizhzhia National University. The obtained empirical data demonstrate the high applied value of the discipline, its influence on the development of organizational, communication, and social skills, as well as motivation for active professional engagement. Most surveyed students noted that the course “Student Sport” contributes to the formation of professional identity, leadership, and responsibility, and enhances the integration between learning and practice. Open responses emphasized the need for additional practical modules and cooperation with real sports organizations. Analysis of the course content within the context of the educational program revealed its integrative, formative, and socializing functions. The discipline is considered an important resource for the professionalization of future specialists and requires further development in the direction of project-based learning, interdisciplinary collaboration, and student involvement in the real management of sports activities.
Опис
Ключові слова
дисципліна «Студентський спорт», освітня програма «Спорт», фахівець з фізичної культури і спорту, професійна підготовка магістрів, компетентнісний підхід, активні методи навчання, проєктна діяльність, освітній процес, анкетування, внутрішній моніторинг якості освіти, discipline “Student Sport”, educational program “Sport”, specialist in physical culture and sports, master's professional training, competency-based approach, active teaching methods, project-based learning, educational process, student survey, internal quality assurance monitoring
Бібліографічний опис
Місце освітнього компонента «Студентський спорт» у структурі підготовки фахівців зі спеціальності 017 «Фізична культура і спорт» / Т. В. Воронкова, А. В. Симонік, В. О. Пономарьов, В. А. Сватьєв // Науковий часопис Українського державного університету імені Михайла Драгоманова. Серія 15 : Науково-педагогічні проблеми фізичної культури (фізична культура і спорт) : зб. наукових праць / за ред. О. В. Тимошенка. – Київ : Вид-во УДУ імені Михайла Драгоманова, 2025. – Вип. 10 (197). – С. 37-41.
