Публікація: Формування мотивації учнів 9–11 класів до позакласної роботи з фізичної культури засобами волейболу
Вантажиться...
Дата
Автори
Назва журналу
ISSN журналу
Назва тому
Видавець
Вид-во УДУ імені Михайла Драгоманова
Анотація
Мотивація є важливим компонентом навчально-виховного процесу учнів, оскільки визначає рівень бажання та залученості їх до занять фізичною культурою. Мета дослідження полягає в обґрунтуванні та експериментальній перевірці ефективності методики формування мотивації до занять фізичною культурою учнів. Використані методи: аналіз літературних джерел, спостереження, бесіди, анкетування, педагогічний експеримент, методи математичної статистики. Дослідження проведені в ліцеї № 8, міста Житомира в 2023–2025 рр., в якому взяли участь (ЕГ – 26 учнів, КГ – 27 учнів). Підвищення мотивації до занять волейболом у позакласній роботі є складовою частиною навчально-виховної роботи та формою організації гурткової роботи учнів 9–11 класів.
Motivation is an important component of the educational process of students, as it determines the level of their desire and involvement in physical culture. Motivation encompasses a variety of factors - from internal aspirations and values to external stimuli and conditions. Increasing motivation for volleyball in extracurricular activities at school is an integral part of educational work and one of the forms of organizing group work for students in grades 9–11. The purpose of the study is to substantiate and experimentally verify the effectiveness of the methodology for forming students' motivation for physical education. Methods used: analysis of literary sources, observations, conversations, questionnaires, pedagogical experiment, methods of mathematical statistics. The research was conducted in Lyceum No. 8, Zhytomyr city in 2023–2025, in which (EG – 26 students, CG – 27 students) participated. Assessment of the dynamics of motivation formation for physical exercise during lessons and extracurricular activities of students in grades 9–11 showed a significant increase in the number of students in the experimental group with a high level of motivation for physical education, in particular, for volleyball classes, namely: 34.6% (t = 4.58; P0.001), while in the control group only 3.7% (t = 1.93; P>0.05). It has been established that systematic, consistent, and purposeful physical education activities outside of class can create a high level of interest, motivation, and positive attitude of students toward physical activity. Students believe that volleyball is an interesting and attractive form of physical activity, has a positive effect on the development of all physical qualities and is an important means of increasing motivation for physical activity.
Motivation is an important component of the educational process of students, as it determines the level of their desire and involvement in physical culture. Motivation encompasses a variety of factors - from internal aspirations and values to external stimuli and conditions. Increasing motivation for volleyball in extracurricular activities at school is an integral part of educational work and one of the forms of organizing group work for students in grades 9–11. The purpose of the study is to substantiate and experimentally verify the effectiveness of the methodology for forming students' motivation for physical education. Methods used: analysis of literary sources, observations, conversations, questionnaires, pedagogical experiment, methods of mathematical statistics. The research was conducted in Lyceum No. 8, Zhytomyr city in 2023–2025, in which (EG – 26 students, CG – 27 students) participated. Assessment of the dynamics of motivation formation for physical exercise during lessons and extracurricular activities of students in grades 9–11 showed a significant increase in the number of students in the experimental group with a high level of motivation for physical education, in particular, for volleyball classes, namely: 34.6% (t = 4.58; P0.001), while in the control group only 3.7% (t = 1.93; P>0.05). It has been established that systematic, consistent, and purposeful physical education activities outside of class can create a high level of interest, motivation, and positive attitude of students toward physical activity. Students believe that volleyball is an interesting and attractive form of physical activity, has a positive effect on the development of all physical qualities and is an important means of increasing motivation for physical activity.
Опис
Ключові слова
мотивація, позакласна робота, учні, вчитель, уроки фізичної культури, гуртки, заклади загальної середньої освіти, motivation, extracurricular activities, students, teacher, physical education lessons, clubs, secondary education institutions
Бібліографічний опис
Саранча, М. П. Формування мотивації учнів 9–11 класів до позакласної роботи з фізичної культури засобами волейболу / М. П. Саранча, Г. П. Грибан // Науковий часопис Українського державного університету імені Михайла Драгоманова. Серія 15 : Науково-педагогічні проблеми фізичної культури (фізична культура і спорт) : зб. наукових праць / за ред. О. В. Тимошенка. – Київ : Вид-во УДУ імені Михайла Драгоманова, 2025. – Вип. 8 (195). – С. 133-137.
