Публікація: Закордонний досвід та практичні підходи до підготовки юних футболістів першого року навчання
Вантажиться...
Дата
Автори
Оклієвич, Назар Орестович
Пітин, Мар’ян Петрович
Човган, Ростислав Ярославович
Третяк, Дмитро Ярославович
Назва журналу
ISSN журналу
Назва тому
Видавець
Вид-во УДУ імені Михайла Драгоманова
Анотація
Узагальнення закордонного досвіду до побудови підготовки юних футболістів варто розпочати з вивчення відмінностей. Мета: узагальнити закордонний досвід та практичні підходи до підготовки юних футболістів першого року навчання. Методи: теоретичний аналіз та узагальнення даних наукової та методичної літератури, абстрагування, історичний метод, порівняння. Результати. Закордонні фахівці пропонують фізичну підготовку (робота з розвитку сили, витривалості та швидкості); тактичну (використання різновидів методу моделювання); технічну (вправи з контролем м’яча, передачами, ударами та оборонними навичками); ментальну (робота з розуміння та психології гри, розвитку самооцінки та впевненості в собі) та інноваційні підходи (полягають використані сучасних технологій). Висновки. Узагальнюючи інформацію з закордонних джерел можна констатувати, що у тренуванні дітей віком 6–7 років основою є певні особливості дітей, де серед основних прояви егоїстичності та зосередженості на собі (домінуюче бажання мати м'яч у своїй володінні), коротка тривалість уваги (використання коротких та чітких демонстрації), будують діяльність на основі зорової інформації (залучати здебільшого демонстрування та візуалізацію), швидко втомлюються, але й швидко відпочивають (надавати часті, проте короткі перерви), потреба в русі та грі (організація активних ігор без довгих перерв), бажання вразити інших (потребує підтримання та схвального ставлення зі сторони тренера).
Summary of Foreign Experience in Building Training Programs for Young Football Players To begin summarizing foreign experience in building training programs for young football players. Objective: to summarize foreign experience and practical approaches to training young football players in their first year of training. Methods: theoretical analysis and synthesis of data from scientific and methodological literature, abstraction, historical method, comparison. Results: Foreign experts propose considering the following components of training: physical training: includes work on developing strength, endurance, and speed; tactical training: involves the use of various types of simulation methods that help children understand the role of each player on the field and the interaction between players; technical training: should include exercises on ball control, passing, shooting, and defensive skills using simulation and programming methods; mental training: involves work on understanding and psychology of the game, developing self-esteem and self-confidence, with basic methods being motivation and support; innovative approaches: involve the use of modern technologies, such as video analysis, biometric sensors, and multimedia tools to improve the learning and training process. Conclusions: Summarizing information from foreign sources, it can be stated that for training children aged 6–7 years, entertainment and learning through training are necessary, where the main focus is on children enjoying the process with simple and clear instructions. The basis for this is certain characteristics of children, where the main ones are manifestations of selfishness and self-centeredness (dominant desire to have the ball in their possession), short attention span (use of short and clear demonstrations), activity based on visual information (engage mostly in demonstrations and visualization), quick fatigue but also quick recovery (provide frequent but short breaks), need for movement and play (organization of active games without long breaks), desire to impress others (requires support and approval from the coach).
Summary of Foreign Experience in Building Training Programs for Young Football Players To begin summarizing foreign experience in building training programs for young football players. Objective: to summarize foreign experience and practical approaches to training young football players in their first year of training. Methods: theoretical analysis and synthesis of data from scientific and methodological literature, abstraction, historical method, comparison. Results: Foreign experts propose considering the following components of training: physical training: includes work on developing strength, endurance, and speed; tactical training: involves the use of various types of simulation methods that help children understand the role of each player on the field and the interaction between players; technical training: should include exercises on ball control, passing, shooting, and defensive skills using simulation and programming methods; mental training: involves work on understanding and psychology of the game, developing self-esteem and self-confidence, with basic methods being motivation and support; innovative approaches: involve the use of modern technologies, such as video analysis, biometric sensors, and multimedia tools to improve the learning and training process. Conclusions: Summarizing information from foreign sources, it can be stated that for training children aged 6–7 years, entertainment and learning through training are necessary, where the main focus is on children enjoying the process with simple and clear instructions. The basis for this is certain characteristics of children, where the main ones are manifestations of selfishness and self-centeredness (dominant desire to have the ball in their possession), short attention span (use of short and clear demonstrations), activity based on visual information (engage mostly in demonstrations and visualization), quick fatigue but also quick recovery (provide frequent but short breaks), need for movement and play (organization of active games without long breaks), desire to impress others (requires support and approval from the coach).
Опис
Ключові слова
юні футболісти, підготовка, досвід, зміст, закордонні фахівці, відмінності, young football players, training, experience, content, foreign experts, differences
Бібліографічний опис
Закордонний досвід та практичні підходи до підготовки юних футболістів першого року навчання / Н. О. Оклієвич, М. П. Пітин, Р. Я. Човган, Д. Я. Третяк // Науковий часопис Українського державного університету імені Михайла Драгоманова. Серія 15 : Науково-педагогічні проблеми фізичної культури (фізична культура і спорт) : зб. наукових праць / За ред. О. В. Тимошенка. – Київ : Вид-во УДУ імені Михайла Драгоманова, 2025. – Вип. 4 (190). – С. 120-125.
