Публікація: Психологічні особливості мотивації підлітків у академічному веслуванні
Вантажиться...
Дата
Назва журналу
ISSN журналу
Назва тому
Видавець
Вид-во УДУ імені Михайла Драгоманова
Анотація
У статті досліджуються психологічні особливості мотивації підлітків, які займаються академічним веслуванням, з акцентом на внутрішні та зовнішні чинники, що впливають на стійке залучення до спорту. На основі теорії самодетермінації та теорії потоку аналізується вплив автономії, компетентності та соціальної орієнтованості на мотиваційну витривалість і психологічне благополуччя юних спортсменів. У дослідженні проаналізовано анкетування 20 підлітків віком 12-16 років, які регулярно займаються академічним веслуванням. Оцінювались рівні внутрішньої та зовнішньої мотивації, емоційного вигорання, емоційного стану та соціальної підтримки. За результатами виявлено переважання внутрішньої мотивації (M = 4,2), яка позитивно корелює з емоційною стабільністю та знижує ризики вигорання. Водночас частина опитаних (30-40 %) демонструють симптоми емоційного виснаження та деперсоналізації, особливо у разі домінування зовнішньої мотивації. Найбільший вплив має підтримка з боку тренера (r = 0,63; p < 0,01), а найменший – з боку однолітків. Підкреслюється важливість створення автономної тренувальної атмосфери, яка дозволяє спортсменам самостійно формулювати мікроцілі та відчувати прогрес. Запропоновано низку психолого-педагогічних рекомендацій для тренерів щодо оптимізації тренувального середовища та профілактики емоційного вигорання. Обґрунтовано доцільність впровадження програм ментального тренінгу з фокусом на саморегуляцію, майндфулнес та командну взаємодію для довготривалого залучення підлітків до спорту.
The study explores the psychological characteristics of adolescents’ motivation in the context of academic rowing, focusing on both internal and external factors that influence sustained engagement in sports. Drawing from self-determination theory and flow theory, the research investigates how autonomy, competence, and relatedness contribute to motivational resilience and psychological well-being. Using a diagnostic survey of 20 adolescents aged 12-16 engaged in academic rowing, the study measured levels of intrinsic and extrinsic motivation, emotional burnout, affective states, and perceived social support. Results indicate a predominance of intrinsic motivation (M = 4.2), which correlates positively with emotional stability and reduced risk of burnout. Conversely, a notable portion of respondents (30-40%) exhibited symptoms of emotional exhaustion and depersonalization, especially those with high extrinsic motivation. Social support from coaches was found to be the most influential factor (r = 0.63; p < 0.01), whereas peer support remained the weakest. The research underlines the importance of creating an autonomy-supportive environment in which adolescents can set training micro-goals and experience progress as a means to enhance motivation and self-efficacy. The paper concludes with practical psycho-pedagogical recommendations for coaches to optimize the training climate and reduce emotional fatigue. It advocates for implementing psychological training programs focused on self-regulation, mindfulness, and team cohesion. These interventions are essential for fostering sustainable motivation and long-term retention in sport during adolescence.
The study explores the psychological characteristics of adolescents’ motivation in the context of academic rowing, focusing on both internal and external factors that influence sustained engagement in sports. Drawing from self-determination theory and flow theory, the research investigates how autonomy, competence, and relatedness contribute to motivational resilience and psychological well-being. Using a diagnostic survey of 20 adolescents aged 12-16 engaged in academic rowing, the study measured levels of intrinsic and extrinsic motivation, emotional burnout, affective states, and perceived social support. Results indicate a predominance of intrinsic motivation (M = 4.2), which correlates positively with emotional stability and reduced risk of burnout. Conversely, a notable portion of respondents (30-40%) exhibited symptoms of emotional exhaustion and depersonalization, especially those with high extrinsic motivation. Social support from coaches was found to be the most influential factor (r = 0.63; p < 0.01), whereas peer support remained the weakest. The research underlines the importance of creating an autonomy-supportive environment in which adolescents can set training micro-goals and experience progress as a means to enhance motivation and self-efficacy. The paper concludes with practical psycho-pedagogical recommendations for coaches to optimize the training climate and reduce emotional fatigue. It advocates for implementing psychological training programs focused on self-regulation, mindfulness, and team cohesion. These interventions are essential for fostering sustainable motivation and long-term retention in sport during adolescence.
Опис
Ключові слова
мотивація, підлітки, академічне веслування, емоційна стабільність, соціальна підтримка, самодетермінація, motivation, adolescents, academic rowing, emotional stability, social support, self-determination
Бібліографічний опис
Фольварочний, І. В. Психологічні особливості мотивації підлітків у академічному веслуванні / І. В. Фольварочний, Ву Юньхуей, А. О. Гак // Науковий часопис Українського державного університету імені Михайла Драгоманова. Серія 15 : Науково-педагогічні проблеми фізичної культури (фізична культура і спорт) : зб. наукових праць / за ред. О. В. Тимошенка. – Київ : Вид-во УДУ імені Михайла Драгоманова, 2025. – Вип. 10 (197). – С. 228-232.
