Публікація: Психологічні особливості розвитку образу «Я» підлітків засобами «Сендплей»
Вантажиться...
Дата
Автори
Назва журналу
ISSN журналу
Назва тому
Видавець
Анотація
Актуальність теми дисертації зумовлена, передусім, важливістю трансформаційних психологічних процесів, що відбуваються протягом підліткового періоду та визначають особливості процесу дорослішання особистості підлітків, зокрема розвиток самосвідомості. Кризовий характер цього періоду посилюється несприятливими зовнішніми впливами (пов’язані з відголосками пандемії, початок повномасштабного вторгнення, військові події, що досі тривають в Україні, розвиток інноваційних технологій) та безпосередньо й опосередковано впливають на зниження потенціалів розвитку самосвідомості та образу «Я» підлітків. Саме тому формування позитивного образу «Я» у підлітків є ключовим фактором для їхнього подальшого психологічного благополуччя та успішної соціалізації.
Актуальність дослідження психологічних особливостей розвитку образу «Я» у підлітків засобами «Сендплей» зумовлена необхідністю глибшого розуміння механізмів впливу цього методу на формування самосвідомості та ідентичності в сучасних змінних та кризових умовах. Таким чином, наше дослідження спрямоване на вивчення впливу «Сендплей» на розвиток образу «Я» у підлітків, який ми вбачаємо як своєчасний та важливий для надання психологічної допомоги особистості періоду дорослішання у формуванні власного образу «Я» та розвитку самосвідомості. Мета роботи полягає в теоретико-методологічному обґрунтуванні сутності та специфіки становлення образу «Я» у структурі самосвідомості підлітків, емпіричному визначенні особливостей його розвитку, розробці й впровадженні технологій підвищення потенціалу досліджуваного психологічного феномена періоду дорослішання засобами «Сендплей». Основні наукові положення нашого дослідження: образ «Я» особистості підліткового віку включає саморефлексію, власну ідентичність, самооцінку, ціннісне самоставлення, регулює самоствердження і самоконтроль у просторі свідомого та актуалізує процеси трансформації і модифікації на рівнях підсвідомого і несвідомого. Засоби “Сендплей”, які базуються на аналітичній та гуманістичній терапії активізують процеси трансформації образу «Я» підлітка, підвищують почуття довіри до прийняття власних думок, емоцій, врегульовують і переструктуровують поведінку та взаємодії .
The relevance of the dissertation topic is primarily due to the importance of transformational psychological processes that occur during adolescence and determine the features of maturation of the adolescent personality, in particular the development of self-awareness. The crisis nature of this period is exacerbated by unfavorable external influences and was particularly acute after the start of the full-scale invasion. The consequences of the prolonged, cumulative traumatization of Ukrainian society, especially children and adolescents, require careful study. The aim of the work is the theoretical and methodological substantiation of the essence and specifics of the formation of the self-image in the structure of self-consciousness of adolescents, the empirical determination of the features of its development and the development and implementation of technologies for increasing the potential of the studied psychological phenomenon of the growing up period by the means of "Sandplay." The author's approach is based on the idea that the process of development and transformation of adolescents' self-image is associated with both conscious components and subconscious and unconscious deep mechanisms, which can lead to regression or disorganization in the process of self-awareness in crisis conditions. The significant attention has been paid to the the methodological basis and confirmed effects of the use of the Sandplay (sand therapy) in the psychological practice. This method was developed within the framework of Jungian analytical psychology, but has long gone beyond psychoanalysis and can be adapted to many modern psychological approaches (cognitive, narrative, humanistic, etc.). The Sandplay therapy combines elements of play and spontaneous creativity, allowing adolescents to express their inner feelings in a safe, supportive environment. The "Sandplay contributes to the development of self-awareness, self-esteem, and harmonization of the emotional state of adolescents. The Sandplay means actualize the process of containerizing experiences, neutralize anxiety, regulate non-verbal symbolic manifestations of the adolescent's inner world, promote the ability to restructure thoughts and emotions, stabilize internal conflict, trauma - all this allows to organize and harmonize the process of developing the adolescent's self-image. The cumulative results of the empirical studies convincingly prove the effectiveness of the Sandplay method (in individual and group form) in psychological counseling of children, adolescents and adults with a variety of mental health issues, however, there is a lack of empirical data and evidence on the impact of sand therapy on the self-image of an individual during the period of growing up.
The relevance of the dissertation topic is primarily due to the importance of transformational psychological processes that occur during adolescence and determine the features of maturation of the adolescent personality, in particular the development of self-awareness. The crisis nature of this period is exacerbated by unfavorable external influences and was particularly acute after the start of the full-scale invasion. The consequences of the prolonged, cumulative traumatization of Ukrainian society, especially children and adolescents, require careful study. The aim of the work is the theoretical and methodological substantiation of the essence and specifics of the formation of the self-image in the structure of self-consciousness of adolescents, the empirical determination of the features of its development and the development and implementation of technologies for increasing the potential of the studied psychological phenomenon of the growing up period by the means of "Sandplay." The author's approach is based on the idea that the process of development and transformation of adolescents' self-image is associated with both conscious components and subconscious and unconscious deep mechanisms, which can lead to regression or disorganization in the process of self-awareness in crisis conditions. The significant attention has been paid to the the methodological basis and confirmed effects of the use of the Sandplay (sand therapy) in the psychological practice. This method was developed within the framework of Jungian analytical psychology, but has long gone beyond psychoanalysis and can be adapted to many modern psychological approaches (cognitive, narrative, humanistic, etc.). The Sandplay therapy combines elements of play and spontaneous creativity, allowing adolescents to express their inner feelings in a safe, supportive environment. The "Sandplay contributes to the development of self-awareness, self-esteem, and harmonization of the emotional state of adolescents. The Sandplay means actualize the process of containerizing experiences, neutralize anxiety, regulate non-verbal symbolic manifestations of the adolescent's inner world, promote the ability to restructure thoughts and emotions, stabilize internal conflict, trauma - all this allows to organize and harmonize the process of developing the adolescent's self-image. The cumulative results of the empirical studies convincingly prove the effectiveness of the Sandplay method (in individual and group form) in psychological counseling of children, adolescents and adults with a variety of mental health issues, however, there is a lack of empirical data and evidence on the impact of sand therapy on the self-image of an individual during the period of growing up.
Опис
Ключові слова
самосвідомість, образ «Я», особистість, підлітки, підліткова криза, війна, кризові умови, воєнний стан, адаптація, тривожність, депресивні стани, саморефлексія, самоідентичність, самооцінка, самоконтроль, самовираження, пісочна терапія, пісочна анімація, сендплей, self-awareness, self-image, personality, adolescents, adolescent crisis, war, crisis conditions, martial law, adaptation, anxiety, depressive states, self-reflection, self-identity, self-esteem, self-control, self-expression, sand therapy, sand animation, sandplay
Бібліографічний опис
Зінченко, Надія Вікторівна. Психологічні особливості розвитку образу «Я» підлітків засобами «Сендплей» : дис. ... докт. філос. : 05 Соціальні та поведінкові науки, за спеціальністю 053 Психологія / Зінченко Надія Вікторівна ; наук. керівник Булах Ірина Сергіївна ; М-во освіти і науки України ; УДУ імені Михайла Драгоманова. – Київ, 2025. – 224 с.
