Публікація: Становлення та розвиток теоретичних засад логопедії в Україні (друга половина XX століття - початок XXI століття
Вантажиться...
Дата
Автори
Ковальчук, Жанна Михайлівна
Назва журналу
ISSN журналу
Назва тому
Видавець
Анотація
Дисертаційне дослідження присвячено цілісному історико-педагогічному аналізу процесу становлення та розвитку теоретичних засад логопедії в Україні з 1944 до 2019 рр. У дослідженні проаналізовано теоретичні та методологічні основи корекції порушень мовлення, що висвітлені у наукових доробках українських вчених. Розкрито суспільно-політичні, соціально-економічні, та організаційно-педагогічні чинники, що впливали на становлення та розвиток змісту наукової діяльності вітчизняних вчених в області логопедії, форми її організації та впровадження результатів досліджень; визначено передумови становлення теоретичних засад логопедії в Україні. На основі історико-логічного та порівняльного аналізу отриманих даних відображено цілісну картину становлення і розвитку теоретичних засад логопедії в Україні. Уточнено і доповнено історико-педагогічні факти, що характеризують основні тенденції, закономірності та особливості наукової діяльності вітчизняних вчених в області логопедії.
The dissertation research focuses on the integral historical and pedagogical analysis of the process of formation and development of theoretical principles of speech therapy in Ukraine from 1944 to 2019. The research analyzes the theoretical and methodological bases of correction of speech disorders, which are covered in scientific works of Ukrainian scientists. The socio-political, socio-economic, and organizational-pedagogical factors that influenced the formation and development of the content of scientific activity of domestic scientists in the field of speech therapy, forms of its organization and implementation of research results are revealed; the preconditions for the formation of the theoretical foundations of speech therapy in Ukraine are determined. Based on the historical-logical and comparative analysis of the obtained data, a holistic picture of the formation and development of the theoretical foundations of speech therapy in Ukraine is reflected. The historical and pedagogical facts characterizing the basic tendencies, regularities and features of scientific activity of domestic scientists in the field of speech therapy are specified and supplemented.
The dissertation research focuses on the integral historical and pedagogical analysis of the process of formation and development of theoretical principles of speech therapy in Ukraine from 1944 to 2019. The research analyzes the theoretical and methodological bases of correction of speech disorders, which are covered in scientific works of Ukrainian scientists. The socio-political, socio-economic, and organizational-pedagogical factors that influenced the formation and development of the content of scientific activity of domestic scientists in the field of speech therapy, forms of its organization and implementation of research results are revealed; the preconditions for the formation of the theoretical foundations of speech therapy in Ukraine are determined. Based on the historical-logical and comparative analysis of the obtained data, a holistic picture of the formation and development of the theoretical foundations of speech therapy in Ukraine is reflected. The historical and pedagogical facts characterizing the basic tendencies, regularities and features of scientific activity of domestic scientists in the field of speech therapy are specified and supplemented.
Опис
Ключові слова
логопедія, період, наукова діяльність, теоретичні основи, діти з порушеннями мовлення, вітчизняні вчені, speech therapy, period, scientific activity, theoretical foundations, children with speech disorders, domestic scientists in the field of speech therapy
Бібліографічний опис
Ковальчук, Жанна Михайлівна. Становлення та розвиток теоретичних засад логопедії в Україні (друга половина XX століття - початок XXI століття : дис. ... канд. пед. наук : 13.00.03 – корекційна педагогіка / Ковальчук Жанна Михайлівна ; наук. керівник Шеремет Марія Купріянівна ; Міністерство освіти і науки України, Національний педагогічний університет імені М. П. Драгоманова. - Київ, 2020. - 201 с.
