Публікація: Освітня діяльність земств Чернігівської губернії у другій половині XIX - на початку ХХ століття
Вантажиться...
Дата
Автори
Олійник, Наталія Антонівна
Назва журналу
ISSN журналу
Назва тому
Видавець
Анотація
У дисертації на основі виявлених архівних джерел і наукової літератури здійснено цілісний аналіз діяльності земств Чернігівської губернії; виявлено соціально-економічні, суспільно-політичні й національні умови становлення й розвитку освітньої діяльності земств Чернігівської губернії; визначені основні періоди (1864–1876; 1876–1894; 1894–1908; 1908–1918) та найважливіші напрями освітньої діяльності земств (організація і дидактичне забезпечення земської народної школи, початкової та середньої професійної освіти, соціально-просвітницька діяльність, підготовка учительських кадрів); розкрито внесок найпомітніших земських діячів Чернігівщини у розвиток земської освіти; подальшого розвитку набули ідеї, впроваджені земствами у розвиток національної школи; актуалізовано досвід освітньої діяльності земств Чернігівщини в контексті модернізації сучасної національної освіти в Україні.
In this research for the first time: was found out the state of scientific objective development on the basis of complex research and systematization of basic scientific and pedagogical works and determined the directions of further research; the basic stages of Chernihiv province Zemstvas’ educational activity in (1864–1878; 1878–1894; 1894–1908; 1908–1918) were determined (arrangement and didactic provision of public school of Zemstvo, primary and secondary vocational education, social and educational activities, teachers’ personnel training); new material in education history of Ukraine was introduced into the science; the terms (social and political, economic, socio-cultural and national) of Zemvstva’s educational activity establishing were specified; the contribution of the most notable Zemstva’s figures of Chernihiv region in the development of national education; conceptual positions concerning determination of studies and education content in Zemstva’s educational establishments (objective, task, methods, principles, forms, organization) were further developed; experience of the educational activity of Chernihiv province Zemstva was brought up to date.
In this research for the first time: was found out the state of scientific objective development on the basis of complex research and systematization of basic scientific and pedagogical works and determined the directions of further research; the basic stages of Chernihiv province Zemstvas’ educational activity in (1864–1878; 1878–1894; 1894–1908; 1908–1918) were determined (arrangement and didactic provision of public school of Zemstvo, primary and secondary vocational education, social and educational activities, teachers’ personnel training); new material in education history of Ukraine was introduced into the science; the terms (social and political, economic, socio-cultural and national) of Zemvstva’s educational activity establishing were specified; the contribution of the most notable Zemstva’s figures of Chernihiv region in the development of national education; conceptual positions concerning determination of studies and education content in Zemstva’s educational establishments (objective, task, methods, principles, forms, organization) were further developed; experience of the educational activity of Chernihiv province Zemstva was brought up to date.
Опис
Ключові слова
земства, губернська та повітові управи, земська школа, освітня діяльність, професійна освіта, земський стипендіат, демократизація освіти, Zemstvо, province and district (povit) administrtions (upravas), zemstva’s school, educational activity, zemstva’s grant holder, trade education, democratization of education
Бібліографічний опис
Олійник, Наталія Антонівна. Освітня діяльність земств Чернігівської губернії у другій половині XIX - на початку ХХ століття : дис. ... канд. пед. наук : 13.00.01 – загальна педагогіка та історія педагогіки / Олійник Наталія Антонівна ; наук. керівник Зайченко Іван Васильович ; Чернігівський держ. пед. ун-т ім. Т.Г. Шевченка. – Чернігів, 2008. – 236 с.
