Публікація: Принципи формування професійного словнику майбутніх працівників галузі фізичної культури та спорту
Вантажиться...
Дата
Автори
Ірхіна, Ю. В.
Назва журналу
ISSN журналу
Назва тому
Видавець
Вид-во УДУ імені Михайла Драгоманова
Анотація
У статті розглядаються підходи до відбору активної та пасивної лексики майбутніх працівників галузі фізичної культури та спорту для професійного спілкування, спираючись на такий статистичний показник, як частотність використання слова. Підкреслюється, що частотність охоплює як частоту вживання, так і розповсюдженість терміна у джерелах. Використання частотного відбору дає точні результати в межах першої тисячі найуживаніших слів, тоді як принцип розповсюдженості відображає регулярність використання слова у мовленні. Розглянуто також методи запам'ятовування і активного використання іншомовних слів, які вважаються найбільш актуальними для сфери фізичної культури і спорту.
На основі аналізу текстів у сфері фізичної культури і спорту було визначено групу іноземних слів, що мають найвищу частотність. Це сприяє покращенню процесу вивчення іноземної мови студентами, які спеціалізуються в цій галузі. Було проаналізовано частку найуживаніших слів відносно інших, щоб оцінити їх роль у передачі важливої інформації в професійному контексті.
The article discusses approaches to selecting active and passive vocabulary for professional use, based on such a statistical indicator as word frequency. It is emphasized that frequency encompasses both the rate of occurrence and the spread of the term across sources. The use of a purely frequency-based approach yields accurate results within the first thousand most frequent words, whereas the principle of spread demonstrates the regularity of a word's use in speech. The study focuses on specialized vocabulary that assists future specialists in physical culture and sports in forming their own professional vocabulary in both specialized and general language contexts. It also examines methods for memorizing and actively using foreign words that are most relevant to the field of physical culture and sports. For effective assimilation of foreign vocabulary required in professional activities, it is important to learn to use it in productive speech. Based on an analysis of texts in the field of physical culture and sports, a group of foreign words with the highest frequency taken out of the author’s textbook was identified and settled into a table, which shows a possibility to study them effectively in the course of professional English studying. This contributes to enhancing the language learning process for students specializing in this field, giving them freedom in using knowledge of professional-oriented language in their speech. The proportion of the most frequently used words relative to others was analyzed to assess their role in conveying significant information in a professional context.
The article discusses approaches to selecting active and passive vocabulary for professional use, based on such a statistical indicator as word frequency. It is emphasized that frequency encompasses both the rate of occurrence and the spread of the term across sources. The use of a purely frequency-based approach yields accurate results within the first thousand most frequent words, whereas the principle of spread demonstrates the regularity of a word's use in speech. The study focuses on specialized vocabulary that assists future specialists in physical culture and sports in forming their own professional vocabulary in both specialized and general language contexts. It also examines methods for memorizing and actively using foreign words that are most relevant to the field of physical culture and sports. For effective assimilation of foreign vocabulary required in professional activities, it is important to learn to use it in productive speech. Based on an analysis of texts in the field of physical culture and sports, a group of foreign words with the highest frequency taken out of the author’s textbook was identified and settled into a table, which shows a possibility to study them effectively in the course of professional English studying. This contributes to enhancing the language learning process for students specializing in this field, giving them freedom in using knowledge of professional-oriented language in their speech. The proportion of the most frequently used words relative to others was analyzed to assess their role in conveying significant information in a professional context.
Опис
Ключові слова
принцип частотності, професійна лексика, мовний розвиток, іноземна мова за професійним спрямуванням, фізична культура і спорт, frequency principle, professional vocabulary, language development, foreign language for professional purposes, physical culture and sports
Бібліографічний опис
Ірхіна, Ю. В. Принципи формування професійного словнику майбутніх працівників галузі фізичної культури та спорту / Ю. В. Ірхіна // Науковий часопис Українського державного університету імені Михайла Драгоманова. Серія 15 : Науково- педагогічні проблеми фізичної культури (фізична культура і спорт) : зб. наукових праць / За ред. О. В. Тимошенка. – Київ : Вид-во УДУ імені Михайла Драгоманова, 2024. – Вип. 9 (182). – С. 119-124.
