Публікація: Методика розвитку швидкісно-силових здібностей в учнів старшого віку засобами кросфіту
Вантажиться...
Дата
Автори
Назва журналу
ISSN журналу
Назва тому
Видавець
Вид-во УДУ імені Михайла Драгоманова
Анотація
Стаття присвячена вивченню шляхів упровадження кросфіту в уроки фізичної культури в Новій українській школі. Мета статті – розкрити зміст та засоби методики розвитку швидкісно-силових здібностей в учнів старшого віку засобами кросфіту під час уроків фізичної культури. Рівень розвитку швидкісно-силових здібностей учнів під час занять кросфітом позитивно впливає на фізичну підготовленість й адаптацію їх до різних видів діяльності. Методика розвитку швидкісно-силових здібностей учнів старшого віку закладу загальної середньої освіти в кросфіті враховує педагогічні умови формування потенціалу кожного учня (мотиви, інтереси, особистісні якості, рівень фізичного розвитку і фізичної підготовленості, рівень технічної майстерності, стан здоров’я) та активізує його активність до занять фізичними вправами.
The article is devoted to the study of ways to introduce crossfit into physical education lessons in the New Ukrainian School. Crossfit in the program of the New Ukrainian School is one of the important means of developing endurance, strength, speed, flexibility and training of students to life in different environmental conditions. The purpose of the article is to reveal the content and means of the methodology for developing speed and strength abilities in older students using crossfit during physical education lessons. The level of development of students' speed and strength abilities during CrossFit classes has a positive effect on their physical fitness and adaptation to various types of activities. The rational combination of various organizational forms, means, and methods of performing CrossFit exercises and their control at all stages of designing and implementing the methodology contributes to the development of students' speed and strength abilities during physical education lessons. In physical education lessons, three forms of organization of training are used: group, individual, and group with an individual approach. The methodology for developing speed-strength abilities of senior students of a general secondary education institution in crossfit takes into account the pedagogical conditions for the formation of the potential of each student (motives, interests, personal qualities, level of physical development and physical fitness, level of technical skill, health status) and activates his activity towards physical exercises. Each component (motivational, organizational, content, reflective) of the methodology for developing speed-strength abilities of older students in CrossFit has its own tasks, which are solved in the conditions of the educational process in physical education lessons, depend on the characteristics of the students' preparedness, internal and external factors that can affect both the educational process and the condition of students.
The article is devoted to the study of ways to introduce crossfit into physical education lessons in the New Ukrainian School. Crossfit in the program of the New Ukrainian School is one of the important means of developing endurance, strength, speed, flexibility and training of students to life in different environmental conditions. The purpose of the article is to reveal the content and means of the methodology for developing speed and strength abilities in older students using crossfit during physical education lessons. The level of development of students' speed and strength abilities during CrossFit classes has a positive effect on their physical fitness and adaptation to various types of activities. The rational combination of various organizational forms, means, and methods of performing CrossFit exercises and their control at all stages of designing and implementing the methodology contributes to the development of students' speed and strength abilities during physical education lessons. In physical education lessons, three forms of organization of training are used: group, individual, and group with an individual approach. The methodology for developing speed-strength abilities of senior students of a general secondary education institution in crossfit takes into account the pedagogical conditions for the formation of the potential of each student (motives, interests, personal qualities, level of physical development and physical fitness, level of technical skill, health status) and activates his activity towards physical exercises. Each component (motivational, organizational, content, reflective) of the methodology for developing speed-strength abilities of older students in CrossFit has its own tasks, which are solved in the conditions of the educational process in physical education lessons, depend on the characteristics of the students' preparedness, internal and external factors that can affect both the educational process and the condition of students.
Опис
Ключові слова
кросфіт, методика, швидкісно-силові здібності, силові якості, швидкісні якості, фізична культура, учні старшого віку, уроки фізичної культури, заклад загальної середньої освіти, crossfit, methodology, speed-strength abilities, strength qualities, speed qualities, physical education, older students, physical education lessons, secondary education institution
Бібліографічний опис
Нагорний, О. Р. Методика розвитку швидкісно-силових здібностей в учнів старшого віку засобами кросфіту / О. Р. Нагорний, Г. П. Грибан // Науковий часопис Українського державного університету імені Михайла Драгоманова. Серія 15 : Науково-педагогічні проблеми фізичної культури (фізична культура і спорт) : зб. наукових праць / За ред. О. В. Тимошенка. – Київ : Вид-во УДУ імені Михайла Драгоманова, 2025. – Вип. 11 (198). – С. 152-155.
