Публікація: Психологічні особливості розвитку мисленнєвих операцій молодших школярів на інтегрованих заняттях в закладах позашкільної освіти
Вантажиться...
Дата
Назва журналу
ISSN журналу
Назва тому
Видавець
Анотація
Дисертація присвячена теоретико-емпіричному дослідженню особливостей розвитку мисленнєвих операцій учнів молодшого шкільного віку на інтегрованих заняттях в закладах позашкільної освіти.
Мисленнєві операції є фундаментальною складовою пізнавальної діяльності людини. У процесі онтогенетичного розвитку вони виступають базовими механізмами, що забезпечують формування вмінь аналізувати, синтезувати, порівнювати, узагальнювати, абстрагувати та конкретизувати знання. У контексті розвитку дитини молодшого шкільного віку саме ці операції відіграють вирішальну роль у становленні не лише навчальної компетентності, але й особистісної зрілості. Успішне засвоєння навчального матеріалу залежить від здатності учнів розуміти досліджувані об’єкти та явища, встановлювати причинно-наслідкові зв’язки, виявляти закономірності та критично осмислювати інформацію. Це можливо лише за умов активного функціонування операцій мислення. У такому випадку, когнітивна діяльність молодшого школяра стає структурованою, осмисленою та продуктивною. Розроблено авторську модель розвитку мисленнєвих операцій молодших школярів у закладах позашкільної освіти. Модель ґрунтується на когнітивному підході та передбачає, що розвиток мисленнєвих операцій молодших школярів відбувається у процесі інтегрованого навчання. Цей розвиток характеризується динамічними змінами у взаємодії таких когнітивних компонентів, як сенсомоторний, мнемічний, мисленнєвий, мовленнєвий та імажінативний. Інтегровані заняття сприяють активізації пізнавальних процесів та забезпечують ефективність засвоєння знань та їх застосування в різних ситуаціях.
The dissertation is devoted to the theoretical and empirical study of the peculiarities of the development of primary school students' thinking operations in integrated classes in extracurricular education institutions. Thinking operations are a fundamental component of human cognitive activity. In the process of ontogenetic development, they are the basic mechanisms that ensure the formation of skills to analyse, synthesise, compare, generalise, abstract and specify knowledge. In the context of primary school children's development, these operations play a crucial role in the formation of not only learning competence but also personal maturity. Successful learning of educational material depends on the ability of students to understand the objects and phenomena under study, establish cause-and-effect relationships, identify patterns and critically comprehend information. This is possible only if the thinking operations are actively functioning. In this case, the cognitive activity of primary school students becomes structured, meaningful and productive. The author's own model of the development of junior schoolchildren's thinking operations in extracurricular educational institutions is developed. The model is based on the cognitive approach and assumes that the development of primary schoolchildren's thinking operations takes place in the process of integrated learning. This development is characterised by dynamic changes in the interaction of such cognitive components as sensorimotor, mnemonic, thinking, speech and imaginative. Integrated classes help to activate cognitive processes and ensure the effectiveness of knowledge acquisition and its application in different situations.
The dissertation is devoted to the theoretical and empirical study of the peculiarities of the development of primary school students' thinking operations in integrated classes in extracurricular education institutions. Thinking operations are a fundamental component of human cognitive activity. In the process of ontogenetic development, they are the basic mechanisms that ensure the formation of skills to analyse, synthesise, compare, generalise, abstract and specify knowledge. In the context of primary school children's development, these operations play a crucial role in the formation of not only learning competence but also personal maturity. Successful learning of educational material depends on the ability of students to understand the objects and phenomena under study, establish cause-and-effect relationships, identify patterns and critically comprehend information. This is possible only if the thinking operations are actively functioning. In this case, the cognitive activity of primary school students becomes structured, meaningful and productive. The author's own model of the development of junior schoolchildren's thinking operations in extracurricular educational institutions is developed. The model is based on the cognitive approach and assumes that the development of primary schoolchildren's thinking operations takes place in the process of integrated learning. This development is characterised by dynamic changes in the interaction of such cognitive components as sensorimotor, mnemonic, thinking, speech and imaginative. Integrated classes help to activate cognitive processes and ensure the effectiveness of knowledge acquisition and its application in different situations.
Опис
Ключові слова
мислення, мисленнєві операції, аналіз, синтез, порівняння, узагальнення, абстрагування, конкретизація, мисленнєві здібності, мисленнєві процеси, молодший школяр, учні молодшого шкільного віку, діти молодшого шкільного віку, молодший шкільний вік, розвиток молодших школярів, критичне мислення, пралогічне мислення, творче мислення, інтегроване навчання, інтегровані заняття, освітній процес, заклади позашкільної освіти, позашкільна освіта, Нова українська школа, thinking, thinking operations, analysis, synthesis, comparison, generalisation, abstraction, concretisation, thinking abilities, thinking processes, primary school student, primary school age pupils, primary school children, primary school age, primary school development, critical thinking, pratical thinking, creative thinking, integrated learning, integrated classes, educational process, out-of-school educational institutions, out-of-school education, New Ukrainian School
Бібліографічний опис
Закаблуковська, Ольга Олександрівна. Психологічні особливості розвитку мисленнєвих операцій молодших школярів на інтегрованих заняттях в закладах позашкільної освіти : дис. ... докт. філос. : 05 Соціальні та поведінкові науки, за спеціальністю 053 Психологія / Закаблуковська Ольга Олександрівна ; наук. керівник Лупійко Людмила Василівна ; М-во освіти і науки України ; УДУ імені Михайла Драгоманова. – Київ, 2025. – 220 с.
