Публікація:
Психологічні засади розвитку та корекції комунікативної діяльності розумово відсталих підлітків

Вантажиться...
Ескіз

Дата

Автори

Проскурняк, Олена Ігорівна

Назва журналу

ISSN журналу

Назва тому

Видавець

Дослідницькі проекти

Організаційні одиниці

Випуск журналу

Анотація

У дослідженні обґрунтовано та розроблено модель комунікативної діяльності розумово відсталих підлітків, описано її компоненти (мотиваційний, когнітивно-змістовий, операційно-поведінковий) та їх складники. З урахуванням пізнавальних можливостей підлітків з легким ступенем розумової відсталості був розроблений діагностичний інструментарій, який мав адаптовані та авторські методики, що були спрямовані на діагностику комунікативної діяльності. Ґрунтуючись на узагальнених даних емпіричного дослідження, було визначено рівні та типи комунікативної діяльності розумово відсталих підлітків. Доведено, що за рівнями, типами, показниками, динамікою розвитку комунікативної діяльності розумово відсталі підлітки відстають від своїх однолітків з масових шкіл. Запропоновано систему розвитку та корекції комунікативної діяльності розумово відсталих підлітків, яка передбачала роботу з педагогами, батьками, учнями, роботу із залучення представників різних соціальних інституцій і засобів масової інформації. Було доведено, що комплексне застосування в технологіях ігрових, рефлексивних, комунікативних, формувальних методів стимулювало позитивну динаміку комунікативної діяльності, що зафіксовано в підвищенні рівня сформованості комунікативної діяльності розумово відсталих підлітків.
In the research the model of communicative activity of mentally retarded teenagers is substantiated and developed, its components (motivational, cognitive and semantic, behavioral) and their constituents are described. Taking into account informative opportunities of teenagers with easy degree of intellectual backwardness the diagnostic tools, which had the adapted and author's techniques, directed on diagnostics of communicative activity, were elaborated. Based on the generalized data of empirical research the levels and types of communicative activity of mentally retarded teenagers were determined. It is proved that by levels, types, indicators and dynamics of development of communicative activity the mentally retarded teenagers are behind the coevals from mainstream schools. The system of development and correction of communicative activity of mentally retarded teenagers, which provided work with pedagogues, parents, pupils, drawing into this work the representatives of different social institutes and mass media, is offered. It was proved that the complex usage in technologies of game, reflexive, communicative, forming methods stimulated the positive dynamics of communicative activity that was defined in higher level of its formation.

Опис

Ключові слова

розумова відсталість, підлітки, комунікативна діяльність, розвиток, корекція, рівні, типи комунікативної діяльності, психологічні технології, mental retardation, teenagers, communicative activity, development, correction, levels, types of communicative activity, psychological technologies

Бібліографічний опис

Проскурняк, Олена Ігорівна. Психологічні засади розвитку та корекції комунікативної діяльності розумово відсталих підлітків : дис. ... докт. психол. наук : 19.00.08 – спеціальна психологія / Проскурняк Олена Ігорівна ; наук. консультант Фомічова Людмила Іванівна ; М-во освіти і науки України, Нац пед. ун-т ім. М. П. Драгоманова. - Київ, 2014. – 490 с.

Зібрання

Endorsement

Review

Supplemented By

Referenced By