Публікація: The effect of distance education on the development of physical qualities of students of higher education institutions
Вантажиться...
Дата
Автори
Syrovatko, Z.
Yеfremenko, V.
Назва журналу
ISSN журналу
Назва тому
Видавець
НПУ імені М. П. Драгоманова
Анотація
The article determines the influence of distance learning on the development of physical qualities of students of higher education institutions. It was found that during the period of training using online technologies, there is a rapid decrease in the level of physical fitness of students of higher education. In the course of the research, we used theoretical methods, in particular, the analysis and generalization of methodological, psychological-pedagogical and educational-methodical literature, which made it possible to study modern approaches to determining the level of development of physical qualities of participants in the educational process, in the conditions of distance learning; empirical: surveying students of higher education institutions to find out their motivational priorities.
It has been established that distance learning has a negative effect on the development of physical qualities. Hypodynamia has a particularly adverse effect on the growth of young organisms. A large number of students have insufficient motor activity. At the same time, some students enjoy sports, the level of which requires them to perform relatively high volumes and intensities of physical activity. Therefore, the task of determining the optimal, as well as the minimum and maximum possible modes of motor activity arises. Motor activity has always been the most important link in the adaptation of living organisms to the environment, and in the process of evolution it was formed as a biological human need along with the needs for food, water, self-preservation and reproduction.
В статті визначено вплив дистанційного навчання на розвиток фізичних якостей студентів закладів вищої освіти. Виявлено, що за період навчання за онлайн-технологіями спостерігається стрімке зниження рівня фізичної підготовленості в здобувачів вищої освіти. В ході дослідження ми використовували теоретичні методи, зокрема, аналіз і узагальнення методологічної, психолого-педагогічної та навчально-методичної літератури, що дали можливість вивчити сучасні підходи до визначення рівня розвитку фізичних якостей учасників освітнього процесу, в умовах дистанційного навчання; емпіричні: анкетування студентів закладів вищої освіти для з’ясування їх мотиваційних пріоритетів. Встановлено, що дистанційне навчання негативно впливає на розвиток фізичних якостей.
В статті визначено вплив дистанційного навчання на розвиток фізичних якостей студентів закладів вищої освіти. Виявлено, що за період навчання за онлайн-технологіями спостерігається стрімке зниження рівня фізичної підготовленості в здобувачів вищої освіти. В ході дослідження ми використовували теоретичні методи, зокрема, аналіз і узагальнення методологічної, психолого-педагогічної та навчально-методичної літератури, що дали можливість вивчити сучасні підходи до визначення рівня розвитку фізичних якостей учасників освітнього процесу, в умовах дистанційного навчання; емпіричні: анкетування студентів закладів вищої освіти для з’ясування їх мотиваційних пріоритетів. Встановлено, що дистанційне навчання негативно впливає на розвиток фізичних якостей.
Опис
Ключові слова
physical qualities, students of higher education, distance learning, physical exercises, physical fitness, фізичні якості, здобувачі вищої освіти, дистанційне навчання, фізичні вправи, фізична підготовленість
Бібліографічний опис
Syrovatko, Z. The effect of distance education on the development of physical qualities of students of higher education institutions / Z. Syrovatko, V. Yеfremenko // Науковий часопис Національного педагогічного університету імені М. П. Драгоманова. Серія 15 : Науково-педагогічні проблеми фізичної культури (фізична культура і спорт) : зб. наукових праць / За ред. О. В. Тимошенка. – Київ : Вид-во НПУ імені М. П. Драгоманова, 2022. – Вип. 9 (154). – С. 19-21. – DOI 10.31392/NPU-nc.series15.2022.9(154).04
