Публікація: Школа як чинник виникнення філософського дискурсу
Вантажиться...
Файли
Дата
Автори
Волинка, Г.І.
Назва журналу
ISSN журналу
Назва тому
Видавець
Видавництво НПУ ім. М.П. Драгоманова
Анотація
В статті визначено обмеженості наявних пояснень походження філософської дискусії –
соціогенного, гносеогенного, міфогенного. Показано, що два перших підпорядковуються
третьому, але не знімають питання, чому міф трансформувався у логос. Доведено, що знання і соціальні новації не могли зламати міф, оскільки він тисячоліттями не помічав і відштовхував невідповідне йому. Звернена увага на феномен міста, як простору взаємодій між міфами („війни міфів” щодо домінації їх тотемів). Доведено, що опозиція „міфілософія” є опосередкованою. Посередник – релігія, що виникає у цивілізаційні часи з перемогою певних міфів і закріпленням домінантного стану їх богів. Потреби узагальнення і зберігання міфорелігійної сакральної
інформації призводять до появи позаіндивідуальних носіїв і феномену відчуженого тексту. Точне розпредметнення текстів, якого жорстко вимагала школа, породжує стійку протестну складову
суб’єктивності учня. В результаті зусиль по її подоланню суб’єктивність набуває нових
здатностей – герменевтичних, об’єктивістсько-феноменологічних, рефлексивних,компаративних, систематизаторських, генерелізуючих тощо. Вони – основа філософського дискурсу, показано у статті.
The article touches upon the essential mission of ancient education and school in the origin of the philosophical discourse. Showed the main steps of myth’s transformation into philosophy – „myth’s wars”, „myth selfconsciousness”, „generalization”, „objectivity” „conformity with a laws” etc. Prowed, that forcible methods of religious education of those times determined a strong protest, which induced philosophical subjectivity, capable of non-mythological discourse.
The article touches upon the essential mission of ancient education and school in the origin of the philosophical discourse. Showed the main steps of myth’s transformation into philosophy – „myth’s wars”, „myth selfconsciousness”, „generalization”, „objectivity” „conformity with a laws” etc. Prowed, that forcible methods of religious education of those times determined a strong protest, which induced philosophical subjectivity, capable of non-mythological discourse.
Опис
Ключові слова
освіта, стародавня релігійна школа, міф, міфічне мислення, трансформація міфів, формування нової суб’єктивності, розуміння, рефлексія, порівняння, об’єктивізм, риси філософського дискурсу, education, school, mythological discourse, subjectivity, Myth, philosophy, essential fetches of philosophical discourse, religious text and education
Бібліографічний опис
Волинка Г.І. Школа як чинник виникнення філософського дискурсу / Г.І. Волинка // Науковий часопис Національного педагогічного університету імені М. П. Драгоманова. Серія 7. Релігієзнавство. Культурологія. Філософія : [зб. наукових праць] / ред. рада : В. П. Андрущенко (голова) ; М-во освіти і науки, Нац. пед. ун-т імені М. П. Драгоманова. – К. : Вид-во НПУ імені М.П. Драгоманова, 2009. – Вип. 22 (35). – С. 91-103
