Публікація: Особливості фізичного розвитку студентів різного фізичного здоров'я
Вантажиться...
Дата
Автори
Арефьєв, Валерій Георгійович
Саламаха, О. Є.
Назва журналу
ISSN журналу
Назва тому
Видавець
Вид-во УДУ імені Михайла Драгоманова
Анотація
Вивчення фізичного розвитку студентів різного рівня фізичного здоров'я є важливим для обґрунтування диференційованих фізичних навантажень. Мета роботи: дослідити взаємодію рівня фізичного здоров'я та рівня фізичного розвитку студентів основної медичної групи. Матеріал і методи дослідження: в дослідженні взяли участь студенти 1-2 курсів (40 юнаків і 62 дівчини). Вибір саме цих студентів зумовлений низькою фізичною підготовленістю. В роботі застосовано аналіз та синтез науково-методичних джерел, антропометрія, експрес-оцінка рівня фізичного здоров'я, вибірковий статистичний метод. Висновки: результати проведеного дослідження показали, що очікуваної взаємодії між цими двома показниками на кшталт: студент з гармонійним фізичним розвитком обов’язково має нормальне здоров'я і навпаки, не виявлено. Серед студентів, віднесених до вищого за середній рівня фізичного здоров'я, виявлено 90-95 % з дисгармонійним станом фізичного розвитку, а серед студентів інших рівнів фізичного здоров'я – 75-85 %. Основною причиною такого стану фізичного розвитку були невідповідні стандартам показники маси тіла (її дефіцит або надлишок). На цей факт слід звернути увагу з метою додаткового застосування спеціальних фізичних вправ тривалого й силового характеру. Варто в процесі фізичного виховання зі студентами під час застосування фізичної підготовки орієнтуватися насамперед на рівень їхнього фізичного здоров'я.
The study of physical development of students of different levels of physical health is important for justification of differentiated physical activity. Objective: to study the interaction of physical health and physical development in students of the main medical group. Material and methods: First- and second-year higher education students (40 boys and 62 girls) took part in the study. These students were chosen due to their low physical fitness. The study used the analysis and synthesis of scientific and methodological sources, anthropometry, express assessment of physical health, and sample statistical method. Conclusions: The results of the study showed the lack of expected interaction between these two indicators, i.e. the student with harmonious physical development necessarily has normal health and vice versa. The percentage of students with disharmonious physical development was 90-95% among students with above-average physical health and 75-85% among students with other levels of physical health. The main reason for such a state of physical development was inadequate body weight (underweight or overweight). This fact should be taken into account for the purpose of additional use of special long-term physical exercises and strength training. In the course of physical education of students, when applying physical training, it is necessary to consider primarily the level of their physical health.
The study of physical development of students of different levels of physical health is important for justification of differentiated physical activity. Objective: to study the interaction of physical health and physical development in students of the main medical group. Material and methods: First- and second-year higher education students (40 boys and 62 girls) took part in the study. These students were chosen due to their low physical fitness. The study used the analysis and synthesis of scientific and methodological sources, anthropometry, express assessment of physical health, and sample statistical method. Conclusions: The results of the study showed the lack of expected interaction between these two indicators, i.e. the student with harmonious physical development necessarily has normal health and vice versa. The percentage of students with disharmonious physical development was 90-95% among students with above-average physical health and 75-85% among students with other levels of physical health. The main reason for such a state of physical development was inadequate body weight (underweight or overweight). This fact should be taken into account for the purpose of additional use of special long-term physical exercises and strength training. In the course of physical education of students, when applying physical training, it is necessary to consider primarily the level of their physical health.
Опис
Ключові слова
студенти, фізичний розвиток, фізичне здоров'я, фізична підготовка, students, physical development, physical health, physical training
Бібліографічний опис
Арефьєв, В. Г. Особливості фізичного розвитку студентів різного фізичного здоров'я / В. Г. Арефьєв, О. Є. Саламаха // Науковий часопис Українського державного університету імені Михайла Драгоманова. Серія 15 : Науково- педагогічні проблеми фізичної культури (фізична культура і спорт) : зб. наукових праць / За ред. О. В. Тимошенка. – Київ : Вид-во УДУ імені Михайла Драгоманова, 2024. – Вип. 11 (184). – С. 18-22.
