Публікація: Особливості працездатності серцево-судинної системи старшокласників закладів загальної середньої освіти різного типу
Вантажиться...
Дата
Автори
Назва журналу
ISSN журналу
Назва тому
Видавець
Вид-во УДУ імені Михайла Драгоманова
Анотація
Формування працездатності серцево-судинної системи у старшокласників відбувається під впливом вікових фізіологічних змін, гормональних коливань та психоемоційного навантаження, і в умовах порушення адаптаційних механізмів це може підвищувати ризик розвитку соматичних захворювань у дорослому віці. Мета – визначити особливості працездатності серцево-судинної системи старшокласників, що навчаються у закладах загальної середньої освіти різного типу. Для оцінки працездатності серцево-судинної системи було застосовано пробу Руф’є серед 150 старшокласників трьох ліцеїв Києва, що відрізняються навчальним профілем, формою організації фізичного виховання та частотою занять. Встановлено, що хлопці мають вищі показники фізіологічної витривалості порівняно з дівчатами, а найкращі результати зафіксовано в учнів ліцею, де фізична культура проводиться тричі на тиждень. Виявлено вплив статі, типу закладу, частоти занять і форми організації уроків на функціональний стан серцево-судинної системи. Обґрунтовано необхідність індивідуалізованого та диференційованого підходу до фізичного виховання з урахуванням статевих особливостей і навчального навантаження.
The formation of the cardiovascular system performance in high school students occurs under the influence of age-related physiological changes, hormonal fluctuations and psycho-emotional stress, and in conditions of impaired adaptation mechanisms this can increase the risk of developing somatic diseases in adulthood. The objective is to determine the features of the cardiovascular system performance of high school students studying in general secondary education institutions of various types. To assess the cardiovascular system performance, the Rufier test was used among 150 high school students from three Kyiv lyceums that differ in educational profile, form of organization of physical education and frequency of classes. It was found that boys have higher indicators of physiological endurance compared to girls, and the best results were recorded in students of the lyceum where physical education is held three times a week. The influence of gender, type of institution, frequency of classes and form of organization of lessons on the functional state of the cardiovascular system was revealed. The need for an individualized and differentiated approach to physical education, taking into account gender characteristics and educational load, is substantiated.
The formation of the cardiovascular system performance in high school students occurs under the influence of age-related physiological changes, hormonal fluctuations and psycho-emotional stress, and in conditions of impaired adaptation mechanisms this can increase the risk of developing somatic diseases in adulthood. The objective is to determine the features of the cardiovascular system performance of high school students studying in general secondary education institutions of various types. To assess the cardiovascular system performance, the Rufier test was used among 150 high school students from three Kyiv lyceums that differ in educational profile, form of organization of physical education and frequency of classes. It was found that boys have higher indicators of physiological endurance compared to girls, and the best results were recorded in students of the lyceum where physical education is held three times a week. The influence of gender, type of institution, frequency of classes and form of organization of lessons on the functional state of the cardiovascular system was revealed. The need for an individualized and differentiated approach to physical education, taking into account gender characteristics and educational load, is substantiated.
Опис
Ключові слова
старшокласники, серцево-судинна система, проба Руф’є, фізична активність, фізичне виховання, high school students, cardiovascular system, Rufier test, physical activity, physical education
Бібліографічний опис
Базилюк, Д. С. Особливості працездатності серцево-судинної системи старшокласників закладів загальної середньої освіти різного типу / Д. С. Базилюк, Л. П. Долженко // Науковий часопис Українського державного університету імені Михайла Драгоманова. Серія 15 : Науково-педагогічні проблеми фізичної культури (фізична культура і спорт) : зб. наукових праць / за ред. О. В. Тимошенка. – Київ : Вид-во УДУ імені Михайла Драгоманова, 2025. – Вип. 9 (196). – С. 17-21.
