Публікація:
Інтеграція діяльнісного підходу в процес професійної підготовки майбутніх вчителів суспільствознавчих предметів

Вантажиться...
Ескіз

Дата

Назва журналу

ISSN журналу

Назва тому

Видавець

Дослідницькі проекти

Організаційні одиниці

Випуск журналу

Анотація

У дисертації подано результати педагогічного дослідження з проблеми інтеграції діяльнісного підходу в процес професійної підготовки майбутніх вчителів суспільствознавчих предметів. Наукова новизна дисертації полягає в тому, що вперше було теоретично визначено й ґрунтовно обґрунтовано організаційно-педагогічні умови для ефективної інтеграції діяльнісного підходу в професійну підготовку майбутніх учителів суспільствознавчих предметів. Ці умови включають забезпечення сприятливого соціально-психологічного клімату в освітньому середовищі для студентів та викладачів, що є критично важливим фактором для успішної інтеграції діяльнісного підходу. Крім того, до цих умов належить стимулювання майбутніх учителів суспільствознавчих предметів до вдосконалення їхнього педагогічного спілкування та формування професійної ідентичності, що слугує основоположним елементом їхньої професійної підготовки. Важливою умовою також є збагачення професійної підготовки креативним потенціалом, який виступає базисом для подолання професійних стереотипів та ініціювання інновацій у педагогічній і виховній діяльності. Нарешті, серед цих умов виділяються й шляхи ефективного розвитку самоосвіти, спрямованої на інтеграцію діяльнісного підходу в освітній процес під час вивчення спеціальних дисциплін; виокремлено компоненти професійної підготовки (мотиваційно-рефлексивний, соціокультурний, діяльнісно-практичний, креативний, оцінний), що впливають на ефективну інтеграцію діяльнісного підходу в професійну підготовку майбутніх вчителів суспільствознавчих предметів; розроблено критеріально-діагностичний апарат (критерії (мотиваційно-рефлексивний, соціокультурний, діяльнісно-практичний, креативний, оцінний); показники; рівні - творчий (високий), практичний (середній), початковий (низький)); спроектовано та реалізовано структурно-функціональну модель інтеграції діяльнісного підходу у процесі професійної підготовки майбутніх вчителів суспільствознавчих предметів; уточнено сутність понять «діяльнісний підхід у професійній підготовці майбутніх вчителів суспільствознавчих предметів», «професійна підготовка», «інтеграція», «інтеграція діяльнісного підходу в професійну підготовку майбутніх вчителів суспільствознавчих предметів», «інноваційні технології навчання», «інтерактивні технології навчання»; удосконалено зміст, форми і методи професійної підготовки майбутніх вчителів суспільствознавчих предметів для ефективної інтеграції діяльнісного підходу, та методичну базу організаційно-педагогічних умов інтеграції діяльнісного підходу в професійну підготовку майбутніх вчителів подальшого розвитку набули застосування ефективні для інтеграції діяльнісного підходу в процес професійної підготовки майбутніх вчителів суспільствознавчих предметів інноваційні, інтерактивні, інформаційно-комунікативні технології навчання.
This dissertation presents the findings of a pedagogical study on the integration of an activity-based approach into the professional training of future social studies teachers. The scientific novelty lies in the following unprecedented achievements: the theoretical definition and substantiation of organizational and pedagogical conditions for the effective integration of an activity-based approach into the professional training of future social studies teachers. These conditions include: fostering a favorable socio-psychological climate in the educational environment for students and teachers as a necessary factor for effective integration; stimulating future social studies teachers to enhance pedagogical communication and form a professional identity as the foundation of their professional training; enriching the professional training of future social studies teachers with creative potential as a basis for breaking professional stereotypes and initiating innovations in pedagogical and educational activities; and developing effective pathways for self-education aimed at integrating the activity-based approach into the educational process during the study of specialized disciplines by future social studies teachers. Additionally, the study for the first time identified the professional training components (motivational-reflexive, socio-cultural, activity-practical, creative, evaluative) that influence the effective integration of the activity-based approach into the professional training of future social studies teachers. It also developed a criterion-diagnostic apparatus (criteria: motivational-reflexive, socio-cultural, activity-practical, creative, evaluative; indicators; levels: creative (high), practical (medium), initial (low)). Furthermore, a structural-functional model for integrating the activity-based approach into the professional training of future social studies teachers was designed and implemented. The study refined the essence of concepts such as «activity-based approach in the professional training of future social studies teachers», «professional training», «integration», «integration of an activity-based approach into the professional training of future social studies teachers», «innovative learning technologies», and «interactive learning technologies». It also improved the content, forms, and methods of professional training for future social studies teachers to effectively integrate the activity-based approach, along with the methodological foundation of organizational and pedagogical conditions for integrating the activity-based approach into future teachers’ professional training. Finally, the application of innovative, interactive, and information-communicative learning technologies, effective for integrating the activity-based approach into the professional training of future social studies teachers, gained further development.

Опис

Ключові слова

діяльнісний підхід, інтеграція, професійна підготовка, майбутні вчителі, суспільствознавчі предмети, інноваційні технології навчання, інтерактивні технології навчання, activity-based approach, integration, professional training, future teachers, social studies, innovative learning technologies, interactive learning technologies

Бібліографічний опис

Сарматова, Ольга Сергіївна. Інтеграція діяльнісного підходу в процес професійної підготовки майбутніх вчителів суспільствознавчих предметів : дис. ... докт. філос. : 01 Освіта/Педагогіка, за спеціальністю 011 Освітні, педагогічні науки / Сарматова, Ольга Сергіївна ; наук. керівник Бакка Тамара Володимирівна ; М-во освіти і науки України ; УДУ імені Михайла Драгоманова. – Київ, 2025. – 256 с.

Зібрання

Endorsement

Review

Supplemented By

Referenced By