Публікація: Мотиви та зацікавленість учнів 5-9 класів у фізичному вихованні у природному середовищі як чинник формування здоров'язбережувальної компетентності
Вантажиться...
Дата
Автори
Назва журналу
ISSN журналу
Назва тому
Видавець
Вид-во УДУ імені Михайла Драгоманова
Анотація
У статті проаналізовано провідні мотиви та рівень зацікавленості учнів 5–9 класів загальноосвітніх закладів м. Києва (228 осіб) до участі у заняттях з фізичного виховання, що організовуються у природному середовищі. Проведене анкетне опитування дало змогу отримати інформацію про домінуючі мотиви, ставлення та інтерес учнів 5-9 класів до занять з фізичного виховання у природному середовищі, визначити основні тенденції у формуванні їхньої здоров’язбережувальної компетентності. Метою статті є визначення структури мотивів та рівня зацікавленості учнів 5-9 класів у заняттях з фізичного виховання в природному середовищі, а також установлення їхнього впливу на формування здоров’язбережувальної компетентності школярів. Для досягнення поставленої мети проаналізовано домінуючі пізнавальні, соціально-емоційні та поведінкові мотиви участі дітей у процесі фізичного виховання у природному середовищі. З метою досягнення поставленої мети було застосовано комплекс теоретичних і емпіричних методів дослідження, зокрема аналіз і узагальнення наукових джерел, анкетне опитування учнів 5-9 класів та методи математичної обробки отриманих даних. Визначено, що школярі керуються поведінковими, пізнавальними та соціально-емоційними мотивами, які зумовлюють їхнє прагнення до активної участі у процесі фізичного виховання в природному середовищі. Найбільшу значущість для учнів мають мотиви пов’язані з пізнанням власного організму та позитивними емоційними переживаннями під час спільної діяльності. Серед пізнавальних мотивів домінує прагнення краще знати свій організм (90,8%), що відображає зацікавленість школярів у розумінні власного фізичного стану та процесів, пов’язаних зі здоров’ям. У поведінковому вимірі найбільш вагомими виявилися мотиви гарного самопочуття (79,8%) та раціональної поведінки (75,0%), які свідчать про спрямованість учнів на підтримання здорової життєдіяльності. Серед соціально-емоційних мотивів провідною є командна взаємодія (78,1%), що демонструє важливість для учнів 5-9 класів спільності, підтримки та взаємодії з однолітками у природних умовах. Сукупність зазначених мотивів формує позитивне ставлення до занять з фізичного виховання у природному середовищі та сприяє розвитку компонентів здоров’язбережувальної компетентності. Отримані результати підтверджують значущість використання природного середовища не лише для підвищення мотивації та рухової активності учнів основної школи, але й для цілеспрямованого формування їхньої здоров’язбережувальної компетентності. Заняття в природних умовах сприяють усвідомленню цінності власного здоров’я, розвитку навичок саморегуляції, безпечної поведінки та відповідального ставлення до власного фізичного стану. Взаємодія з природним середовищем активізує природні механізми адаптації, підвищує стресостійкість і формує стійкі поведінкові установки, що лежать в основі здоров’язбережувальної компетентності учнів основної школи.
The article analyzes the leading motives and the level of interest of middle school students (grades 5–9) in participating in physical education classes conducted in a natural environment. The study involved 228 students from general secondary schools in Kyiv (School No. 166, School No. 35, V.M. Molchanov Lyceum No. 38). The questionnaire survey provided generalized information on the dominant motives, attitudes, and interests of Grades 5–9 students regarding physical education in a natural environment, as well as identified key trends in the development of their health-preserving competence. The aim of the study is to determine the structure of motives and the level of interest of Grades 5–9 students in physical education classes conducted in a natural environment, as well as to establish their influence on the formation of students’ health-preserving competence. To achieve this aim, dominant cognitive, socio-emotional, and behavioral motives for children’s participation in physical education activities in natural settings were analyzed. To achieve this goal, а set of theoretical and empirical research methods was applied, including the analysis and synthesis of scientific sources, a questionnaire survey of Grades 5–9 students, and methods of mathematical data processing. The study found that students are guided by behavioral, cognitive, and socio-emotional motives that drive their desire to actively participate in physical education in a natural environment. The most significant motives for students are those related to understanding their own bodies and experiencing positive emotions during joint activities. Among cognitive motives, the desire to better understand one’s own body (90.8%) dominates, reflecting students’ interest in comprehending their physical condition and health-related processes. In the behavioral dimension, the most influential motives were well-being (79.8%) and rational behavior (75.0%), indicating students’ focus on maintaining a healthy lifestyle. Among socio-emotional motives, teamwork (78.1%) is the leading factor, demonstrating the importance of cooperation, support, and peer interaction for Grades 5–9 students in natural settings. Collectively, these motives shape a positive attitude toward physical education in a natural environment and contribute to the development of components of health-preserving competence. The results confirm the significance of using the natural environment not only to enhance motivation and physical activity among lower secondary school students but also to purposefully foster their health-preserving competence. Activities conducted in natural settings promote awareness of the value of personal health, the development of self-regulation skills, safe behavior, and responsible attitudes toward one’s physical condition. Interaction with the natural environment activates natural adaptation mechanisms, increases stress resilience, and forms stable behavioral patterns that underpin the health-preserving competence of lower secondary school students.
The article analyzes the leading motives and the level of interest of middle school students (grades 5–9) in participating in physical education classes conducted in a natural environment. The study involved 228 students from general secondary schools in Kyiv (School No. 166, School No. 35, V.M. Molchanov Lyceum No. 38). The questionnaire survey provided generalized information on the dominant motives, attitudes, and interests of Grades 5–9 students regarding physical education in a natural environment, as well as identified key trends in the development of their health-preserving competence. The aim of the study is to determine the structure of motives and the level of interest of Grades 5–9 students in physical education classes conducted in a natural environment, as well as to establish their influence on the formation of students’ health-preserving competence. To achieve this aim, dominant cognitive, socio-emotional, and behavioral motives for children’s participation in physical education activities in natural settings were analyzed. To achieve this goal, а set of theoretical and empirical research methods was applied, including the analysis and synthesis of scientific sources, a questionnaire survey of Grades 5–9 students, and methods of mathematical data processing. The study found that students are guided by behavioral, cognitive, and socio-emotional motives that drive their desire to actively participate in physical education in a natural environment. The most significant motives for students are those related to understanding their own bodies and experiencing positive emotions during joint activities. Among cognitive motives, the desire to better understand one’s own body (90.8%) dominates, reflecting students’ interest in comprehending their physical condition and health-related processes. In the behavioral dimension, the most influential motives were well-being (79.8%) and rational behavior (75.0%), indicating students’ focus on maintaining a healthy lifestyle. Among socio-emotional motives, teamwork (78.1%) is the leading factor, demonstrating the importance of cooperation, support, and peer interaction for Grades 5–9 students in natural settings. Collectively, these motives shape a positive attitude toward physical education in a natural environment and contribute to the development of components of health-preserving competence. The results confirm the significance of using the natural environment not only to enhance motivation and physical activity among lower secondary school students but also to purposefully foster their health-preserving competence. Activities conducted in natural settings promote awareness of the value of personal health, the development of self-regulation skills, safe behavior, and responsible attitudes toward one’s physical condition. Interaction with the natural environment activates natural adaptation mechanisms, increases stress resilience, and forms stable behavioral patterns that underpin the health-preserving competence of lower secondary school students.
Опис
Ключові слова
фізичне виховання, природне середовище, учні основної школи, учні 5-9 класів, мотиви рухової активності, здоров’язбережувальна компетентність, анкетування, опитування, physical education, natural environment, middle school students, students in grades 5-9, motives of physical activity, health-preserving competence, questionnaire survey
Бібліографічний опис
Мордвінова, Д. М. Мотиви та зацікавленість учнів 5-9 класів у фізичному вихованні у природному середовищі як чинник формування здоров'язбережувальної компетентності / Д. М. Мордвінова // Науковий часопис Українського державного університету імені Михайла Драгоманова. Серія 15 : Науково-педагогічні проблеми фізичної культури (фізична культура і спорт) : зб. наукових праць / За ред. О. В. Тимошенка. – Київ : Вид-во УДУ імені Михайла Драгоманова, 2025. – Вип. 11 (198). – С. 146-152.
