Публікація: Бадмінтон як засіб формування рухової компетентності школярів на уроках фізичної культури в сучасних освітніх умовах
Вантажиться...
Дата
Автори
Назва журналу
ISSN журналу
Назва тому
Видавець
Вид-во УДУ імені Михайла Драгоманова
Анотація
У статті розглянуто особливості використання бадмінтону як ефективного засобу формування рухової компетентності школярів у сучасних освіітніх умовах. Висвітлено психолого-педагогічні аспекти впливу рухової активності на розвиток школярів у період стресу та соціальної нестабільності. Проаналізовано зміст та потенціал гри в бадмінтон у системі шкільних уроків фізичної культури. Розроблено методичні засади інтеграції елементів бадмінтону у навчальний процес із врахуванням безпекових вимог, обмежених просторових ресурсів та психологічних особливостей дітей у стані тривоги. Показано, що заняття бадмінтоном сприяють розвитку координаційних та швидкісних здібностей, формуванню емоційної стійкості, комунікативних навичок та мотивації школярів до регулярної рухової активності.
The article examines the features of using badminton as an effective tool for developing motor competence in schoolchildren in modern educational conditions. It highlights the psychological and pedagogical aspects of the impact of physical activity on the development of schoolchildren during periods of stress and social instability. The content and potential of badminton as part of the school physical education curriculum are analyzed. Methodological principles for integrating badminton elements into the educational process are developed, taking into account safety requirements, limited spatial resources, and the psychological characteristics of children experiencing anxiety. It is shown that badminton activities contribute to the development of coordination and speed abilities, the formation of emotional resilience, communication skills, and motivation of schoolchildren for regular physical activity.
The article examines the features of using badminton as an effective tool for developing motor competence in schoolchildren in modern educational conditions. It highlights the psychological and pedagogical aspects of the impact of physical activity on the development of schoolchildren during periods of stress and social instability. The content and potential of badminton as part of the school physical education curriculum are analyzed. Methodological principles for integrating badminton elements into the educational process are developed, taking into account safety requirements, limited spatial resources, and the psychological characteristics of children experiencing anxiety. It is shown that badminton activities contribute to the development of coordination and speed abilities, the formation of emotional resilience, communication skills, and motivation of schoolchildren for regular physical activity.
Опис
Ключові слова
бадмінтон, рухова компетентність, уроки фізичної культури, школярі, компетентнісний підхід, badminton, motor competence, physical education lessons, schoolchildren, competence-based approach
Бібліографічний опис
Жлобо, Т. М. Бадмінтон як засіб формування рухової компетентності школярів на уроках фізичної культури в сучасних освітніх умовах / Т. М. Жлобо, В. В. Погребний // Науковий часопис Українського державного університету імені Михайла Драгоманова. Серія 15 : Науково-педагогічні проблеми фізичної культури (фізична культура і спорт) : зб. наукових праць / За ред. О. В. Тимошенка. – Київ : Вид-во УДУ імені Михайла Драгоманова, 2025. – Вип. 11 (198). – С. 70-74.
