Публікація: Лінгво-педагогічний потенціал кінострічки «Римські канікули» (1953) у професійно-особистістному становленні студентів
Вантажиться...
Дата
Автори
Петько, Людмила Василівна
Назва журналу
ISSN журналу
Назва тому
Видавець
КВНЗ «Херсонська академія неперервної освіти»
Анотація
У статті розглядається роль художніх фільмів у контексті лінгво-педагогічного ресурса
для формування професійно орієнтованого іншомовного освітнього середовища (ПОІОС) в умовах університету у процесі навчання іноземної мови. Наголошується, що фільми створюють реальні ситуації рецептивного і продуктивного використання іноземної мови,
що слугує формуванню інтересу і зростанню мотивації студентів до вивчення іноземної мови
(ІМ). Художній фільм є не тільки джерелом лінгвокраїнознавчої інформації, але і можливістю створення завдань для вивчення лексики і граматики, письма, розвитку вмінь сприйняття на слух і говоріння іноземною мовою, а найголовніше, – мовне середовище і природню іншомовну комунікацію, яка створюється завдяки використовуванню кінострічки на практичному
занятті з ІМ.
Автор залучає до цього процесу легендарну кінострічку «Римські канікули» (1953,
США), описує її емоційний вплив на студентів. Відзначено доречність роботи студентів із автентичним англомовним сценарієм фільму, завдяки чому студентам висуваються завдання на перевірку окремих вмінь роботи з англомовним дискурсом (мовлення та текст), що дуже корисно для розвитку рецептивних навичок студентів – читання та аудіювання. Продуктивні ж навички (письмове та усне мовлення), на думку автора, краще формувати за допомогою розширених завдань: відпрацювання діалогів із фільму, висловити свої емоції, викликані фільмом, обмін думками, написання тексту-резюме до нього, есеїв, виконати творчу роботу за заданою темою (висловити своє бачення закінчення кінострічки та ін.), розробити інтерв’ю (наприклад, із принцесою Анною).
Підкреслюється виховний аспект кінострічки «Римські канікули» (1953, США),
з огляду на те, що дослідження проводилося із 17−18-річними студентами, які перебувають або стоять на порозі закоханості, розглянуто стосунки між чоловіком і жінкою, коли поведінка головного героя трансформується з меркальтинних намірів (заробити гроші будь-якою ціною), «споживацької культури» у «культуру гідності».
The article considers the role of feature films in the context of a language pedagogical resource for forming professionally oriented foreign language educational environment (POFLEE) in the university in the process of teaching foreign language. This paper aimed at finding students’perspectives on integrating feature films in formig professional oriened foreign language learning environment, in oral and writing communication English lesson as foreign language (EFL) learners. Examined the potential on the use of the legendary film "Roman Holiday" (1953, USA) in language teaching and learning, describes its emotional impact on students. The focus of this article is the implementation of film "Roman Holiday" in a first year ELP (English for Professionally Purposes) program and its evaluation. The study suggests that it is possible to exploit feature films in foreign language classes with a wide array of pedagogical options. Acknowledged that viewing feature films exposed the students not only to a wide range of native speakers, each with their own slang, accents and dialects, but also to a wealth of contextualised vocabulary expressions and authentic cross‐cultural information, body language, emotion and filming locations. The author draws attention to the fact that studying by students an authentic English script of the movie is very useful for developing students’ receptive skills: reading and listening. The introduction and analysis of specific lexical and grammatical elements intervene only after the viewing and oral analysis of the film. According to the author, it is better to forming students’ productive skills (written and oral speech) with the help of extended tasks: to study dialogues from the film, to express emotions caused by the film, to exchang of thoughts, to write a summary, essay, to do creative tasks (for example, to express their vision of the end of the film, to write an interview report etc.). Emphasized on the educational aspect of the film "Roman Vacation" (1953, USA) because the learners were 17−18-year-old students who are fallen in love or are on the verge of love, the relationship between man and woman, when the protagonist’s behavior is transformed from "consumer culture" (to make money by any means) to "culture of dignity".
The article considers the role of feature films in the context of a language pedagogical resource for forming professionally oriented foreign language educational environment (POFLEE) in the university in the process of teaching foreign language. This paper aimed at finding students’perspectives on integrating feature films in formig professional oriened foreign language learning environment, in oral and writing communication English lesson as foreign language (EFL) learners. Examined the potential on the use of the legendary film "Roman Holiday" (1953, USA) in language teaching and learning, describes its emotional impact on students. The focus of this article is the implementation of film "Roman Holiday" in a first year ELP (English for Professionally Purposes) program and its evaluation. The study suggests that it is possible to exploit feature films in foreign language classes with a wide array of pedagogical options. Acknowledged that viewing feature films exposed the students not only to a wide range of native speakers, each with their own slang, accents and dialects, but also to a wealth of contextualised vocabulary expressions and authentic cross‐cultural information, body language, emotion and filming locations. The author draws attention to the fact that studying by students an authentic English script of the movie is very useful for developing students’ receptive skills: reading and listening. The introduction and analysis of specific lexical and grammatical elements intervene only after the viewing and oral analysis of the film. According to the author, it is better to forming students’ productive skills (written and oral speech) with the help of extended tasks: to study dialogues from the film, to express emotions caused by the film, to exchang of thoughts, to write a summary, essay, to do creative tasks (for example, to express their vision of the end of the film, to write an interview report etc.). Emphasized on the educational aspect of the film "Roman Vacation" (1953, USA) because the learners were 17−18-year-old students who are fallen in love or are on the verge of love, the relationship between man and woman, when the protagonist’s behavior is transformed from "consumer culture" (to make money by any means) to "culture of dignity".
Опис
Ключові слова
професійно орієнтоване іншомовне освітнє середовище, університет, студенти, художній фільм «Римські канікули» (1953, США), professionally oriented foreign language educational environment, university, students, feature film "Roman holiday" (1953, USA)
Бібліографічний опис
Петько Л. В. Лінгво-педагогічний потенціал кінострічки «Римські канікули» (1953) у професійно-особистістному становленні студентів / Л. В. Петько // Педагогічний альманах: збірник наукових праць / редкол. В. В. Кузьменко та ін. - Херсон : КВНЗ «Херсонська академія неперервної освіти», 2021. - Вип. 48. - С. 157−165. - DOI https://doi.org/10.37915/pa.vi48.219
