Публікація: Компетентнісний підхід до формування поняття "хімічне явище" в учнів основної школи
Вантажиться...
Дата
Автори
Гурняк, Ірина Анатоліївна
Назва журналу
ISSN журналу
Назва тому
Видавець
Анотація
У дисертації представлено методичну систему реалізації компетентнісного підходу до формування поняття «хімічне явище» в учнів основної школи, елементами якої виступають: практична спрямованість мети уроку; доповнення змістової та процесуальної мотивації функціональною; втілення у змісті освіти принципів функціональності, ситуативності, проблемності, опори на життєвий досвід, використання гуманістичного потенціалу навчального предмета; пріоритетна роль практичних методів навчання, методів застосування знань і вмінь; збільшення часу уроку, який відводиться на самостійну роботу учнів щодо засвоєння та застосування знань. Засобами набуття та діагностування компетентності виступають практично орієнтовані завдання, в яких навчальний матеріал пов’язується з повсякденним життям людини та розв’язання яких вимагає застосування тих же узагальнених способів діяльності, що й вирішення життєвих ситуацій і проблем.
The dissertation represents the methodical system of realization of competence approach to forming the concept “chemical phenomenon” at the pupils of elementary school. The elements of given methodical system are: the practical direction of the lesson’s aim; the addition of profound and processual motivation to functional motivation; using in the contest of education the principles of situation, problem statement and support based on life experience, using humanistic potential in studying the subject; increasing the practical methods of learning, methods of search and skills use; increasing the lesson’s time for self-education and tests on using received knowledge. The means of gaining the competence in limits of given methodical system are: practically oriented study tasks where the material is connected with everyday life, applying the generalization of methods of activity and solving life’s situations and problems.
The dissertation represents the methodical system of realization of competence approach to forming the concept “chemical phenomenon” at the pupils of elementary school. The elements of given methodical system are: the practical direction of the lesson’s aim; the addition of profound and processual motivation to functional motivation; using in the contest of education the principles of situation, problem statement and support based on life experience, using humanistic potential in studying the subject; increasing the practical methods of learning, methods of search and skills use; increasing the lesson’s time for self-education and tests on using received knowledge. The means of gaining the competence in limits of given methodical system are: practically oriented study tasks where the material is connected with everyday life, applying the generalization of methods of activity and solving life’s situations and problems.
Опис
Ключові слова
компетентнісний підхід, поняття «хімічне явище», методична система, практично орієнтовані завдання з хімії, competence approach, concept “chemical phenomenon”, methodical system, practically oriented study tasks
Бібліографічний опис
Гурняк, Ірина Анатоліївна. Компетентнісний підхід до формування поняття "хімічне явище" в учнів основної школи : дис. ... канд. пед. наук : 13.00.02 – теорія та методика навчання (хімія) / Гурняк Ірина Анатоліївна ; наук. керівник Чайченко Надія Натанівна ; Сумський держ. пед. ун-т ім. А.С. Макаренка. - Суми, 2010. - 266 с.
