Публікація: Підвищення якості маркетингу в галузі фізкультурно-спортивних послуг
Вантажиться...
Дата
Назва журналу
ISSN журналу
Назва тому
Видавець
Вид-во УДУ імені Михайла Драгоманова
Анотація
У сучасних ринкових умовах, коли відбувається активна комерціалізація спортивної діяльності, необхідно задуматися про становлення спортивної галузі як фінансової групи. Радикальні перетворення у суспільно-фінансовому житті та державно-політичній організації, зумовили значні зміни у галузі фізичної культури, спорту, у національній системі фізичного виховання. Зміни у суспільстві та галузі послужили об’єктивними передумовами для перетворення фізичної культури і спорту на сферу бізнесу, торкнулися всі сторони діяльності професійних клубів: організаційну структуру, правове становище, трудові відносини зі спортсменами, скоригували місце та значення спортивного маркетингу. Маркетинг у фізичній культурі і спорті – це ринкова діяльність з розвитку галузі активного дозвілля, спрямована на залучення населення як глядачів, а також до занять фізичною культурою та спортом шляхом задоволення їх потреб. Удосконалення ринкового механізму у забезпечуванні благами та пропозиціями у галузі фізичної культури та спорту частково компенсується приватною благодійністю, спонсорством, що постачає додаткові ресурси на розвиток на добровільній безоплатній основі. Зростаючий ринок фізкультурно-спортивних послуг через розвиток підприємництва зобов’язаний забезпечувати затребуване задоволення індивідуальних потреб громадян, будучи додатковим та ефективним конкурентом у виробництві даних послуг для державних установ та організацій.
In modern market conditions, when there is active commercialization of sports activities, it is necessary to think about the formation of the sports industry as a financial group. Radical transformations in social and financial life and state and political organization have led to significant changes in the field of physical culture, sports, and in the national system of physical education. Changes in society and the industry served as objective prerequisites for the transformation of physical culture and sports into a business sphere, affected all aspects of the activities of professional clubs: organizational structure, legal status, labor relations with athletes, adjusted the place and meaning of sports marketing. Marketing in the field of physical culture and sports is an integral part of the life of modern society, its need and effectiveness are determined by the current level of formation of market relations, the physical culture movement and the current socio-cultural traditions of society. Marketing as a source of information about the market of educational services in the field of physical culture and sports today acts mainly as an applied science, in which there is no clear strategic understanding of consumers, and tracking new trends in the market of education in the field of physical culture and sports. This is because in this area it often involves the transfer of part of the functions to the external activities of the educational institution. Marketing in physical culture and sports is a market activity for the development of the active leisure industry, aimed at attracting the population as spectators, as well as to physical culture and sports by satisfying their needs. Improving the market mechanism in providing benefits and offers in the field of physical culture and sports is partially compensated by private charity, sponsorship, which supplies additional resources for development on a voluntary free basis. The growing market of physical culture and sports services through the development of entrepreneurship is obliged to provide the demanded satisfaction of individual needs of citizens, being an additional and effective competitor in the production of these services for state institutions and organizations.
In modern market conditions, when there is active commercialization of sports activities, it is necessary to think about the formation of the sports industry as a financial group. Radical transformations in social and financial life and state and political organization have led to significant changes in the field of physical culture, sports, and in the national system of physical education. Changes in society and the industry served as objective prerequisites for the transformation of physical culture and sports into a business sphere, affected all aspects of the activities of professional clubs: organizational structure, legal status, labor relations with athletes, adjusted the place and meaning of sports marketing. Marketing in the field of physical culture and sports is an integral part of the life of modern society, its need and effectiveness are determined by the current level of formation of market relations, the physical culture movement and the current socio-cultural traditions of society. Marketing as a source of information about the market of educational services in the field of physical culture and sports today acts mainly as an applied science, in which there is no clear strategic understanding of consumers, and tracking new trends in the market of education in the field of physical culture and sports. This is because in this area it often involves the transfer of part of the functions to the external activities of the educational institution. Marketing in physical culture and sports is a market activity for the development of the active leisure industry, aimed at attracting the population as spectators, as well as to physical culture and sports by satisfying their needs. Improving the market mechanism in providing benefits and offers in the field of physical culture and sports is partially compensated by private charity, sponsorship, which supplies additional resources for development on a voluntary free basis. The growing market of physical culture and sports services through the development of entrepreneurship is obliged to provide the demanded satisfaction of individual needs of citizens, being an additional and effective competitor in the production of these services for state institutions and organizations.
Опис
Ключові слова
маркетинг, фізична культура і спорт, послуга, організації, управління, marketing, physical education and sports, service, organizations, management
Бібліографічний опис
Підвищення якості маркетингу в галузі фізкультурно-спортивних послуг / В. С. Добринський, О. В. Гребік, О. І. Вегнер, О. М. Хомік // Науковий часопис Українського державного університету імені Михайла Драгоманова. Серія 15 : Науково-педагогічні проблеми фізичної культури (фізична культура і спорт) : зб. наукових праць / за ред. О. В. Тимошенка. – Київ : Вид-во УДУ імені Михайла Драгоманова, 2025. – Вип. 10 (197). – С. 78-81.
