Публікація: Еффективність розробленої програми у процесі адаптивного фізичного виховання студентів хворих на бронхіальну астму
Вантажиться...
Дата
Автори
Назва журналу
ISSN журналу
Назва тому
Видавець
Вид-во УДУ імені Михайла Драгоманова
Анотація
Незважаючи на активний розвиток фізичного виховання в Україні конкретних рекомендацій щодо менеджменту хворих на бронхіальну астму не розроблено. Прикладаються великі зусилля для залучення хворих до систематичних занять фізичними вправами. Стан обмежених можливостей, обумовлений стійкими структурними і функціональними змінами бронхо-легеневої системи при бронхіальній астмі ставить проблему залучення адаптивного фізичного виховання як найважливіший напрямок корекції функції зовнішнього дихання та покращення якості життя. В результаті застосування розробленої програми кількість студентів з нормальним дихального об'єму збільшилася в 2,3 рази. Позитивні зміни відбулися відносно динамічних показників. Втричі зменшилася кількість дівчат з недостатністю ФЖЄЛ та в 3,8 разів низький показник спостерігалася рідше у юнаків. За індексом Тіфно бронхіальна прохідність була відновлена майже у половини юнаків, тяжкого ступеню обструкції не виявлено у жодного юнака, а помірна обструкція спостерігалася в 3,7 разів рідше, ніж до застосування розробленої технології.
Despite the active development of physical education in Ukraine, specific recommendations regarding the management of patients with bronchial asthma have not yet been established. The state of limited functional capacity caused by persistent structural and functional changes in the bronchopulmonary system in bronchial asthma makes the involvement of adaptive physical education a crucial direction for correcting external respiratory function and improving the quality of life. Purpose of the study. To assess the impact of the developed program on the external respiratory function of students with bronchial asthma. Research methods. The state of ventilation function of respiratory tract was determined by measuring the respiratory rate (calculated per minute), as well as through spirometry using the Micro GP device and peak flowmetry with individual peak flow meters ROSSMAX PF120A (Switzerland). During spirometry, the main indicators characterizing lung volumes and capacities, including tidal volume, maximum lung ventilation, vital capacity, predicted vital capacity, forced vital capacity, forced expiratory volume in the first second (FEV1), and the Tiffeneau index (%) were measured. Results. As a result, of implementing the developed program, the number of students with normal respiratory volume increased by 2.3 times. Positive changes were observed in the dynamic parameters. The number of female students with insufficient actual vital lung capacity decreased threefold, while the frequency of low indices among male students was reduced by 3.8 times. According to the Tiffeneau index, bronchial patency was restored in almost half of the male students; no cases of severe obstruction were recorded, and the occurrence of moderate obstruction was 3.7 times less frequent compared to the period prior to the implementation of the program.
Despite the active development of physical education in Ukraine, specific recommendations regarding the management of patients with bronchial asthma have not yet been established. The state of limited functional capacity caused by persistent structural and functional changes in the bronchopulmonary system in bronchial asthma makes the involvement of adaptive physical education a crucial direction for correcting external respiratory function and improving the quality of life. Purpose of the study. To assess the impact of the developed program on the external respiratory function of students with bronchial asthma. Research methods. The state of ventilation function of respiratory tract was determined by measuring the respiratory rate (calculated per minute), as well as through spirometry using the Micro GP device and peak flowmetry with individual peak flow meters ROSSMAX PF120A (Switzerland). During spirometry, the main indicators characterizing lung volumes and capacities, including tidal volume, maximum lung ventilation, vital capacity, predicted vital capacity, forced vital capacity, forced expiratory volume in the first second (FEV1), and the Tiffeneau index (%) were measured. Results. As a result, of implementing the developed program, the number of students with normal respiratory volume increased by 2.3 times. Positive changes were observed in the dynamic parameters. The number of female students with insufficient actual vital lung capacity decreased threefold, while the frequency of low indices among male students was reduced by 3.8 times. According to the Tiffeneau index, bronchial patency was restored in almost half of the male students; no cases of severe obstruction were recorded, and the occurrence of moderate obstruction was 3.7 times less frequent compared to the period prior to the implementation of the program.
Опис
Ключові слова
здобувачі, бронхіальна астма, фізична активність, адаптивне фізичне виховання, гендерні особливості, students, bronchial asthma, physical activity, adaptive physical education, gender-specific features
Бібліографічний опис
Бабенко, К. К. Еффективність розробленої програми у процесі адаптивного фізичного виховання студентів хворих на бронхіальну астму / К. К. Бабенко // Науковий часопис Українського державного університету імені Михайла Драгоманова. Серія 15 : Науково-педагогічні проблеми фізичної культури (фізична культура і спорт) : зб. наукових праць / за ред. О. В. Тимошенка. – Київ : Вид-во УДУ імені Михайла Драгоманова, 2025. – Вип. 10 (197). – С. 15-24.
