Публікація: Методологічні засади інтеграції фізичного та ментального здоров'я у професійній підготовці майбутніх бакалаврів фізичної культури і спорту
Вантажиться...
Дата
Назва журналу
ISSN журналу
Назва тому
Видавець
Вид-во УДУ імені Михайла Драгоманова
Анотація
У статті розкриваються методологічні засади інтеграції фізичного та ментального здоров'я у професійній підготовці майбутніх бакалаврів фізичної культури і спорту. Вказано, що в умовах сучасних викликів українського суспільства, коли понад 8,5 млн українців мають ризик психічних розладів, а 70% населення має постійне відчуття стресу, особливої актуальності набуває комплексний підхід до формування культури здоров'я у майбутніх фахівців. Підкреслено, що сучасна система професійної підготовки характеризується фрагментарністю підходів до формування культури здоров'я та недостатнім врахуванням взаємозв'язку між фізичним та ментальним компонентами здоров'я. Акцентовано увагу на філософському осмисленні культури здоров'я як складного багатовимірного соціокультурного феномену, що реалізує аксіологічну, гносеологічну, регулятивну, комунікативну та адаптивну функції. Систематизовано сучасні підходи до визначення базових понять дослідження та обґрунтовано нерозривний взаємозв'язок фізичного та ментального здоров'я як методологічну основу професійної підготовки. Розроблено класифікацію здоров'язбережувальних технологій із врахуванням інтеграції фізичного та ментального аспектів здоров'я, що створює практичну основу для їх впровадження в освітній процес. Зроблено висновок щодо недостатньої розробленості теоретико-методологічних засад інтеграції фізичного та ментального здоров'я у вітчизняній системі професійної підготовки та необхідності подальших наукових пошуків у напрямі розробки ефективних методик впровадження інтегрованого підходу до формування культури здоров'я майбутніх бакалаврів фізичної культури і спорту.
The article reveals methodological foundations for integrating physical and mental health in the professional training of future bachelors of physical culture and sports. It is indicated that under current challenges of Ukrainian society, when over 8.5 million Ukrainians are at risk of mental disorders and 70% of the population experiences constant stress, a comprehensive approach to health culture formation among future specialists becomes particularly relevant. It is emphasized that the modern professional training system is characterized by fragmented approaches to health culture formation and insufficient consideration of the relationship between physical and mental health components. Attention is focused on the philosophical understanding of health culture as a complex multidimensional sociocultural phenomenon that implements axiological, epistemological, regulatory, communicative, and adaptive functions. Modern approaches to defining basic research concepts are systematized, and the inseparable relationship between physical and mental health as a methodological foundation for professional training is substantiated. A classification of health-preserving technologies considering the integration of physical and mental health aspects has been developed, creating a practical basis for their implementation in the educational process. It is concluded that theoretical and methodological foundations for integrating physical and mental health in the domestic professional training system are insufficiently developed, necessitating further scientific research toward developing effective methods for implementing an integrated approach to health culture formation among future bachelors of physical culture and sports.
The article reveals methodological foundations for integrating physical and mental health in the professional training of future bachelors of physical culture and sports. It is indicated that under current challenges of Ukrainian society, when over 8.5 million Ukrainians are at risk of mental disorders and 70% of the population experiences constant stress, a comprehensive approach to health culture formation among future specialists becomes particularly relevant. It is emphasized that the modern professional training system is characterized by fragmented approaches to health culture formation and insufficient consideration of the relationship between physical and mental health components. Attention is focused on the philosophical understanding of health culture as a complex multidimensional sociocultural phenomenon that implements axiological, epistemological, regulatory, communicative, and adaptive functions. Modern approaches to defining basic research concepts are systematized, and the inseparable relationship between physical and mental health as a methodological foundation for professional training is substantiated. A classification of health-preserving technologies considering the integration of physical and mental health aspects has been developed, creating a practical basis for their implementation in the educational process. It is concluded that theoretical and methodological foundations for integrating physical and mental health in the domestic professional training system are insufficiently developed, necessitating further scientific research toward developing effective methods for implementing an integrated approach to health culture formation among future bachelors of physical culture and sports.
Опис
Ключові слова
методологічні засади, загальна теорія фізичного і ментального здоров'я, інтеграція, професійна підготовка, майбутні бакалаври фізичної культури і спорту, культура здоров'я особистості, вступ до спеціальності, здоров'язбережувальні технології, спеціальність А 7 Фізична культура і спорт, methodological foundations, general theory of physical and mental health, integration, professional training, future bachelors of physical culture and sports, personal health culture, introduction to the specialty, health-preserving technologies, specialty A 7 Physical Culture and Sports
Бібліографічний опис
Методологічні засади інтеграції фізичного та ментального здоров'я у професійній підготовці майбутніх бакалаврів фізичної культури і спорту / Л. П. Бобровник, В. Ю. Кузьменко, Л. П. Сущенко, П. Б. Джуринський, С. З. Храбра, А. П. Чустрак // Науковий часопис Українського державного університету імені Михайла Драгоманова. Серія 15 : Науково-педагогічні проблеми фізичної культури (фізична культура і спорт) : зб. наукових праць / за ред. О. В. Тимошенка. – Київ : Вид-во УДУ імені Михайла Драгоманова, 2025. – Вип. 8 (195). – С. 12-16.
