Публікація: Самоактуалізація особистості майбутнього психолога у процесі професійної підготовки
Вантажиться...
Дата
Автори
Долінська, Юлія Георгіївна
Назва журналу
ISSN журналу
Назва тому
Видавець
Анотація
Дисертацію присвячено проблемі вивчення особливостей самоактуалізації особистості майбутнього практичного психолога у процесі професійної підготовки. Розкрито специфіку' самоактуалізації особистості практичного психолога, виявлено особливості усвідомлення студентами його змісту' і значення; критерії, рівні (високий, середній, низький) та динаміку у процесі професійної підготовки; здійснено порівняльну характеристику кроскультурних особливостей самоактуалізації особистості майбутніх практичних психологів на прикладі студентів України і Чехії; визначено зовнішні (соціокультурні умови, методи та форми навчання) і внутрішні (особистісна зрілість, самоставлення, життєвопрофесійні цілі) фактори впливу на протікання самоактуалізації особистості майбутнього практичного психолога. Створено та апробовано систему роботи з розвитку професійно-значучцих проявів самоактуалізації особистості психологапрактика та доведено можливість стимулювання самоактуалізації особистості на основі оволодіння студентами здатністю до самоуправління.
The diseertation concerns the peculiarities of personality self-actualization of future practical psychologist during the vocational training. There has been exposed personality self-actualization specificity of a practical psychologist; there has been disclosed the peculiarities concerning students’ awareness of his essense and meaning; criteria, levels (high, mid, low) and dynamics during the vocational training; there has been made a comparative characteristics of crosscultural peculiarities concerning personality self-actualization of future practical psychologist - students of Ukraine and Chehiy: there has been defined external (social and cultural conditions, methods and forms of the training) and internal (personal maturity, self-appraisal, life and professional goals) influential factors concerning the process of personality selfactualization of future practical psychologist. There has been proved stimulation ability of personality self-actualization on the basis of students’ mastering to be able to selfgovem, and there has been created and tested tire system on professionally significant exposure development of personality self-actualization of a practical psychologist.
The diseertation concerns the peculiarities of personality self-actualization of future practical psychologist during the vocational training. There has been exposed personality self-actualization specificity of a practical psychologist; there has been disclosed the peculiarities concerning students’ awareness of his essense and meaning; criteria, levels (high, mid, low) and dynamics during the vocational training; there has been made a comparative characteristics of crosscultural peculiarities concerning personality self-actualization of future practical psychologist - students of Ukraine and Chehiy: there has been defined external (social and cultural conditions, methods and forms of the training) and internal (personal maturity, self-appraisal, life and professional goals) influential factors concerning the process of personality selfactualization of future practical psychologist. There has been proved stimulation ability of personality self-actualization on the basis of students’ mastering to be able to selfgovem, and there has been created and tested tire system on professionally significant exposure development of personality self-actualization of a practical psychologist.
Опис
Ключові слова
самоактуалізація особистості психолога, професійна підготовка, самоставлення, мотивація досягнення, “Я-концепція”, життєвопрофесійні цілі, особистісна зрілість, професійно-значущі якості, здатність до самоуправління, personality selt-actualization psychologist, vocational training, self-appraisal, achievement motivation, “ego", life and professional goals, personal maturity, vocational and significant qualities, self-government ability
Бібліографічний опис
Долінська, Юлія Георгіївна. Самоактуалізація особистості майбутнього психолога у процесі професійної підготовки : дис. ... канд. психол. наук : 19.00.07 – педагогічна та вікова психологія / Долінська Юлія Георгіївна ; наук. керівник Чепелева Наталія Василівна ; Нац. пед. ун-т ім. М. П. Драгоманова. - Київ, 2000. - 196 с.
