Публікація: Формування емоційно-стильового відчуття музики композиторів-романтиків у здобувачів вищої освіти в процесі фортепіанної підготовки
Вантажиться...
Дата
Автори
Ма Сіньюань
Назва журналу
ISSN журналу
Назва тому
Видавець
Анотація
У дослідженні представлено теоретичне обґрунтування та запропоновано нове розв’язання проблеми формування емоційно-стильового відчуття музики композиторів-романтиків у здобувачів вищої освіти в процесі фортепіанної підготовки. Мета дослідження полягає у теоретичному обґрунтуванні, розробці та експериментальній перевірці методики формування емоційно-стильового відчуття музики композиторів-романтиків у здобувачів вищої освіти, майбутніх фахівців музичного мистецтва у процесі фортепіанної підготовки. У процесі дослідження було визначено сутність ключового поняття «емоційно-стильове відчуття музики композиторів-романтиків», яке ми розуміємо як індивідуально-неповторний емоційний відгук кожного піаніста на музичне інформаційно-стильове повідомлення, закодоване в фортепіанних творах композиторів-романтиків, яке він презентує у власному їх відтворенні з урахуванням отриманих культурно-історичних знань, набутого колективного виконавського досвіду та творчого персонального розкодування особливостей емоційного відчуття характерних засобів музичної виразності виконуваних фортепіанних творів романтичного стилю у процесі власного виконання музичних творів з ознаками романтичності.
The study introduces a theoretical justification and offers a new solution to the issue of shaping an emotional and stylistic sense of music by romantic composers for higher education students in the process of pianoforte training. The purpose of the research lies in theoretical justification, development and experimental assessment of methodology of shaping an emotional and stylistic sense of romantic composers’ music for future music experts, the future music art teacher in the process of pianoforte training. Within the research process, the essence of the key concept of "emotional and stylistic sense of romantic composers’ music" was defined, which is understood as an individual and unique emotional response of every pianist to a musical informational and stylistic message encoded in romantic composers’ pianoforte artworks, which they present in their personal performance, taking into account the acquired cultural and historical knowledge, the obtained corporate performing experience and creative personal decoding of the specifics of emotional sense of characteristic means of artistic expression of romantic pianoforte artworks in the process of their own performance of romantic-featured musical artworks.
The study introduces a theoretical justification and offers a new solution to the issue of shaping an emotional and stylistic sense of music by romantic composers for higher education students in the process of pianoforte training. The purpose of the research lies in theoretical justification, development and experimental assessment of methodology of shaping an emotional and stylistic sense of romantic composers’ music for future music experts, the future music art teacher in the process of pianoforte training. Within the research process, the essence of the key concept of "emotional and stylistic sense of romantic composers’ music" was defined, which is understood as an individual and unique emotional response of every pianist to a musical informational and stylistic message encoded in romantic composers’ pianoforte artworks, which they present in their personal performance, taking into account the acquired cultural and historical knowledge, the obtained corporate performing experience and creative personal decoding of the specifics of emotional sense of characteristic means of artistic expression of romantic pianoforte artworks in the process of their own performance of romantic-featured musical artworks.
Опис
Ключові слова
здобувачі вищої освіти, майбутній учитель музичного мистецтва, професійно-фортепіанна підготовка, стильові риси і емоційні відчуття, досвід, композитори романтики (романтизм), фортепіанна музичні твори, виконавська культура, методи творчої активності, традиція, полісенсорика, саморозвиток, сучасна музична освіта, Українська фортепіанна школа, higher education students, the future music art teacher, professional pianist training, stylistic features and emotional sense, experience, romantic composers’ (romanticism), pianoforte music writihgs, performing culture, creative activity methods, tradition, polysensory, self-development, modern art-music education, Ukrainian pianoforte school
Бібліографічний опис
Ма Сіньюань. Формування емоційно-стильового відчуття музики композиторів-романтиків у здобувачів вищої освіти в процесі фортепіанної підготовки : дис. … доктора філософії : 014 Середня освіта (Музичне мистецтво) / Ма Сіньюань ; наук. керівник Гуральник Наталія Павлівна ; Український Державний університет імені Михайла Драгоманова. – Київ, 2023. – 267 с.
