Публікація: Формування особистісних та психологічних компетентностей здобувачів вищої освіти в процесі фізичного виховання
Вантажиться...
Дата
Автори
Назва журналу
ISSN журналу
Назва тому
Видавець
Вид-во УДУ імені Михайла Драгоманова
Анотація
На основі аналізу науково-методичної літератури з проблематики формування особистісних і психологічних компетентностей майбутніх вчителів визначено педагогічні умови розвитку студентів в процесі фізичного виховання. З метою підвищення ефективності особистісного становлення та психологічної готовності студентів до майбутньої професійної діяльності були створені такі психолого-педагогічні умови: забезпечення емоційної привабливості занять фізичним вихованням шляхом збільшення кількості змагальних вправ; розширення комплексу фізичних завдань, спрямованих на розвиток інтелектуальних та морально-вольових якостей; формування у студенток психологічної готовності до поступового підвищення інтенсивності фізичного навантаження та подолання труднощів, зумовлених навчально-виховним процесом. Метою дослідження є перевірка результативності запропонованих педагогічних умов у процесі формування особистісних і психологічних компетентностей здобувачів вищої освіти в процесі фізичного виховання. Застосування зазначених педагогічних умов забезпечило позитивну динаміку розвитку не лише фізичних здібностей студенток (швидкісних, швидкісно-силових, координаційних, витривалості, гнучкості та сили), а й психологічних якостей (пам’яті, уваги, рішучості, наполегливості). Це стало можливим завдяки використанню технічно складніших засобів навчання, варіативних вихідних положень під час виконання знайомих вправ, а також розучуванню складних ігрових комбінацій для успішної участі у командних видах спорту. Такі умови вимагали від здобувачів вищої освіти експериментальної групи підвищеної концентрації уваги й пам’яті, а також активного прояву рішучості, наполегливості та сили волі.
Based on the analysis of scientific and methodological literature on the problem of forming personal and psychological competencies of future teachers, pedagogical conditions for the development of students in the process of physical education have been identified. In order to enhance the effectiveness of personal development and psychological readiness of students for future professional activity, the following psychological and pedagogical conditions were created: ensuring the emotional appeal of physical education classes by increasing the number of competitive exercises; expanding the set of physical tasks aimed at developing intellectual and moral-volitional qualities; fostering students’ psychological readiness for the gradual increase of physical activity intensity and overcoming challenges arising from the educational process. The purpose of the study is to verify the effectiveness of the proposed pedagogical conditions in the process of forming personal and psychological competencies of higher education students during physical education. The implementation of these pedagogical conditions ensured positive dynamics in the development not only of students’ physical abilities (speed, speed-strength, coordination, endurance, flexibility, and strength), but also of psychological qualities (memory, attention, determination, perseverance). This was achieved through the use of more technically complex teaching tools, variations in starting positions during familiar exercises, and the practice of complex game combinations for success in team sports. Such conditions required higher concentration of attention and memory, as well as active demonstration of determination, perseverance, and willpower from the students of the experimental group.
Based on the analysis of scientific and methodological literature on the problem of forming personal and psychological competencies of future teachers, pedagogical conditions for the development of students in the process of physical education have been identified. In order to enhance the effectiveness of personal development and psychological readiness of students for future professional activity, the following psychological and pedagogical conditions were created: ensuring the emotional appeal of physical education classes by increasing the number of competitive exercises; expanding the set of physical tasks aimed at developing intellectual and moral-volitional qualities; fostering students’ psychological readiness for the gradual increase of physical activity intensity and overcoming challenges arising from the educational process. The purpose of the study is to verify the effectiveness of the proposed pedagogical conditions in the process of forming personal and psychological competencies of higher education students during physical education. The implementation of these pedagogical conditions ensured positive dynamics in the development not only of students’ physical abilities (speed, speed-strength, coordination, endurance, flexibility, and strength), but also of psychological qualities (memory, attention, determination, perseverance). This was achieved through the use of more technically complex teaching tools, variations in starting positions during familiar exercises, and the practice of complex game combinations for success in team sports. Such conditions required higher concentration of attention and memory, as well as active demonstration of determination, perseverance, and willpower from the students of the experimental group.
Опис
Ключові слова
здобувачі вищої освіти, особистісна та психологічна компетентність, фізичне виховання, навчально-фізкультурна діяльність, higher education students, personal and psychological competence, physical education, educational and physical activity
Бібліографічний опис
Базилевич, Н. О. Формування особистісних та психологічних компетентностей здобувачів вищої освіти в процесі фізичного виховання / Н. О. Базилевич // Науковий часопис Українського державного університету імені Михайла Драгоманова. Серія 15 : Науково-педагогічні проблеми фізичної культури (фізична культура і спорт) : зб. наукових праць / за ред. О. В. Тимошенка. – Київ : Вид-во УДУ імені Михайла Драгоманова, 2025. – Вип. 9 (196). – С. 12-17.
