Публікація: Динамічне вирівнювання постави як засіб використання інноваційних методів фізичної культури. Метод Е. Франкліна
Вантажиться...
Дата
Автори
Матвієнко, М. І.
Галай, Марія Дмитрівна
Мішаровський, Руслан Миколайович
Назва журналу
ISSN журналу
Назва тому
Видавець
Вид-во УДУ імені Михайла Драгоманова
Анотація
Метою дослідження було освітлення поглядів авторів на особливості формування умінь динамічного вирівнювання постави через вивчення методів Е. Франкліна, в баченні використання розробки методів оздоровчого, спортивного, професійно-прикладного та психофізичного тренування в навчальній підготовці студентів в умовах воєнного стану і екстремальної ситуації навчання; формування умінь у студентів щодо осмислення засобів фізичної культури та їх впливу на фізичний і психічний стан людини як регуляторів емоційних станів та тренувальних процесів щодо протистояння стресовим умовам.
Авторами презентовано загальний огляд методики Е. Франкліна та наголошено на необхідності емпіричних досліджень з метою розробки методичних рекомендацій по формуванню умінь у студентів самостійно використовувати способи динамічного вирівнювання.
У висновках вказується, що використання методів Е. Франкліна може бути ефективним способом вирішення проблем організації навчального процесу. Наголошено, що регуляція свідомості тих, хто навчається за допомогою тілесних образів є ефективною можливістю спрямувати увагу на виконання поставлених освітніх завдань, зниження емоційної напруги, підвищення ефективності в досягненні запланованих результатів.
The purpose of the study was to shed light on the authors' views on the peculiarities of forming dynamic posture alignment skills through the study of E. Franklin's methods in the vision of using the development of methods of health, sports, professional-applied and psychophysical training in the educational preparation of students in conditions of martial law and extreme learning situations; to form students' skills in understanding the means of physical culture and their impact on the physical and mental state of a person as regulators of emotional states and training processes in resisting stressful conditions. The work highlights the views of the authors of scientific literature on the technologies for regulating human psychological images through physical exercises; reviews the theoretical justifications for the interdependence of physical and mental states; provides references to the foundations of E. Franklin's theory and methodology. The authors present a general overview of E. Franklin's methodology and emphasize the need for empirical research to develop methodological recommendations for developing students' skills to independently use dynamic alignment methods. The novelty of the study should be considered the forms and methods of research and methodological implementation proposed by the authors regarding the consideration of psychological images of students' movements and their influence on the dynamics of the leveling process with the subsequent use of their results in the pedagogical process and the process of developing methodological recommendations. The novelty of the study should be considered the forms and methods of research and methodological implementation proposed by the authors regarding the consideration of psychological images of students' movements and their influence on the dynamics of the leveling process with the subsequent use of their results in the pedagogical process and the process of developing methodological recommendations.
The purpose of the study was to shed light on the authors' views on the peculiarities of forming dynamic posture alignment skills through the study of E. Franklin's methods in the vision of using the development of methods of health, sports, professional-applied and psychophysical training in the educational preparation of students in conditions of martial law and extreme learning situations; to form students' skills in understanding the means of physical culture and their impact on the physical and mental state of a person as regulators of emotional states and training processes in resisting stressful conditions. The work highlights the views of the authors of scientific literature on the technologies for regulating human psychological images through physical exercises; reviews the theoretical justifications for the interdependence of physical and mental states; provides references to the foundations of E. Franklin's theory and methodology. The authors present a general overview of E. Franklin's methodology and emphasize the need for empirical research to develop methodological recommendations for developing students' skills to independently use dynamic alignment methods. The novelty of the study should be considered the forms and methods of research and methodological implementation proposed by the authors regarding the consideration of psychological images of students' movements and their influence on the dynamics of the leveling process with the subsequent use of their results in the pedagogical process and the process of developing methodological recommendations. The novelty of the study should be considered the forms and methods of research and methodological implementation proposed by the authors regarding the consideration of psychological images of students' movements and their influence on the dynamics of the leveling process with the subsequent use of their results in the pedagogical process and the process of developing methodological recommendations.
Опис
Ключові слова
психофізичне тренування, фізична культура, фізичне виховання, спорт, фізична рекреація, оздоровче тренування, psychophysical training, physical culture, physical education, sports, physical recreation, health training
Бібліографічний опис
Матвієнко, М. І. Динамічне вирівнювання постави як засіб використання інноваційних методів фізичної культури. Метод Е. Франкліна / М. І. Матвієнко, М. Д. Галай, Р. М. Мішаровський // Науковий часопис Українського державного університету імені Михайла Драгоманова. Серія 15 : Науково-педагогічні проблеми фізичної культури (фізична культура і спорт) : зб. наукових праць / За ред. О. В. Тимошенка. – Київ : Вид-во УДУ імені Михайла Драгоманова, 2025. – Вип. 3К (188). – С. 207-210.
