Публікація: Вікові аспекти проведення психологічної реабілітації осіб постраждалих внаслідок війни
Вантажиться...
Дата
Автори
Назва журналу
ISSN журналу
Назва тому
Видавець
Вид-во УДУ імені Михайла Драгоманова
Анотація
У статті представлено суть та завдання психологічної реабілітації, підстави та рекомендації до її впровадження. Висвітлено симптоми, при розпізнаванні яких особистості необхідно проводити психологічну реабілітацію. Здійснено теоретичний аналіз різних підходів до вивчення вікових особливостей щодо проведення психологічної реабілітації постраждалих осіб внаслідок війни. Охарактеризовано базові аспекти проведення психологічної реабілітації для різних вікових груп. Описано особливості проведення психологічної реабілітації відповідно до трьох вікових етапів (дитячого, підліткового та дорослого). З’ясовано, що підготовка до реабілітаційної роботи в осіб старшого дитячого, підліткового та дорослого віку передбачає 4 фази (фаза знайомства, фаза поглиблення довірливих стосунків, фаза первинної діагностики, фаза забезпечення групи підтримки для особи, з якою працює психолог). Виділено базові тенденції емоційних та поведінкових реакцій осіб, а також потреби у психологічній реабілітації відповідно до різного вікового періоду. Визначено загальні принципи психологічної реабілітації осіб, які постраждали від війни, з урахуванням їх вікових особливостей. Основну увагу акцентовано на індивідуальному підході, створенні безпечного та довірливого середовища, на ресурсах особистості, залученні родини та соціальної підтримки; комплексному підході, культурній чутливості, поступовості та довготривалості. Означено найбільш типові тривожні симптоми, які є показаннями до реабілітації: стан підвищеної тривожності, напади гніву та агресії, нервові зриви, підвищена збудливість або апатія, посилене почуття провини, спроби суїциду або розмови про самогубство. Виявлено ключові аспекти, які варто враховувати під час проведення психологічної реабілітації для дітей, підлітків та дорослих. Визначено важливість проведення емпіричного дослідження ефективності реабілітації для осіб різних вікових категорій.
The article presents the essence and objectives of psychological rehabilitation, the grounds and recommendations for its implementation. The article highlights the symptoms that require psychological rehabilitation. A theoretical analysis of various approaches to the study of age-related peculiarities of psychological rehabilitation of war victims is carried out. The basic aspects of psychological rehabilitation for different age groups are outlined. The peculiarities of psychological rehabilitation in accordance with the three age stages (childhood, adolescence and adulthood) are described. It has been found that preparation for rehabilitation work with older children, adolescents and adults involves 4 phases (the phase of acquaintance, the phase of deepening trusting relationships, the phase of primary diagnosis, the phase of providing a support group for the person with whom the psychologist works). The basic tendencies of emotional and behavioural reactions of individuals, as well as the need for psychological rehabilitation in accordance with different age periods, are highlighted. The general principles of psychological rehabilitation of persons affected by war, taking into account their age characteristics, are determined. The main focus is on an individual approach, creating a safe and trusting environment, on personal resources, involving family and social support; an integrated approach, cultural sensitivity, gradualness and duration. The most typical disturbing symptoms that are indications for rehabilitation are identified: a state of increased anxiety, bouts of anger and aggression, nervous breakdowns, increased excitability or apathy, increased feelings of guilt, suicide attempts or suicide talk. The key aspects that should be taken into account when conducting psychological rehabilitation for children, adolescents and adults are identified. The importance of conducting an empirical study of the effectiveness of rehabilitation for people of different age categories is determined.
The article presents the essence and objectives of psychological rehabilitation, the grounds and recommendations for its implementation. The article highlights the symptoms that require psychological rehabilitation. A theoretical analysis of various approaches to the study of age-related peculiarities of psychological rehabilitation of war victims is carried out. The basic aspects of psychological rehabilitation for different age groups are outlined. The peculiarities of psychological rehabilitation in accordance with the three age stages (childhood, adolescence and adulthood) are described. It has been found that preparation for rehabilitation work with older children, adolescents and adults involves 4 phases (the phase of acquaintance, the phase of deepening trusting relationships, the phase of primary diagnosis, the phase of providing a support group for the person with whom the psychologist works). The basic tendencies of emotional and behavioural reactions of individuals, as well as the need for psychological rehabilitation in accordance with different age periods, are highlighted. The general principles of psychological rehabilitation of persons affected by war, taking into account their age characteristics, are determined. The main focus is on an individual approach, creating a safe and trusting environment, on personal resources, involving family and social support; an integrated approach, cultural sensitivity, gradualness and duration. The most typical disturbing symptoms that are indications for rehabilitation are identified: a state of increased anxiety, bouts of anger and aggression, nervous breakdowns, increased excitability or apathy, increased feelings of guilt, suicide attempts or suicide talk. The key aspects that should be taken into account when conducting psychological rehabilitation for children, adolescents and adults are identified. The importance of conducting an empirical study of the effectiveness of rehabilitation for people of different age categories is determined.
Опис
Ключові слова
психологічна реабілітація, вікові аспекти, діти, підлітки, молоді особи, травматичний досвід, постраждалі особи, внаслідок війни, psychological rehabilitation, age aspects, children, adolescents, young people, traumatic experience, war victims
Бібліографічний опис
Гільман, А. Вікові аспекти проведення психологічної реабілітації осіб постраждалих внаслідок війни / А. Гільман, Н. Кулеша // Науковий часопис Українського державного університету імені Михайла Драгоманова. Серія 12 : Психологічні науки : зб. наук. праць / за наук. редакцією І. С. Булах. – Київ : Вид-во УДУ імені Михайла Драгоманова, 2025. – Вип. 27 (72). – С. 27-38.
