Публікація: Формування фахової готовності магістрів-вокалістів до художньо-творчої діяльності
Вантажиться...
Дата
Автори
Назва журналу
ISSN журналу
Назва тому
Видавець
Анотація
Дисертація є цілісним дослідженням у галузі теорії та методики музичного навчання, в якому розглядаються проблеми формування фахової готовності магістрів-вокалістів до художньо-творчої діяльності.
Актуальність проблеми означеної у дослідженні обумовлена популярністю вокального мистецтва в Україні та Китаї, інтенсифікацією міжнародних контактів які сприяють долученню іноземних здобувачів виконавських спеціальностей на факультетах мистецтв українських університетів торувати шлях професійного становлення у вокальних класах провідних українських педагогів-вокалістів, що мають великий хист та досвід роботи з українськими та китайськими вокалістами. Наукова новизна дослідження полягає в тому, що: вперше розкрито сутність та зміст феномена «готовність до художньо-творчої діяльності магістрів- вокалістів»; визначено компонентну структуру, критерії та показники сформованості фахової готовності магістрів-вокалістів до художньо-творчої діяльності; розроблено принципи, педагогічні умови, методичну модель та поетапну методику сформованості фахової готовності магістрів-вокалістів до художньо-творчої діяльності; подальшого розвитку набули положення особистісної зорієнтованості на вибір власної траєкторії у мистецтві, творчо - проєктивного навчання магістрів-вокалістів та механізм їх актуалізації; розширено теоретико-методичну основу фахової підготовки солістів-вокалістів факультетів мистецтв педагогічних університетів.
The dissertation is a holistic study in the field of theory and methods of music learning, which discusses the problems of formation of professional readiness of masters- vocalists for artistic and creative activity. The relevance of the problem of the study is due to the popularity of vocal art in Ukraine and China, the intensification of international contacts that contribute to the attachment of foreign applicants of performing specialties at the Faculties of Arts of Ukrainian Universities to trave the way of professional formation in vocal classes of leading Ukrainian teachers and Ukrainian. The scientific novelty of the study is that: for the first time the essence and content of the phenomenon "readiness for artistic and creative activity of masters-vocalists" is revealed; The component structure, criteria and indicators of professional readiness of masters-vocalists for artistic and creative activity are determined; principles, pedagogical conditions, methodological model and step-by-step methodology for the formation of professional readiness of masters-vocalists for artistic and creative activity have been developed; Further development gained the provision of personal orientation to the choice of their own trajectory in art, creative and projective training of masters-vocalists and the mechanism of their actualization; The theoretical and methodological basis of professional training of soloists-vocalists of the faculties of arts of pedagogical universities is expanded.
The dissertation is a holistic study in the field of theory and methods of music learning, which discusses the problems of formation of professional readiness of masters- vocalists for artistic and creative activity. The relevance of the problem of the study is due to the popularity of vocal art in Ukraine and China, the intensification of international contacts that contribute to the attachment of foreign applicants of performing specialties at the Faculties of Arts of Ukrainian Universities to trave the way of professional formation in vocal classes of leading Ukrainian teachers and Ukrainian. The scientific novelty of the study is that: for the first time the essence and content of the phenomenon "readiness for artistic and creative activity of masters-vocalists" is revealed; The component structure, criteria and indicators of professional readiness of masters-vocalists for artistic and creative activity are determined; principles, pedagogical conditions, methodological model and step-by-step methodology for the formation of professional readiness of masters-vocalists for artistic and creative activity have been developed; Further development gained the provision of personal orientation to the choice of their own trajectory in art, creative and projective training of masters-vocalists and the mechanism of their actualization; The theoretical and methodological basis of professional training of soloists-vocalists of the faculties of arts of pedagogical universities is expanded.
Опис
Ключові слова
магістри-вокалісти, фахова підготовка, художньо-творча діяльність, компонентна структура, експериментальне дослідження, поетапна методика, vocal masters, professional training, artistic and creative activity, component structure, experimental research, step-by-step technique
Бібліографічний опис
Ван Цзін. Формування фахової готовності магістрів-вокалістів до художньо-творчої діяльності : дис. ... докт. філос. : 01 Освіта/Педагогіка, за спеціальністю 014 Середня освіта (музичне мистецтво) / Ван Цзін ; наук. керівник Жигінас Тетяна Володимирівна ; М-во освіти і науки України ; УДУ імені Михайла Драгоманова. – Київ, 2025. – 375 с.
